Dyr miljösatsning med svaveldirektivet
Högre dieselpriser, större tryck på järnvägen och betydande effekter för sjötransporterna i Östersjön. Trafa har analyserat konsekvenserna av svaveldirektivet och konstaterar att miljöeffekterna i Sverige blir små i förhållande till de ökade transportpriserna.
Om ett och ett halvt år införs EU:s svaveldirektiv. Det innebär i korthet strängare krav på minskade svavelhalter i fartygsbränslet.
Tanken med direktivet är att skydda haven från de skadliga utsläppen, men många har påpekat att kraven är för hårda och att det kommer att innebära stora problem för sjöfarten.
Trafikanalysmyndigheten Trafa fick därför i uppgift av regeringen att utreda konsekvenserna av direktivet.
Nyligen presenterades den första delen av uppdraget och där konstateras att det kommer att ge en miljönytta, men att det utifrån ett svenskt perspektiv är osäkert om den står i proportion till transportkostnadsökningen.
Trafa konstaterar ändå att godstransporterna totalt sett kommer att fortsätta öka under de kommande decennierna, trots svaveldirektivet. Men många kommer att drabbas hårt av effekterna.
– Efterfrågan på lågsvavligt bränsle ökar på kort sikt när priset går upp. Även dieselpriset går upp. Och det blir en överflyttning från fartyg till järnväg. Men på längre sikt kommer det att komma ny teknik som gör det lättare, och längre fram kommer det att bli enklare att anpassa sig till de nya kraven, sa Anders Ljungberg från Trafa när resultaten presenterades i Almedalen.
Enligt rapporten tros de flesta fartyg ha hunnit slå om till att köra på så kallad LSMGO, lågsvavlig dieselbrännolja, när direktivet införs år 2015. Men Trafa beräknar att priset kommer att stiga, så att kostnaderna blir upp till 75 procent högre jämfört med om fartygen fortsätter att köra med samma bränsle, och på samma sätt, som i dag.
Andra alternativa bränslen är till exempel naturgasen LNG, metanol eller en tjockolja som används ihop med en avgasrenare, en så kallad skrubber.
Oavsett alternativ kommer priserna och efterfrågan på de renare drivmedlen att stiga och Trafa menar at det kommer tvinga fartygen att anpassa sig, till exempel genom att sänka hastigheten eller att ändra rutterna.
Dessutom slår myndigheten fast att det troligen blir en överflyttning av vissa transporter, från sjö till väg och järnväg, vilket i sig inte är bättre för miljön.
På lång sikt menar Trafa att omställningen kommer att göra Sverige bättre rustat för framtiden, men att vägen dit kan bli dyr.
Den totala transportkostnadsökningen beräknas bli mellan 2,4 till 4,6 miljarder kronor.
Effekterna tros även slå mot lastbilstrafiken eftersom en ökad konkurrens om lågsvavligt bränsle påverkar priset för lastbilsdiesel.
I slutrapporten av konsekvensanalysen, som ska presenteras vid årsskiftet, kommer den frågan att analyseras ytterligare.