Transportarbetaren testade sex termosar för att se hur de klarade att hålla värmen under en hel arbetsdag. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Transportarbetaren testade sex termosar för att se hur de klarade att hålla värmen under en hel arbetsdag.
Close
Transportarbetaren testar

Dyraste termosen inte alltid bäst

Test. En bra termos är ett måste för dig som vill ha med dig varm dryck på jobbet. Men vilken ska man välja? Är en dyrare termos nödvändigtvis bättre? Nej, inte alltid, visar vårt termostest. Här guidar vi dig till den bästa termosen utifrån dina behov.

Vårt termostest visar att de flesta termosarna klarar av att hålla värmen ganska bra under en arbetsdag, särskilt om du fyller den helt på morgonen. Ju längre dagen går, desto mer sjunker temperaturen. Den sjunker också varje gång du häller upp en mugg, även om du inte tar av locket helt. Det beror på att när flaskan töms på dryck kommer luft in som har samma temperatur som luften utanför termosen.

Den termos som var bäst på att hålla värmen efter fyra timmar, var termosklassikern Stanley som också är dyrast av de termosar vi testade. Efter åtta timmar var det däremot den något mer prisvärda från Thermos som höll värmen bäst.

Det bästa budgetalternativet var Clas Ohlsons egen ståltermos. Den kostar bara en dryg hundring, men höll värmen nästan lika bra som Thermos och Stanley.

Billigast i testet var Ikeas termos Hälsa. Den håller värmen, men något sämre än de andra. Allra sämst på att hålla värmen var Klunken. Den är ett designsamarbete mellan Fjällräven och Primus och är gjord för att passa perfekt i ryggsäcken Kånkens sidofack.

Problemet är att vakuumeffekten avtar upptill i flaskan. Därför klarar den inte alls av att hålla värmen lika länge som traditionella termosar. Men den har andra kvalitéer, som att den är liten och lätt och har ett smidigt handtag. Den saknar förvisso mugg, men eftersom drycken inte är brännhet kan man dricka direkt ur flaskan.

Biltemas termos för hundralappen höll inte värmen riktigt lika bra som Clas Ohlsons termos, men har i stället två muggar i locket, vilket är ett plus om man är två som ska dela.

Den, Stanley och Thermos går dessutom, till skillnad från de andra, att köra i diskmaskin.

Om man ska ha termosen i bilen är det också viktigt med en smidig kork som håller tätt. Av de termosar vi testade var det bara Ikeas som läckte efter att vi hällt upp dryck och stängt locket. Det beror på att vätskan stannar kvar i locket som inte riktigt håller tätt.

 

Så gjorde vi testet

För att kolla hur väl termosarna höll värmen under en arbetsdag fyllde vi dem med kokande vatten upp till locket och mätte hur varma de var efter 4 och 8 timmar. Eftersom värmen sjunker när man öppnar termosen gjordes de två mätningarna i två olika test. Båda testen gjordes i rumstemperatur.

Varför gjorde vi testet med full termos?

Jo, för att om det är luft i termosen sjunker temperaturen fortare, eftersom temperaturen mellan luften och drycken utjämnas. Det gäller för alla termosar. Hur mycket temperaturen sjunker beror på hur kall luften är, så en kall vinterdag utomhus kommer temperaturen att sjunka fortare.

Dessutom undersökte vi om termosarna höll tätt genom att skaka dem upp och ner.

 

Ikea Hälsa ståltermos. Foto: Pernilla Ahlsén

IKEA HÄLSA STÅLTERMOS

Pris: 59 kronor.

Rymmer: 0,5 liter.

Vikt: 340 gram.

Mått: 25 cm hög, 7 cm bred.

Tillverkad i: Kina.

Kork: Klickvariant.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 76,3 grader C.

Efter 8 timmar: 68,2 grader C.

Håller tätt: Nej.

Plus: Billigaste termosen i testet. Smidig kork som klickas upp.

Minus: Locket läcker efter att drycken hällts upp. Tål inte maskindisk.

Övrigt: Finns i flera färger.

 

Biltema Termos. Foto: Pernilla Ahlsén

BILTEMA TERMOS

Pris: 100 kronor.

Rymmer: 0,5 liter.

Vikt: 360 gram.

