Dyrare att timanställa för arbetsgivare
Strax före midsommar sa både fackförbundet Seko och arbetsgivarparten Almega ja till medlarnas bud. Alla stridsåtgärder avblåstes och tågkaoset uteblev.
Därmed behövde Transport aldrig utlösa sitt sympativarsel. Det gick ut på att ett 20-tal anställda vid vaktbolaget G4S skulle lägga ner arbetet. De sköter biljettkontrollen på Skånetrafikens tåg i Skåne län
Sekos förbundsordförande Janne Rudén var entusiastisk efter överenskommelsen. I ett pressmeddelande uttryckte han:
– Detta är en historisk seger för svensk fackföreningsrörelse. Vi är övertygade om att detta är början på en utveckling för fler trygga jobb i Sverige.
Företrädarna på arbetsgivarorganisationen Almega var mindre nöjda.
– En fortsatt och utvidgad strejk skulle fått oproportionerliga konsekvenser. Därför var vi tvungna att acceptera ett avtal som inte är bra, menade förhandlingschefen Beata Hammarskiöld.
Seko beskriver avtalet som att det nu blir mer lönsamt för arbetsgivarna att anställa på fasta kontrakt, i stället för timanställningar. En mer otrygg form, som retat upp fackföreningsrörelsen och lett till omfattande sympatiåtgärder. Almega kontrade i stället med att avtalet innebär höga löneökningar för timanställda. Något som betalas av att fast anställda avstår från delar av den löneökning de annars kunnat få.