
E20 â en resa bland rövare och kungar
ĂrebroâSkara Genom de djupa skogarna i Tiveden och vidare ut pĂ„ den öppna VĂ€stgötaslĂ€tten, förbi tusenĂ„riga rastplatser och klassiska motell frĂ„n bilismens guldĂ„lder. Med sitt strategiska lĂ€ge Ă€r det hĂ€r ett av landets viktigaste godsstrĂ„k och har varit det lĂ€nge, Ă€ven lĂ„ngt innan det blev motorvĂ€g. Följ med pĂ„ en resa lĂ€ngs E20 â frĂ„n Ărebro till Skara.
Ă krarna breder ut sig pĂ„ bĂ„da sidor om vĂ€gen nĂ€r vi lĂ€mnar Ărebro och kör söderut pĂ„ E20 en solig förmiddag i mars. HĂ€r ska Sveriges första permanenta elvĂ€g byggas inom nĂ„gra Ă„r. Den kommer att gĂ„ fram till Hallsberg och Ă€r ett av mĂ„nga exempel pĂ„ hur vĂ€gen förĂ€ndras och utvecklas med tiden.
IdĂ©n om en motorvĂ€g mellan Stockholm och Göteborg vĂ€cktes redan pĂ„ 1940-talet, men det skulle förstĂ„s dröja innan det blev nĂ„got som liknar det vi kallar motorvĂ€g i dag. 1945 invigdes RiksvĂ€g 6 eller âRikssexanâ som den kallades fram till 1962 dĂ„ den bytte namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Det var under decennierna efter andra vĂ€rldskriget som bilismen slog igenom i Sverige. Ăverallt lĂ€ngs vĂ€gen öppnade vĂ€gkrogar och motell som slogs om att fĂ„ ta hand om alla bilburna gĂ€ster. MĂ„nga av dem finns kvar i nĂ„gon form Ă€n i dag, medan andra har hamnat avsides nĂ€r vĂ€gen har byggts om till motorvĂ€g.

âMotorbyâ
VĂ„rt första stopp Ă€r Rastpunkt LaxĂ„. HĂ€r öppnade 1963 oljebolaget Esso landets första âmotorbyâ, en satsning som vĂ€xte och senare skulle sĂ€ljas och bli Scandic Hotell. PĂ„ nĂ€tet finns en svartvit film som berĂ€ttar om motorbyn som samlade âallt för motoristenâ: Bensinstation, restaurang och motell med parkering direkt utanför rummet. Inne pĂ„ rummen, som kostade 17 kronor natten, fanns en 21-tums svartvit tv, toalett och dusch. I restaurangen kunde man Ă€ta entrecĂŽte och pommes frites för 7 kronor och 50 öre.

ââI dag Ă€r motellet och motellskylten k-mĂ€rkt, berĂ€ttar Kristoffer Karlsson och visar ett flygfoto frĂ„n 1960-talet som sitter pĂ„ vĂ€ggen i restaurangen.
Han driver Rastpunkt LaxÄ tillsammans med bröderna PÀr och Stefan Jinnestrand som köpte stÀllet 2003.
NÀsta Är fyller motorhotellet 60 Är och restaurangen har utökats med flera olika kök och snabbmatskedjor som samsas under ett och samma tak.


Entreprenörsandan Ă€r densamma som nĂ€r motellet startade. Trots tvĂ„ tuffa pandemiĂ„r, dĂ„ hotellbelĂ€ggningen gick ner med 80 procent och restaurangen tappade hĂ€lften av sina gĂ€ster, vĂ€ljer företaget att se möjligheter, investera och bygga ut. Enligt LaxĂ„ kommuns hemsida passerar det 12â000 bilar om dagen, och mĂ„nga av dem stannar till hĂ€r.
ââSnart fĂ„r vi en ny uteservering och i sommar invigs en ny laddstation för elbilar, sĂ€ger PĂ€r Jinnestrand och fortsĂ€tter:
ââLaxĂ„ Ă€r ett litet brukssamhĂ€lle dĂ€r alla kĂ€nner alla. Det Ă€r ett bra stĂ€lle att bo och driva företag pĂ„, framför allt tack vare lĂ€get och transportmöjligheterna.

