Dubbel vinst med schysta villkor
Beställningscentralen ser dubbla vinster med att få marknadsföra sig som ett företag med schysta villkor. Efter fackets analys och undertecknat avtal blev det i dag verklighet för Björkstadens beställningscentral i Umeå.
– Vi har besökt företaget fem, sex gånger och vi har pratat med alla anställda. Så nu har vi kommit fram till att det sköter sig så bra att dekalen om schysta villkor passar, säger Mikael Danielsson, ombudsman på Transport i Umeå.
I morse var han med när taxibilarna som körs för Björkstadens beställningscentral försågs med dekaler som ska garantera schysta villkor för chaufförer och andra anställda. Bakom detta ligger en överenskommelse om att beställningscentralen och samtliga åkerier som kör för den ska ha tecknat kollektivavtal. Företagen ska dessutom följa kollektivtalet.
Björkstaden är inte den dominerande beställningscentralen i staden. Den har runt 40 bilar anslutna och 120 anställda när både heltidschaufförer, deltidare och extraförare räknas in.
Företaget ser flera fördelar med schysta villkor-märkningen. De två tyngsta handlar båda om marknadsföring.
– Vi vill visa våra kunder att vi har bra villkor, säger Daniel Bernhardsson, styrelseordförande i beställningscentralen.
– Och samtidigt vill vi vara en attraktiv arbetsplats där chaufförerna gärna jobbar.
Daniel Bernhardsson konstaterar att taxibranschen är rena vilda västern när det kommer till avtal, villkor och anställningar.
– Med överenskommelsen och dekalerna visar vi att det går att försöka hålla en viss minimistandard i alla fall.
Sanjay Jacobsson är taxichaufför och kör gärna en bil med schysta villkor-dekalen.
– Det är jättebra, säger han. Min chef följer avtalet och vi har bra löner. Och sedan tror jag att det här kan ge oss mer jobb också. Om kommuner och landsting ser att villkoren är schysta kan det spela in vid upphandlingarna.