Dyr miljösatsning med svaveldirektivet

Högre dieselpriser, större tryck på järnvägen och betydande effekter för sjötransporterna i Östersjön. Trafa har analyserat konsekvenserna av svaveldirektivet och konstaterar att miljöeffekterna i Sverige blir små i förhållande till de ökade transportpriserna.

Om ett och ett halvt år införs EU:s svaveldirektiv. Det innebär i korthet strängare krav på minskade svavelhalter i fartygsbränslet.

Tanken med direktivet är att skydda haven från de skadliga utsläppen, men många har påpekat att kraven är för hårda och att det kommer att innebära stora problem för sjöfarten.

Trafikanalysmyndigheten Trafa fick därför i uppgift av regeringen att utreda konsekvenserna av direktivet.

Nyligen presenterades den första delen av uppdraget och där konstateras att det kommer att ge en miljönytta, men att det utifrån ett svenskt perspektiv är osäkert om den står i proportion till transportkostnadsökningen.

Trafa konstaterar ändå att godstransporterna totalt sett kommer att fortsätta öka under de kommande decennierna, trots svaveldirektivet. Men många kommer att drabbas hårt av effekterna.

– Efterfrågan på lågsvavligt bränsle ökar på kort sikt när priset går upp. Även dieselpriset går upp. Och det blir en överflyttning från fartyg till järnväg. Men på längre sikt kommer det att komma ny teknik som gör det lättare, och längre fram kommer det att bli enklare att anpassa sig till de nya kraven, sa Anders Ljungberg från Trafa när resultaten presenterades i Almedalen.

Enligt rapporten tros de flesta fartyg ha hunnit slå om till att köra på så kallad LSMGO, lågsvavlig dieselbrännolja, när direktivet införs år 2015. Men Trafa beräknar att priset kommer att stiga, så att kostnaderna blir upp till 75 procent högre jämfört med om fartygen fortsätter att köra med samma bränsle, och på samma sätt, som i dag.

Andra alternativa bränslen är till exempel naturgasen LNG, metanol eller en tjockolja som används ihop med en avgasrenare, en så kallad skrubber.

Oavsett alternativ kommer priserna och efterfrågan på de renare drivmedlen att stiga och Trafa menar at det kommer tvinga fartygen att anpassa sig, till exempel genom att sänka hastigheten eller att ändra rutterna.

Dessutom slår myndigheten fast att det troligen blir en överflyttning av vissa transporter, från sjö till väg och järnväg, vilket i sig inte är bättre för miljön.

På lång sikt menar Trafa att omställningen kommer att göra Sverige bättre rustat för framtiden, men att vägen dit kan bli dyr.

Den totala transportkostnadsökningen beräknas bli mellan 2,4 till 4,6 miljarder kronor.

Effekterna tros även slå mot lastbilstrafiken eftersom en ökad konkurrens om lågsvavligt bränsle påverkar priset för lastbilsdiesel.

I slutrapporten av konsekvensanalysen, som ska presenteras vid årsskiftet, kommer den frågan att analyseras ytterligare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.