Mått: 21 cm hög, 8 cm bred.

Tillverkad i: Ej angivet på förpackningen.

Kork: Skruvkork.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 78,4 grader C.

Efter 8 timmar: 73,1 grader C.

Håller tätt: Ja.

Plus: Två muggar är bra när man är två som ska dela. Går att diska i diskmaskin.

Minus: Locket är krångligt att skruva på.

Övrigt: Lite lägre och bredare termos än de andra.

 

Chlas Ohlson Termos. Foto: Pernilla Ahlsén
Chlas Ohlson Termos. Foto: Pernilla Ahlsén

CLAS OHLSON TERMOS

(Bästa budget!)

 Pris: 119 kronor.

Rymmer: 0,5 liter.

Vikt: 323 gram.

Mått: 24 cm hög, 7 cm bred.

Tillverkad i: Kina.

Kork: Klickvariant.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 83,0 grader C.

Efter 8 timmar: 75,2 grader C.

Håller tätt: Ja.

Plus: Håller värmen bra. Smidig klickkork som är enkel att hälla ur.

Minus: Tål inte maskindisk.

Övrigt: Bra budgetvariant som håller värmen nästan lika bra som de bästa. Finns i flera färger.

 

Thermos. Foto: Pernilla Ahlsén

THERMOS

(Bäst i test!)

Pris: 249 kronor.

Rymmer: 0,5 liter.

Mått: 23 cm hög, 7 cm bred.

Vikt: 360 gram.

Tillverkad i: Kina.

Kork: Klickvariant.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 83,7 grader C.

Efter 8 timmar: 75,6 grader C.

Håller tätt: Ja.

Plus: Håller värmen bäst efter 8 timmar. Kork som är enkel att öppna och hälla ur och dessutom delbar för enkel rengöring. Går att diska i diskmaskin!

Minus:

Övrigt: Klassisk och stilren termos som tar liten plats.

 

 Fjällräven Primus Klunken. Foto: Pernilla Ahlsén

FJÄLLRÄVEN PRIMUS KLUNKEN

Pris: 369 kronor.

Rymmer: 0,5 liter.

Vikt: 270 gram.

Mått: 20 cm hög och 6,5 cm bred.

Tillverkad i: Kina.

Kork: Skruvkork som tas av helt.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 68,4 grader C (sämst).

Efter 8 timmar: 55,6 grader C (sämst).

Håller tätt: Ja.

Plus: Tar minst plats. Smidigt handtag i locket. Går att dricka direkt ur flaskan.

Minus: Saknar termosmugg. Locket blir väldigt varmt och måste tas av helt när drycken hälls upp. Går inte att diska i diskmaskin.

Övrigt: Designsamarbetet mellan Fjällräven och Primus har ett tunnare vakuumskikt som försvinner vid flaskans hals och håller därför inte värmen lika bra som en traditionell termos. Finns i många färger.

 

Stanley Legendary Classic Bottle. Foto: Pernilla Ahlsén

STANLEY LEGENDARY CLASSIC BOTTLE

(Dyrast)

Pris: 499 kronor.

Rymmer: 0,47 liter.

Vikt: 460 gram.

Höjd: 26 cm.

Diameter: 8,2 cm.

Tillverkad i: Kina.

Kork: Skruvkork.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 84,9 grader C.

Efter 8 timmar: 74,2 grader C.

Håller tätt: Ja.

Plus: Höll värmen bäst upp till fyra timmar. Går att diska i diskmaskin.

Minus: Innehåller lite mindre än de andra men tar störst plats.

Övrigt: Stanley var först med att göra vakuumisolerade termosar. Dessutom lovar tillverkaren livstids garanti.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bert Johansson:
    3 maj, 2022

    Jag trodde att jag råkat komma in på en artikel på Råd & Rön.
    Är det denna typ av artiklar som Transportarbetaren skall hålla på med?

  2. Christina Ahlund:
    3 maj, 2022

    Absolut. Termosar är något de flesta av våra medlemmar kan ha nytta av i jobbet. Nu slipper de prenumerera på Råd & Rön. Och vi på redaktionen fortsätter att skriva om avtal, arbetsmiljö och andra Transportfrågor. Också. Vänliga hälsningar Christina Ahlund, redaktionen

Lästips:

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.