Dyr miljösatsning med svaveldirektivet

Högre dieselpriser, större tryck på järnvägen och betydande effekter för sjötransporterna i Östersjön. Trafa har analyserat konsekvenserna av svaveldirektivet och konstaterar att miljöeffekterna i Sverige blir små i förhållande till de ökade transportpriserna.

Om ett och ett halvt år införs EU:s svaveldirektiv. Det innebär i korthet strängare krav på minskade svavelhalter i fartygsbränslet.

Tanken med direktivet är att skydda haven från de skadliga utsläppen, men många har påpekat att kraven är för hårda och att det kommer att innebära stora problem för sjöfarten.

Trafikanalysmyndigheten Trafa fick därför i uppgift av regeringen att utreda konsekvenserna av direktivet.

Nyligen presenterades den första delen av uppdraget och där konstateras att det kommer att ge en miljönytta, men att det utifrån ett svenskt perspektiv är osäkert om den står i proportion till transportkostnadsökningen.

Trafa konstaterar ändå att godstransporterna totalt sett kommer att fortsätta öka under de kommande decennierna, trots svaveldirektivet. Men många kommer att drabbas hårt av effekterna.

– Efterfrågan på lågsvavligt bränsle ökar på kort sikt när priset går upp. Även dieselpriset går upp. Och det blir en överflyttning från fartyg till järnväg. Men på längre sikt kommer det att komma ny teknik som gör det lättare, och längre fram kommer det att bli enklare att anpassa sig till de nya kraven, sa Anders Ljungberg från Trafa när resultaten presenterades i Almedalen.

Enligt rapporten tros de flesta fartyg ha hunnit slå om till att köra på så kallad LSMGO, lågsvavlig dieselbrännolja, när direktivet införs år 2015. Men Trafa beräknar att priset kommer att stiga, så att kostnaderna blir upp till 75 procent högre jämfört med om fartygen fortsätter att köra med samma bränsle, och på samma sätt, som i dag.

Andra alternativa bränslen är till exempel naturgasen LNG, metanol eller en tjockolja som används ihop med en avgasrenare, en så kallad skrubber.

Oavsett alternativ kommer priserna och efterfrågan på de renare drivmedlen att stiga och Trafa menar at det kommer tvinga fartygen att anpassa sig, till exempel genom att sänka hastigheten eller att ändra rutterna.

Dessutom slår myndigheten fast att det troligen blir en överflyttning av vissa transporter, från sjö till väg och järnväg, vilket i sig inte är bättre för miljön.

På lång sikt menar Trafa att omställningen kommer att göra Sverige bättre rustat för framtiden, men att vägen dit kan bli dyr.

Den totala transportkostnadsökningen beräknas bli mellan 2,4 till 4,6 miljarder kronor.

Effekterna tros även slå mot lastbilstrafiken eftersom en ökad konkurrens om lågsvavligt bränsle påverkar priset för lastbilsdiesel.

I slutrapporten av konsekvensanalysen, som ska presenteras vid årsskiftet, kommer den frågan att analyseras ytterligare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.