DSV:s prispress gör att Peter lägger ner

Peter är också mångårig DSV-åkare. Fast inte så länge till. – Det här går inte längre, säger han med låg röst.

Peter vill i nuläget inte ställa upp med namn och bild. Han är orolig för att DSV ska straffa honom, exempelvis genom att hålla inne pengar i de kommande avräkningarna. Samtidigt är han less:

– Jag har kört distribution länge för DSV. I början baserades vår verksamhet på det, men nu tjänar åkeriet inga pengar alls på distributionsbilarna.

Peter var med redan när speditören hette Fraktarna:

– Företaget var kanske inte världsbäst på bra betalning då heller,
men det kändes hederligare. Vi hade åtminstone en dialog och tanken var att båda parter skulle få ihop kalkylen.

Peter beskriver distributionskörningen som årstidsbunden. Bra månader gav överskott till sämre. Så var det tidigare. Nu är det lika dåligt hela tiden, menar han, och pekar ut DSV:s ”e-tjänst” som en vändpunkt.

För omkring fem år sedan lanserade speditören en nätbaserad lösning för paketgods. Tjänsten var billig för kunderna och gav samtidigt kraftigt sänkt ersättning till transportörerna.

– DSV försäkrade att e-produkterna bara skulle stå för några få procent av våra leveranser. Nu är vi uppe i 60 procent och det bara ökar. I början var det ganska strikta regler för e-produkterna, men undan för undan har villkoren luckrats upp.

Enligt Peter får transportörerna bara omkring en tredjedel i betalnings för e-produkterna, jämfört med tidigare.

– Varje ny e-produktskund är en ren förlust. För en tid sedan sa jag upp avtalet och förberedde en nedläggning av distributionsverksamheten. Det ledde till att DSV tillfälligt höjde ersättningen.

– Efter DSV:s senaste utspel har jag bestämt mig för att lägga av. Det spelar ingen roll om jag får behålla de fem procenten eller inte. Det går inte runt i alla fall.

Efter åratal under DSV-flagg har Peter inte mycket till övers för speditören. Precis som Erik, i artikeln intill, är han kritisk till det svårgenomträngliga avräkningssystemet. Och till en ny ordning som innebär att alla paket ska skannas:

– Vi måste hyra skannrarna av DSV. Det är en kostnad på flera tusen i månaden. Utrustningen fungerar inte alltid och då får vi straffavgifter. Nu snackar vi om tiotusentals kronor.

– Skanningen kom också som ett diktat. Inget avtal, ingen diskussion. Sedan danskarna kom in i bilden har det bara gått utför. Alla som är inne i verksamheten mår dåligt. Ingen chaufför kör för DSV för att man gillar det. Det är ett arbete man går till för att man måste.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.