Dyra jätteprojekt kan vänta

Debatt. Regeringen och oppositionen är i stort sett överens om att satsa cirka 300 miljarder kronor på att bygga banor för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Men underlaget för persontrafik är alldeles för litet för att motivera en sådan jättesatsning. Då hävdar anhängarna att projektet behövs för att godstrafiken ska få bättre plats på de gamla banorna.

De vill satsa på ett nytt jätteprojekt trots att det finns många billiga åtgärder som kan öka kapaciteten på de befintliga spåren. Och med elektrifierade motorvägar kan utsläppen minska när gods går på lastbil.
Järnvägen svarade 2014 för en fjärdedel av godstrafiken i Sverige, medan vägtransporterna och sjöfarten stod för vardera knappt 40 procent. Marknadsandelarna har varit stabila under de senaste 25 åren. Godstrafik med tåg ökar långsamt och i ungefär samma takt som de övriga transportslagen.

Riksdagen har fastställt att man inte ska bygga nya vägar och järnvägar förrän man har prövat om behoven kan tillgodoses med enklare åtgärder som kostar mindre. Men nu tycks varken regeringspartierna eller oppositionen vilja tillämpa den principen.

Järnvägsgruppen vid KTH visar i ett underlag till Utredningen om fossilfri fordonstrafik att längre godståg är en effektiv och förhållandevis billig åtgärd. De svenska godstågen är jämförelsevis korta. Genom investeringar i bangårdar och längre mötesspår kan man öka längden med upp till 50 procent. Trafikverket visade i fjol att längre godståg dessutom kan minska operatörernas kostnader med upp till 20 procent och förbättra tågens konkurrenskraft.

På höghastighetsbanorna är tanken att köra tåg som kan ta 500 passagerare. Det kan jämföras med dagens snabbtåg som bara har plats för 300 personer. Men då kan man lika gärna öka snabbtågens kapacitet på de befintliga banorna genom att successivt byta till nya och längre persontåg.

Dessutom skulle vi kunna elektrifiera motorvägarna mellan de tre storstäderna så att det blir möjligt att driva långtradarna med el. Då blir skillnaden mellan lastbil och tåg i energiåtgång så liten, räknat från dörr till dörr, att det inte spelar någon roll från klimatsynpunkt om godset går på väg eller järnväg. Att elektrifiera det berörda motorvägsnätet kostar mindre än en tiondel av priset för höghastighetsbanorna. Fordonen kommer att ha både elmotor och dieselmotor så att de kan köra på gator och vägar som inte är elektrifierade.

Trafikverket stödjer två pilotprojekt med elektrifierade vägar. Det handlar om en kort försökssträcka i Sandviken, som tas i bruk i juni, och en vid Arlanda som öppnar nästa år. I de två projekten prövas olika tekniker för överföring av el till fordonen. Erfarenheterna ska ligga till grund för vilken teknisk lösning som Sverige ska välja.

Elektrifieringen minskar behovet av att överföra gods till järnvägen. Den minskar utsläppen från den nuvarande dieseldrivna trafiken till en kostnad som är mycket lägre än att försöka få ner utsläppen genom att bygga höghastighetsbanor.

I stället för att mata en gökunge borde vi satsa pengarna på att uppgradera och underhålla befintliga banor, bygga bort diverse flaskhalsar, se till att vi får snabbare regionaltåg i storstadsområdena och möjlighet att elektrifiera motorvägarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ryanairplan i luften

Ryanair satsar men inte på Skavsta eller Bromma

Flyg. Lågprisbolaget Ryanair startar tio nya rutter från Sverige. Satsningen görs efter att regeringen gett besked om slopad flygskatt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.