Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson
Close
Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud.
Close

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Matbudet Mohammed har jobbat för Foodora i Göteborg i lite mer än ett år.

– Jag vill jobba och var lite desperat. Men något kändes lite skumt, så jag har antecknat hur långt jag har kört och hur länge jag jobbat varje pass, säger Mohammed, som egentligen heter något annat.

Foodoras bilbud är anställda av ett annat bolag än cykelbuden, Hungry Delivery. Därför omfattas de inte av något kollektivavtal. Mohammed har gått med i Transports Göteborgsavdelning för att han vill ha hjälp med att förbättra sina och kollegornas villkor.

Rak provision

Bilbuden får rak provisionslön på 40 kronor per leverans. Mohammed gör mellan två och tre leveranser i timmen. Dessutom får han stå för bil själv. Hungry Delivery betalar utöver provisionen fem kronor per kilometer. Men bara när han kör mat från en restaurang till en kund. När han kör från kunden till nästa restaurang får han ingen milersättning.

Foodoraväska. Foto: John Antonsson
Foodoras bilburna matbud har ingen fast lön, bara provision. Foto: John Antonsson

Den milersättningen han får ska inte bara täcka det vanliga underhållet av bilen, parkeringsavgifter och diesel. Utan också täcka vägtullarna i Göteborg och en dyr försäkringspremie.

Innan han började jobba för Foodora betalade han cirka 800 kronor i månaden för att helförsäkra sin bil hos ett försäkringsbolag. Men de godkände inte att han hade sin privatbil registrerad för godstrafik. Till slut hittade han If som tar runt 1800 kronor – för halvförsäkring.

– Redan när jag började jobba så visste jag att det skulle kosta att jobba för dem, men jag hade ingen aning om hur mycket.

– Så jag skaffade en liten anteckningsbok. I den skriver jag upp varje körning, hur många kilometer jag kör, bränsleförbrukning, dieselpriset, adresser. Allting.

”Kostade 3 000 per månad”

I slutet av månaden räknade han ut förtjänst efter alla omkostnader. Och räknade ut förtjänst efter kostnader.

– Sammanlagt kostade det mig kanske 3 000 kronor i månaden att jobba för Foodora. Men jag fortsatte ändå att jobba. Det var mitt i pandemin och svårt att få ett jobb. Jag tänkte att det ska se bra ut i mitt cv och en krona i vinst är ändå en krona i vinst. Jag tänkte att folket får inte gå på restaurang med alla restriktioner så naturligtvis ska folk beställa hem mat i stället. Jag kände att jag är i alla fall ute och jobbar medan andra är hemma och arbetslösa.

Muhammed visar sin uträkning. Han säger att han har inget annat val än att köra ut bilen till de zoner han levererar i, så han har tagit med bränslekostnaderna för det i sin uträkning och då landar det på en ”förlust” på mellan 20 och 40 procent per dag jämfört med intjänade pengar. I det är försäkringskostnaderna och slitage på bilen inte inräknat.

En vanlig dag finns det jobb så det räcker. Men en gång var det stendött. Inte en enda order.

– Jag fick sitta i bilen och kolla på Netflix i tre timmar, säger Muhammed och konstaterar att han inte tjänade en spänn under det arbetspasset.

”Nästan slaveri”

Han har hårda ord om lönesättningsmodellen:

– Det är skitbetalt, nästan slaveri, säger Muhammed och fortsätter:

– Problemet med situationen på Foodora är att de flesta som jobbar där inte är svenskar. De är inte födda här och vet inte att det inte är okej. Det är väldigt lockande att jobba där för dålig lön, det är svårt för utlänningar att få jobb i Sverige. De är inte självsäkra och känner sig som gäster i det här landet.

Har du någonsin sett en svensk med ljus hy jobba som bilburet Foodorabud?

– Nej, aldrig, säger han och skrattar.

Känner du dig utnyttjad?

– Sedan dag ett.

Varför jobbar du kvar?

– Oro. Rädsla. Jag har vant mig vid det. Och man skulle känna sig lite naken om man inte har ett jobb. Därför försöker jag liksom leta efter ett annat riktigt jobb.

Vad kan facket för att nå er?

– Det är lite svårt att hitta oss först och främst. Vi kör liksom inte runt i bilar med ett stort namn på. Om vi är på McDonalds och hämtar mat är vi där i två minuter. Vi har ingen mötesplats där vi börjar eller sluta. Kanske går det att nå oss genom våra gruppchattar på WhatsApp.

Du har bott i Sverige i drygt fem år. Trodde du att det skulle vara så här?

– Både ja och nej. Men jag hade inte förväntat mig att ett multinationellt företag skulle utnyttja systemet i Sverige och hitta alla möjliga lagliga kryphål, etablera sig och liksom inte skriva på kollektivavtal. Hur kan man ha såna brister i lagarna att det går att utnyttja oss så?

”Väldigt många människor”

Göteborgsavdelningens ordförande Viktor Andersson och förhandlingsombud Magnus Kvilén har varit i kontakt med Mohammed och andra bilbud som jobbar för Foodora.

– Det rör sig om väldigt många människor som har det som Mohammed, säger Kvilén och fortsätter:

– Jag tog ut uppgifter från Transportstyrelsen och det visar sig att de har runt 1 600 bilar som inte är deras egna på trafiktillståndet. Vi kan anta att det är budens egna bilar och som de tvingas betala dyr försäkring för, samtidigt som de jobbar deltid med de här dåliga villkoren.

Ordförande Viktor Andersson vill göra mer för buden och hoppas att facket kan få Hungry Delivery att skriva på Transportavtalet.

– Om vi ska sätta press på arbetsgivaren måste vi värva fler medlemmar. Men det är svårt. Buden jobbar utspritt och har inte någon naturlig samlingsplats. De kör från hemmet direkt till restaurangerna i privatägda bilar.

– Jag tror att våra möjligheter förbättras om allmänheten får upp ögonen för villkoren och hjälper till att ställa krav på företaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jon-Erik Blomkvist:
    13 april, 2024

    Jag tycker att måste vara hårdare på detta att det måste löna sig att att arbeta och att jag kan få göra avdrag för egen bil lika som egen företagare,

  2. Viveca.Craig:
    26 december, 2023

    Ja upplysande bra att det här lyfts fram . Inga kollektivavtal …….?

  3. Josepi:
    9 juni, 2022

    Allt detta som Mohamed upplever är en resultat av en orättvist politisk synsätt på enkla jobb som moderaterna strävar efter. Dessa människor vet ingenting om solidaritet och etik. För de allt handlar om pengar. För hundra år sedan fanns de körer För att hitta jobb, nu heter det bemanningsföretag och sådana som förföra. Äckligt kapitalism. Därför vi nästa val rösta rätt.

  4. Said:
    7 mars, 2022

    Jag ville börja jobbar på foodora. Efter när jag läste mohammed berättelse så ska jag backa. Tack för info

  5. Thomas Laursen:
    9 oktober, 2021

    Sverige 2021

  6. OmarKN:
    6 oktober, 2021

    Den råa, illegala kapitalismen!

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Transportarbetarens logga

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.