ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

För Transport är målsättningen att ha så många samtal med våra medlemmar som möjligt. Vi säger ofta att vi står inför ett ödesval, men i år känns det verkligen som om det uttrycket stämmer. Vi ser att moderaterna är tillbaka till sitt gamla jag och med full kraft går till attack mot vanligt folk, inte minst genom att ge sig på arbetsrätten och las.

Det har blivit mycket diskussion om huruvida LO:s senaste valfilm är ren och skär skräckpropaganda. Mina vänner, det kan jag tala om att det är den inte. Om Ulf Kristerssons moderater kommer till makten så kommer vi att ställas inför sådant som livslånga provanställningar, marknadshyror som gör att arbetare inte har råd att bo kvar i sina lägenheter och sänkta löner som sprider sig som ringar på vattnet. Dessutom kommer vinstuttaget från vår välfärd att fortgå och de religiösa friskolorna tillåtas leka med våra barns värderingar.

En sådan samhällsutveckling vill inte jag se. Jag vill se ett samhälle där välfärden har resurser till alla, där vanligt folk har råd att bo och där människor kan känna sig trygga på ett jobb som erbjuder bra villkor. Jag hoppas att ni håller med mig om det.

Ett krav som Transport ställer i valrörelsen är ”Dumpa inte våra villkor med skattepengar”. Vi tycker inte att det är rimligt att man ska behöva vara orolig för att bli av med sitt kollektivavtal, sina anställningsår eller till och med sitt jobb varje gång som det offentliga Sverige upphandlar tjänster, som exempelvis sophämtning eller färdtjänst. Men vi ser tyvärr att detta inte är helt ovanligt.

En bra affär när det gäller offentliga upphandlingar är mer än låga priser. Det måste det vara. Det måste också handla om huruvida ett företag betalar skatt i Sverige och hur det behandlar sin personal. Därför vill vi från Transports sida se obligatorisk personalövergång vid upphandling, där det är möjligt. Vi vill också ha en obligatorisk dialog mellan det lokala facket och upphandlaren där vi kan dela med oss av värdefull information och kloka synpunkter.

Till sist har jag en glädjande nyhet. Vi har som förbund fått en dom från Arbetsdomstolen i vår favör. Vi har genom gediget fackligt arbete hjälpt en medlem på ett åkeri i Värmland att få den ersättning åkaren har vägrat betala ut men som han har rätt till. Det innebär att han nu kommer att få 367 336 kronor utbetalt och jag vill tacka alla inblandade för ett fantastiskt arbete!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    29 april, 2018

    Visst behövs facket, det visade AD-utslaget. Däremot skall man inte ägna sig åt politik, där uppvisar Transport kompetensbrister. Det som kommer att påverka Transports medlemmar lönemässigt är kilometerskatten för lastbilar, detta är en mer brännande fråga för medlemmarna än spekulativa LO utsagor. Transports egna redovisning rörande medlemsavgifterna pekar på att det är lönerna inom Transports verksamhetsområde som påverkar ekonomin mest. Taxi är ett sådant exempel där löneandelen per inkörd krona ligger på ca 53%. Varje pålaga kommer därför att påverka verksamheterna negativt. Ha det i minnet.

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.