DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda
Åkeri/Terminal. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer. Bland svenska chaufförer och terminalarbetare väcker köpet både oro och frågor.
(UPPDATERAD 2024-09-30)
– Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt, säger en chaufför på Schenker åkeri som kör i södra Sverige och vill vara anonym.
Både förare, terminalarbetare och tjänstemän är oroliga för att DSV kan komma att skära ner personalstyrkan, berättar han.
– Vi är rädda att DSV ska gå in och röja och kanske flytta verksamheten. Företaget har ju inte ett jättebra rykte i branschen. Därför är folk mer oroliga än om någon annan hade tagit över rodret, säger han.
Föraren pekar på brister när det gäller hur bolaget hanterar personal och arbetsmiljöproblem.
Liksom flera andra efterlyser han mer information än ”ett litet A4-blad i facket på jobbet”.
– Där stod inget mer än det man kunde läsa sig till i tidningarna, säger han.
I mitten av september stod det klart att DSV köper Schenker för 14,3 miljarder euro, drygt 160 miljarder svenska kronor. Sett till omsättningen innebär det att DSV blir världens största transportföretag, uppger danska näringslivstidningen Børsen. Efter hopslagningen, som väntas bli klar under andra kvartalet 2025, beräknas logistikbjässen få omkring 147 000 anställda i 90 länder.
Oro bland personalen
I Tyskland har köpet också väckt oro bland personalen och lett till punktstrejker i en rad städer, rapporterar sajten järnvägsnyheter.se. I Sverige berörs cirka 4 000 medarbetare på Schenker, bland dem både chaufförer och terminalarbetare.
Björn Molin är ordförande i Transportklubben på Schenker i Karlstad och avdelningsordförande på Transport i Värmland.
– Jag tror inte att det är någon dramatisk fara för jobben på kort sikt, men det är väldigt dåligt med information från företaget. Det gäller nog för cheferna lokalt också, att de inte vet mer än oss, säger han.
I Karlstad finns både en DSV- och en Schenker-terminal, påpekar Björn Molin.
– Så det är inte konstigt att folk funderar på om bolaget kanske lägger ner Schenker-terminalen och kör på DSV. Nu kanske det inte blir så, men folk undrar ju, säger Björn Molin.
”Många frågor framöver”
En terminalarbetare som jobbar på Schenker i Stockholmsområdet kommenterar:
– De flesta tycker att det är en sämre variant, men i och för sig vet vi inte så mycket. DSV har ju rykte om sig att vara lite sämre, men så behöver det ju inte vara. En del undrar om jobben blir kvar och såna grejer. Det kommer säkert att komma många frågor framöver.
På Schenker i norra Sverige instämmer en terminalchef i kritiken av informationsbristen.
– Jag har inte märkt av någon oro varken på Unionens eller Transports sida bland personalen. Inte så att man är rädd att bli av med jobbet eller så. Här i norra delen av Sverige känner vi oss ganska säkra. Jag också.
– DSV är ju ett enormt stort bolag. Möjligen kan de komma att centralisera och det kan ju innebära försämringar, men jag tror inte det kommer att bli så jättemärkbart än på många år, spår han.