DSV:s prispress gör att Peter lägger ner
Peter är också mångårig DSV-åkare. Fast inte så länge till. – Det här går inte längre, säger han med låg röst.
Peter vill i nuläget inte ställa upp med namn och bild. Han är orolig för att DSV ska straffa honom, exempelvis genom att hålla inne pengar i de kommande avräkningarna. Samtidigt är han less:
– Jag har kört distribution länge för DSV. I början baserades vår verksamhet på det, men nu tjänar åkeriet inga pengar alls på distributionsbilarna.
Peter var med redan när speditören hette Fraktarna:
– Företaget var kanske inte världsbäst på bra betalning då heller,
men det kändes hederligare. Vi hade åtminstone en dialog och tanken var att båda parter skulle få ihop kalkylen.
Peter beskriver distributionskörningen som årstidsbunden. Bra månader gav överskott till sämre. Så var det tidigare. Nu är det lika dåligt hela tiden, menar han, och pekar ut DSV:s ”e-tjänst” som en vändpunkt.
För omkring fem år sedan lanserade speditören en nätbaserad lösning för paketgods. Tjänsten var billig för kunderna och gav samtidigt kraftigt sänkt ersättning till transportörerna.
– DSV försäkrade att e-produkterna bara skulle stå för några få procent av våra leveranser. Nu är vi uppe i 60 procent och det bara ökar. I början var det ganska strikta regler för e-produkterna, men undan för undan har villkoren luckrats upp.
Enligt Peter får transportörerna bara omkring en tredjedel i betalnings för e-produkterna, jämfört med tidigare.
– Varje ny e-produktskund är en ren förlust. För en tid sedan sa jag upp avtalet och förberedde en nedläggning av distributionsverksamheten. Det ledde till att DSV tillfälligt höjde ersättningen.
– Efter DSV:s senaste utspel har jag bestämt mig för att lägga av. Det spelar ingen roll om jag får behålla de fem procenten eller inte. Det går inte runt i alla fall.
Efter åratal under DSV-flagg har Peter inte mycket till övers för speditören. Precis som Erik, i artikeln intill, är han kritisk till det svårgenomträngliga avräkningssystemet. Och till en ny ordning som innebär att alla paket ska skannas:
– Vi måste hyra skannrarna av DSV. Det är en kostnad på flera tusen i månaden. Utrustningen fungerar inte alltid och då får vi straffavgifter. Nu snackar vi om tiotusentals kronor.
– Skanningen kom också som ett diktat. Inget avtal, ingen diskussion. Sedan danskarna kom in i bilden har det bara gått utför. Alla som är inne i verksamheten mår dåligt. Ingen chaufför kör för DSV för att man gillar det. Det är ett arbete man går till för att man måste.