”Dubbeldäckarna borde förbjudas”
Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.
– Dubbeldäckarna är livsfarliga och borde förbjudas. Det är bara tur som gjort att ingen chaufför fått sätta livet till.
Chauffören som kontaktar tidningen vill vara anonym, för att inte riskera repressalier. Föraren har kört för Ica ett par år. Första gången lastplanet rasade var det flera vajrar som brast. Andra gången var det en vajer.
– Jag går aldrig in under ett lastplan där låsklackarna inte fungerar. Möjligen om det bara är en klack som kärvar och tre har gått i som de ska.
– Under min tid på åkeriet har vi haft minst åtta, tio allvarliga incidenter med Ica-trailrarna. De borde förbjudas helt tills man hittar ett säkert system. Eventuellt borde man konstruera någon form av extra vajerspel som bara har till uppgift att fånga upp lastplanet, om det faller nedåt.
Föraren är inte ensam om sin kritik. En kollega på ett annat åkeri berättar om en incident i norra Sverige.
Vid lossning brast två vajrar på samma långsida. Godset föll åt sidan och tryckte ut hela skåpväggen på släpet.
En tredje röst förklarar att dubbelplanen aldrig kollas vid den ordinarie besiktningen. Det tycks heller inte finnas några klara rutiner när fordonen lämnas in på service.
Vid ett tillfälle skulle chauffören hämta ut en trailer från verkstaden. Han reagerade över att en synlig del av säkerhetssystemet var påtagligt sliten. Han frågade varför den inte bytts och fick svaret att det är en bedömnings- och kostnadsfråga.
En förare uppger att det finns flera olika tillverkare av dubbeldäckare. En av dem använder en teknik där låsklackarna kan vrida sig i infästningen, något som försvårar låsningen.
Lågklackarna sitter i skenor som löper vertikalt längs skåpväggarna. Klackarna finns på olika höjder. En chaufför berättar om en lossning där mellanplanet föll ner ett ”hack” och slog i låsklackarna som satt ett par decimeter längre ner.
I stället för att fånga upp lastplanet gick klackarna, som är tillverkade i härdat stål, rakt av och godset dråsade i golvet.
– Det är absurt att det här får fortgå, säger föraren.