Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud
E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.
Ett tidningsbud anställd av Premo i Stockholm hör av sig till Transportarbetaren. Budet berättar att han kör egen bil i tjänsten. Sedan ett par år tillbaka kräver arbetsgivaren att bilen ska vara registrerad för godstrafik hos Transportstyrelsen.
Försäkringen har blivit dyrare. Runt 400 kronor i månaden, enligt tidningsbudet.
Av Premo får budet avtalsenlig bilersättning 27 kronor milen, varav 18:50 kronor skattefritt. Efter 1 200 mil sjunker milersättningen till 21 kronor per mil. Distributören uppger att det knappt täcker kostnaden för att hålla bilen rullande. Tidningsbudens arbetsdag innebär många start och stopp med hög bränsleförbrukning och ett rejält slitage på bromsskivorna som följd.
– Många som jobbar hos oss tillhör de som står längst ner i samhället. Nyanlända och andra som har svårt att få ett annat jobb. Det är tufft nog som det är att leva på lönen och nu ska vi själva stå för en dyrare försäkring, säger tidningsbudet.
Frågan om höjda försäkringskostnader är inte ny för Transports centrala ombudsman Magnus Thelander.
– I grunden anser vi att arbetsgivaren ska stå för den utrustning arbetet kräver. Vi undersökte det här för en tid sedan. Det du kan göra som anställd är att använda avtalets möjlighet att avstå från att använda egen bil, säger Thelander.
Vi når Maria Björnefur, HR-chef på Premo. Hon berättar att kravet på trafiktillstånd kommit eftersom papperstidningarna som ska ut blir färre och Premo levererar allt mer e-handelsvaror.
Premo håller på att köpa in nya fordon. Målet är att fasa ut privatbilarna över några år.
Björnefur berättar att Premo tecknat ett avtal med försäkringsbolaget Gjensidige som erbjuder rabatterade försäkringar till distributörer som kör privat bil i tjänsten.
– Jag har förstått att det blir en fördyring för vissa anställda. För andra har det blivit billigare när de tagit del av Gjensidiges erbjudande.
Maria Björnefur uppger att Premo har uppmärksammat att vissa tidningsbud tidigare inte meddelat sina försäkringsbolag att bilen används i tjänsten. Därför har de fått en kraftigt höjd premie när de privata bilarna fått trafiktillstånd.
– Då kan prisskillnaden bli ganska kännbar, säger hon.
Transportarbetaren har tagit del av ett försäkringserbjudande. Det kostar strax under 8 000 kronor om året för en helförsäkring. För tidningsbudet vi varit i kontakt med innebär det en fördubblad kostnad.