Dyrt att vara bilbud hos Foodora
Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.
Matbudet Mohammed har jobbat för Foodora i Göteborg i lite mer än ett år.
– Jag vill jobba och var lite desperat. Men något kändes lite skumt, så jag har antecknat hur långt jag har kört och hur länge jag jobbat varje pass, säger Mohammed, som egentligen heter något annat.
Foodoras bilbud är anställda av ett annat bolag än cykelbuden, Hungry Delivery. Därför omfattas de inte av något kollektivavtal. Mohammed har gått med i Transports Göteborgsavdelning för att han vill ha hjälp med att förbättra sina och kollegornas villkor.
Rak provision
Bilbuden får rak provisionslön på 40 kronor per leverans. Mohammed gör mellan två och tre leveranser i timmen. Dessutom får han stå för bil själv. Hungry Delivery betalar utöver provisionen fem kronor per kilometer. Men bara när han kör mat från en restaurang till en kund. När han kör från kunden till nästa restaurang får han ingen milersättning.
Den milersättningen han får ska inte bara täcka det vanliga underhållet av bilen, parkeringsavgifter och diesel. Utan också täcka vägtullarna i Göteborg och en dyr försäkringspremie.
Innan han började jobba för Foodora betalade han cirka 800 kronor i månaden för att helförsäkra sin bil hos ett försäkringsbolag. Men de godkände inte att han hade sin privatbil registrerad för godstrafik. Till slut hittade han If som tar runt 1800 kronor – för halvförsäkring.
– Redan när jag började jobba så visste jag att det skulle kosta att jobba för dem, men jag hade ingen aning om hur mycket.
– Så jag skaffade en liten anteckningsbok. I den skriver jag upp varje körning, hur många kilometer jag kör, bränsleförbrukning, dieselpriset, adresser. Allting.
”Kostade 3 000 per månad”
I slutet av månaden räknade han ut förtjänst efter alla omkostnader. Och räknade ut förtjänst efter kostnader.
– Sammanlagt kostade det mig kanske 3 000 kronor i månaden att jobba för Foodora. Men jag fortsatte ändå att jobba. Det var mitt i pandemin och svårt att få ett jobb. Jag tänkte att det ska se bra ut i mitt cv och en krona i vinst är ändå en krona i vinst. Jag tänkte att folket får inte gå på restaurang med alla restriktioner så naturligtvis ska folk beställa hem mat i stället. Jag kände att jag är i alla fall ute och jobbar medan andra är hemma och arbetslösa.
Muhammed visar sin uträkning. Han säger att han har inget annat val än att köra ut bilen till de zoner han levererar i, så han har tagit med bränslekostnaderna för det i sin uträkning och då landar det på en ”förlust” på mellan 20 och 40 procent per dag jämfört med intjänade pengar. I det är försäkringskostnaderna och slitage på bilen inte inräknat.
En vanlig dag finns det jobb så det räcker. Men en gång var det stendött. Inte en enda order.
– Jag fick sitta i bilen och kolla på Netflix i tre timmar, säger Muhammed och konstaterar att han inte tjänade en spänn under det arbetspasset.
”Nästan slaveri”
Han har hårda ord om lönesättningsmodellen:
– Det är skitbetalt, nästan slaveri, säger Muhammed och fortsätter:
– Problemet med situationen på Foodora är att de flesta som jobbar där inte är svenskar. De är inte födda här och vet inte att det inte är okej. Det är väldigt lockande att jobba där för dålig lön, det är svårt för utlänningar att få jobb i Sverige. De är inte självsäkra och känner sig som gäster i det här landet.
Har du någonsin sett en svensk med ljus hy jobba som bilburet Foodorabud?
– Nej, aldrig, säger han och skrattar.
Känner du dig utnyttjad?
– Sedan dag ett.
Varför jobbar du kvar?
– Oro. Rädsla. Jag har vant mig vid det. Och man skulle känna sig lite naken om man inte har ett jobb. Därför försöker jag liksom leta efter ett annat riktigt jobb.
Vad kan facket för att nå er?
– Det är lite svårt att hitta oss först och främst. Vi kör liksom inte runt i bilar med ett stort namn på. Om vi är på McDonalds och hämtar mat är vi där i två minuter. Vi har ingen mötesplats där vi börjar eller sluta. Kanske går det att nå oss genom våra gruppchattar på WhatsApp.
Du har bott i Sverige i drygt fem år. Trodde du att det skulle vara så här?
– Både ja och nej. Men jag hade inte förväntat mig att ett multinationellt företag skulle utnyttja systemet i Sverige och hitta alla möjliga lagliga kryphål, etablera sig och liksom inte skriva på kollektivavtal. Hur kan man ha såna brister i lagarna att det går att utnyttja oss så?
”Väldigt många människor”
Göteborgsavdelningens ordförande Viktor Andersson och förhandlingsombud Magnus Kvilén har varit i kontakt med Mohammed och andra bilbud som jobbar för Foodora.
– Det rör sig om väldigt många människor som har det som Mohammed, säger Kvilén och fortsätter:
– Jag tog ut uppgifter från Transportstyrelsen och det visar sig att de har runt 1 600 bilar som inte är deras egna på trafiktillståndet. Vi kan anta att det är budens egna bilar och som de tvingas betala dyr försäkring för, samtidigt som de jobbar deltid med de här dåliga villkoren.
Ordförande Viktor Andersson vill göra mer för buden och hoppas att facket kan få Hungry Delivery att skriva på Transportavtalet.
– Om vi ska sätta press på arbetsgivaren måste vi värva fler medlemmar. Men det är svårt. Buden jobbar utspritt och har inte någon naturlig samlingsplats. De kör från hemmet direkt till restaurangerna i privatägda bilar.
– Jag tror att våra möjligheter förbättras om allmänheten får upp ögonen för villkoren och hjälper till att ställa krav på företaget.