Munkar och rövare
Vi fortsÀtter resan söderut men svÀnger av och följer skylten mot klosterruinen vid Ramundeboda rastplats som ligger vackert vid Borasjöns strand. Vi Àr inte de första att stanna hÀr. Det hÀr var en rastplats redan för tusen Är sedan för de som fÀrdades genom Tivedens mörka skogar. PÄ den tiden var det en farlig resa eftersom skogen var ett tillhÄll för rövare. Kanske var det hÀr Astrid Lindgren tÀnkte sig sina Mattisrövare i Ronja Rövardotter?
Ramundeboda var ocksĂ„ ett stopp pĂ„ medeltidens Eriksgata, dĂ„ den nyvalde kungen reste runt för att motta landskapens erkĂ€nnande. HĂ€r vid Ramundeboda lĂ€mnades kungen över frĂ„n vĂ€stgötarna till nĂ€rkingarna, pĂ„ vĂ€gen mellan Skara och Ărebro.
Enligt Erikskrönikan övernattade kung Valdemar hÀr Är 1275 medan hans mannar besegrades vid slaget i Hova.
Senare drev den klosterliknande orden Antoniterna ett hÀrbÀrge hÀr tills Gustav Vasa drog in klostrens tillgÄngar. I dag ligger det ett kafé vid klosterruinen. Det Àr stÀngt för sÀsongen men det Àr lÀtt att förestÀlla sig hur fint det Àr att sitta hÀr nÀr det öppnar i maj. Den som har medhavd lunch kan slÄ sig ner och njuta av utsikten över sjön redan nu.

Piotr Tyniec har stannat med sin tankbil vid en rastplats som ocksÄ ligger vid Borasjön, men nÀrmare vÀgen. Han kommer frÄn Polen men kör för ett tyskt Äkeri. Det hÀr Àr första gÄngen pÄ fyra Är som han kör E20 upp mot Stockholm.
ââDet Ă€r en jĂ€ttefin vĂ€g och nĂ€stan inga bilar. I Tyskland Ă€r det mycket mer trafik, sĂ€ger han.
Solen skiner, men han sitter kvar i bilen och Àter sin lunch medan han pratar i telefon med sin fru hemma i Polen. De bor nÀra grÀnsen till Ukraina och oron Àr stor över det som hÀnder i grannlandet.
ââJag lyssnar hela tiden pĂ„ nyheterna medan jag kör, sĂ€ger Piotr Tyniec och skakar uppgivet pĂ„ huvudet.

6:ans vÀgkrog
Vi rattar vidare. PÄ en lerig grusplan mellan LaxÄ och Hova ligger 6:ans vÀgkrog. Namnet kommer frÄn 6:ans landsvÀgsmotell som öppnade hÀr nÀr vÀgen fortfarande hette RiksvÀg 6. Det revs pÄ 1980-talet och ersattes med den vÀgkrog som stÄr hÀr i dag. Men pÄ vÀggarna hÀnger svartvita fotografier som skildrar platsens historia frÄn 1948 och framÄt.
För sju Är sedan tog Christer Pettersson och hans fru över krogen. De lagar mat bÄda tvÄ och erbjuder klassiska vÀgkrogsrÀtter: Husmanskost som pytt i panna, spÀtta och plankstek. Men Àven thailÀndska rÀtter.
ââJag har arbetat i branschen hela livet och haft tre restauranger, sĂ€ger han och lyser upp nĂ€r jag frĂ„gar.
ââDet Ă€r jĂ€tteroligt. Man trĂ€ffar sĂ„ mycket mĂ€nniskor! Men det har varit tufft under pandemin. Det gĂ„r inte att jĂ€mföra.

