”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

Tyska Deutsche Bahns försäljning av DB Schenker till DSV blev officiell i fredags. Företaget gick då ut med ett pressmeddelande om affären på 14,3 miljarder euro, drygt 160 miljarder räknat i svenska kronor.

Köpet berör både chaufförer och terminalarbetare inom Schenker Åkeri och DB Schenker – terminal.

Chauffören som Transpottarbetaren talat med kör i södra delen av landet och vill vara anonym. Han berättar att både förare, terminalarbetare och tjänstemän är oroliga för att DSV kan komma att skära ner personalstyrkan

”Mer oroligt för vissa”

– Vi är rädda att DSV ska gå in och röja och kanske flytta verksamheten. Företaget har ju inte ett jättebra rykte inom branschen. Därför är folk mer oroliga än om någon annan skulle kommit in och tagit över rodret, säger han.

Föraren pekar på tidigare brister när det gäller hur man hanterar personal och arbetsmiljöproblem.

– Vi som tillhör kollektivet får inte veta så mycket. Vi fick ett litet A4-papper i vårt fack på jobbet om ägarbytet. Där stod inget mer än det man kunde läsa sig till i tidningar på nätet. Ungefär: Business as usual.

Sammanslagningen av de båda logistikjättarna bedöms vara klar andra kvartalet 2025 och innan dess kanske det inte händer så mycket, resonerar chauffören.

– För vissa är det mer oroligt än andra. En av mina chefer uttryckte att ”man kanske får se sig om efter ett annat jobb”. Köpet sker ovanför deras huvuden också, så där är vi lika oavsett om vi är kollektivare eller tjänstemän, säger han.

”Inget vidare rykte”

Ytterligare en chaufför som kör längre norrut instämmer i att DSV ”inte har något vidare rykte”.

– Det hade kanske varit bättre om det konkurrerande amerikanska riskkapitalbolaget CVC, som också var intresserade, hade tagit över? Men vem vet, det kan ju bli bra, även om jag inte har några stora förhoppningar, säger han.

En terminalarbetare på Schenker i centrala Sverige säger:

– De flesta tycker att det är en sämre variant, men i och för sig vet vi inte så mycket. DSV har ju rykte om sig att vara lite sämre, men så behöver det ju inte vara. En del undrar om jobben blir kvar och såna grejer, men godset verkar ju inte minska i alla fall. Det kommer säkert att komma många frågor framöver.

Ingen oro

En terminalchef på Schenker i norra delen av landet, som också vill vara anonym, instämmer i att han inte vet så mycket om vad DSV:s övertagande kommer att innebära.

– Jag har inte märkt av någon oro varken på Unionens eller Transports sida bland personalen. Inte så att man är rädd att bli av med jobbet eller så. Här i norra delen av Sverige känner vi oss ganska säkra. Jag också.

– DSV är ju ett enormt stort bolag. Möjligen kan de komma att centralisera och det kan ju innebära försämringar, men jag tror inte det kommer att bli så jättemärkbart än på många år, spår han.

Världens största

Den danska näringslivstidningen Börsen förklarar att DSV genom köpet, sett till omsättningen, blir världens största transportföretag. Bolaget går alltså om både tyska DHL och schweiziska Kuehne+Nagel.

Sammanslagningen innebär att DSV får 147 000 anställda i 90 länder, skriver Svensk Åkeritidning.

Ett villkor för att affären ska gå i lås är också att den godkänns av berörda myndigheter. Deutsche Bahn uppger att försäljningen sker för att minska koncernens skulder och rusta upp järnvägsinfrastrukturen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.