Dzień dobry kollega! Ett gäng chaufförer satt på ett lastbilsfik.

Krönika. – Jo, det är sant. Han lejde in en östchaufför att köra åt sig medan han stannade hemma och pillade sig i naveln. Tiotusen i månaden gav han bulgaren och tog hand om resten av lönen själv. Det gick bra ända tills hans åkare skulle ut och köra en dag. Då upptäckte han att det var fel snubbe i bilen och att denne inte kunde ett ord svenska. Vilket liv det blev!

Den här typen av föga politiskt korrekta historier kan man höra lite här och var. Så hedrande är de väl inte. Men ibland svallar känslorna när man inser att det inte längre är sextio procent utländska lastbilar på E4:an, utan minst åttio. De flesta är registrerade i de baltiska staterna, så om cabotagereglerna följs måste vi ha en gigantisk handel med just de länderna. Det tror jag inte att vi har.

I stället är det nog så att de och många andra åkerier från forna öststater blåser oss på miljarder i skatteintäkter, dumpar lönerna, ställer till olyckor och kör olaglig inrikestrafik. Allt enligt våra inhemska fördomar, som dock ideligen bekräftas i polisrapporter, akademiska avhandlingar, tidningsartiklar och tv-program.

Det är helt uppenbart för alla, utom ett antal moderata riksdagsmän och en och annan vilsen sosse, att de öppna gränserna kommit alldeles för tidigt. Och att vårt ekonomiska system inte klarar av anhopningen av utländsk svart arbetskraft, dieseltjuvar och maffia.

Frihandel är nog bra, men ingen verkar ha tänkt på samhällsekonomin. Och nu har läget blivit akut då alltför lite skatt kommer in. Cirka sjuttio miljarder fattas totalt, enligt Skatteverket, på grund av svartarbete. Samtidigt behöver försvaret, skolan, sjukvården och ”you name it” byggas ut.

Jag har dock inte blivit nationalist eller Sverigedemokrat. Jag tror tvärtom att invandringen på sikt ger betydligt mer än den kostar, och att gränserna skulle kunna öppnas än mer så småningom. Men det förutsätter att alla som är här, även de som arbetar tillfälligt, hjälper till och deltar i samhällsbygget. Exempelvis genom att betala skatt.

Om man inte vågar tala om detta, vilket man genomgående vägrar inom politiken, så spelar man de främlingsfientliga krafterna i händerna.

Ute på vägen är det nu så att jag helt tröttnat på de där skitiga vraken till lastbilar, som kör om i hundratio och svänger in tre centimeter framför vindrutan. Förr hjälpte jag gärna chaufförer, oavsett varifrån de kom, med alltifrån starthjälp till att visa vägen. Nu har jag inte någon lust med det längre.

Det är sorgligt att det har blivit så, oss arbetare emellan. Jag minns en polack som kom fram till mig på Tibnor i Köping för några år sedan, långt innan dagens låglöneinferno brutit ut.

– Dzień dobry (god morgon) kollega! Sa han, tog i hand och förklarade på något språk att han hade blivit av med sina spännband i Ryssland. Jag rotade fram några av mina ur hyttskåpet och gav honom.

När jag lastat och skulle svänga ut genom grinden kom han springande med en kasse öl i handen. Jag tog emot den och tackade.

Den gången var det samarbete på hög internationell nivå!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.