Den stora parkeringen lockar framför allt till sig lastbilschaufförer. En av dem Àr Fredrik Malm som kör varor till Coop-butiker. Han tar en dagens, raggmunk med stekt flÀsk för 90 kronor.
ââOftast har jag matlĂ„da men om jag ska stanna sĂ„ gör jag det alltid hĂ€r. Det Ă€r bra mat till bra pris, sĂ€ger han och fyller en assiett vid salladsbuffĂ©n.
Fredrik Malm har kört lastbil i 18 Är, hela sitt vuxna liv.
ââDet Ă€r ofta stressigt och mycket tider att hĂ„lla koll pĂ„. Det Ă€r en tuff bransch med mycket konkurrens. Transporter fĂ„r ju inte kosta nĂ„got i dag. Men jag skulle inte kunna tĂ€nka mig ett annat jobb, inte som det kĂ€nns nu i alla fall. Jag skulle nog kĂ€nna mig instĂ€ngd. Det Ă€r svĂ„rt att förklara men man blir vĂ€l formad. Det Ă€r nĂ„gon slags frihetskĂ€nsla Ă€ven om det inte Ă€r sĂ„ fritt lĂ€ngre, sĂ€ger han.
Han kör ofta den hÀr vÀgen och Àr less pÄ den dÄliga vÀghÄllningen som gör att det alltid blir stopp vid Finnerödjabacken pÄ vintern.
ââEn gĂ„ng var det stopp i tre mil.
Riddarvecka
Vi fortsÀtter söderut mot det lilla samhÀllet Hova. Det var hÀr som kung Valdemars mÀn förlorade Är 1275. Det uppmÀrksammas varje sommar under Hova riddarvecka.

ââDet Ă€r en stor folkfest med uppvisningar, gycklare och tornerspel, berĂ€ttar Petra Wallgren som jobbar pĂ„ Lisas Krog & Butik vid avfarten till Hova.
Det Àr ett populÀrt stopp för yrkeschaufförer. Men en del kunder försvann nÀr den hÀr delen av E20 drogs om för att bli mötesfri vÀg för tre Är sedan.
ââDet behövdes en ny vĂ€g sĂ„ det Ă€r ju bra, men det blev krĂ„ngligare att svĂ€nga av. De kanske kunde ha tĂ€nkt mer pĂ„ att göra infarter och utfarter lite smidigare, sĂ€ger Petra som bor i Hova.

Stan Àr bland annat kÀnd för att Abbas manager Stickkan Andersson Àr född hÀr. Hans byst stÄr utanför det gröna huset pÄ torget dÀr han vÀxte upp.
ââHova Ă€r ett litet, lugnt och mysigt stĂ€lle att bo pĂ„. Det Ă€r mycket barnfamiljer. Jag trivs, sĂ€ger Petra Wallgren.

Bakom restaurangen ligger ett tankstÀlle för lÄngtradare. Det har hunnit bli eftermiddag och Philipe Birgersson har stannat för att tanka. Han kör husdelar frÄn SÀvsjö och har ofta virke, husvÀggar och takstolar i lasten. Just i dag Àr han pÄ vÀg mellan VÀsterÄs och HöganÀs.
ââJag kör till nya stĂ€llen hela tiden, det hĂ€r Ă€r andra gĂ„ngen jag kör hĂ€r, annars Ă€r det mest E4. Men det hĂ€r Ă€r en bra vĂ€g, sĂ€ger Philipe som Ă€r inne pĂ„ sitt andra Ă„r pĂ„ jobbet.
ââDet Ă€r jĂ€tteroligt. NĂ€r jag kommer fram Ă€r det bara en platta och nĂ€r jag Ă„ker dĂ€rifrĂ„n Ă€r det ett helt hus. Det roligaste Ă€r att köra med kranen och jobba med snickarna. Det Ă€r kul att röra pĂ„ sig och inte bara sitta bakom ratten.

Snart passerar vi en milsten frÄn 1700-talet som pÄminner om att vÀgen gick hÀr Àven dÄ. Vi rullar över Göta kanal och fortsÀtter mot Mariestad. HÀr ligger en av strÀckans största vÀgkrogs- och hotellanlÀggningar, Rattugglan som numera drivs av Rasta.
Inne pÄ macken stÄr Frida Wilsson och plockar i ordning vid kaffemaskinen. Hon bor i Mariestad och har arbetat hÀr i 32 Är.
ââJag började sommarjobba nĂ€r jag var 13 Ă„r och sedan blev jag kvar. Jag gillar att det Ă€r sĂ„ varierande och att man trĂ€ffar sĂ„ mycket olika mĂ€nniskor. Jag hjĂ€lper folk att tanka, byter torkarblad, sĂ€ljer korv och har hand om butiken, sĂ€ger hon.
Hur Àr Mariestad?
ââDet Ă€r en lagom stor och mysig stad. En riktigt vacker sommarstad, eftersom den ligger vid VĂ€nern.

Böljande rosa betong
Vi fortsÀtter vidare mot Götene. Men det gÄr inte att skriva om den hÀr strÀckan utan att stanna till 2 mil norr om samhÀllet, i BrÀnnebrona. Det rosa motellet med sina böljande betongformer ser nÀmligen inte ut som nÄgot annat.
Vi parkerar vid ingÄngen till det som i dag Àr vandrarhem. TyvÀrr Àr receptionen obemannad men pÄ byggnadsvÄrdsföreningens hemsida hittar jag en artikel skriven av Thomas Carlquist, byggnadsantikvarie vid VÀstergötlands museum i Skara. HÀr fÄr jag lÀra mig att hela BrÀnnebrona byggdes av den lokale entreprenören Ernst Skarp. NÀr han startade sitt cementgjuteri 1945 fanns inte mycket mer Àn en bondgÄrd hÀr.
Fabriken vÀxte och samhÀllet med den. Götene kommun ville bygga en modern restaurang och hotellanlÀggning nÀra vÀgen, men eftersom det frikyrkliga samhÀllet inte kunde enas om utskÀnkningstillstÄnd tog Skarp pÄ sig att bygga anlÀggningen ute hos sig. NÀr BrÀnnebrona GÀstis slog upp portarna 1962 blev det snabbt en succé. Varje torsdag Äkte folk lÄngt för att komma hit och dansa och Àta god mat. Till och med the Beatles stannade hÀr och fikade pÄ sin Sverigeturné 1963. Men den första byggnaden sÄg inte alls ut som den gör i dag. DÄ var det en helt ordinÀr byggnad med fasad i gult tegel.
Men Skarp fortsatte att satsa. Han byggde en anlÀggning Ät civilförsvaret och fick pÄ sÄ vis fler kunder till motellet. Han byggde till och med en flygplats som han tÀnkte sig skulle bli en mellanlandningsplats för flyg till kontinenten. SÄ blev det förstÄs inte men restaurangen behövde i alla fall byggas ut och det var dÄ, 1972, som den fick sin uppseendevÀckande utsmyckning.

BÄda fasaderna mot vÀgen tÀcktes med betongelement i böljande former och ett stort rör fick omgÀrda entrén. Allt tillverkades förstÄs i den egna cementfabriken. I sin artikel gör Thomas Carlquist kopplingar till den amerikanska Googie-arkitekturen som fick efterkrigstidens vÀgkrogar att sticka ut i mÀngden med ultramoderna och lekfulla former.
Men det skulle dröja till 1990-talet innan byggnaden fick sin rosa fÀrg. DÄ hade Skarp för lÀnge sedan sÄlt anlÀggningen, civilförsvaret flyttat och bensinstationen stÀngt efter att Dinners öppnat nÀrmare Götene. I omgÄngar har olika Àgare försökt vÀcka liv i stÀllet. Efter en kort tid som asylboende tog nya Àgare över 2019, renoverade och öppnade BrÀnnebrona vandrarhem. Det har varit tufft under pandemin, men Erland Olsson som Àr anstÀlld hÀr nu hoppas pÄ sommaren, sÀger han nÀr jag ringer upp.
ââVi hĂ„ller pĂ„ och renoverar fler rum nu. Ăn sĂ„ lĂ€nge har vi inte hittat nĂ„gon som vill driva restaurangen, men skam den som ger sig.

Konst & dagens
Den som Àr hungrig kan sÄ lÀnge resa vidare till Skara. Precis vid E20 ligger Skara konsthotell som byggdes 2007 av Lars Göran Blank som inte bara Àr grundare till byggvaruhuset Jula utan ocksÄ en stor konstsamlare. HÀr kan man Àta dagens lunch för 110 kronor och samtidigt njuta av originalmÄlningar av Anders Zorn, Carl Larsson, Bruno Liljefors och Jenny Nyström.