Close
Kalle Hederos Eriksson, lastcykelförare i Göteborg.
Close

Effektiva godscyklar sparar på klimatet

Bud. Eldrivna lastcyklar sparar på både miljö och pengar. Forskning visar att vinsterna är stora när de tar över från budbilar i innerstäderna.

– Wow, tänkte jag när jag såg resultaten, säger Kalle Hederos Eriksson, lastcykelförare i Göteborg.

– Jag blev förvånad över att miljövinsten var så stor.

Hur stor? Enligt en kommande rapport från VTI är el-lastcykeln ungefär ”100 gånger mer miljövänlig än en vanlig skåpbil”. I innerstäderna kan en cykel för det mesta lastas med samma gods som skåpbilen. Den kan också ta sig fram i ungefär i samma hastighet.

VTI, som uttyds Statens väg- och transportforskningsinstitut, har samlat internationell forskning i sin rapport. Det handlar om kostnader och miljöpåverkan under ett pakets sista 1,5 kilometer fram till kunden. Enligt forskningen står den sträckan för 25 procent av hela transportens koldioxidutsläpp, när den görs på vanligt sätt. Cyklarna ersätter i de flesta fall en dieseldriven skåpbil.

– Den sista biten kostar oproportionerligt mycket, säger Anna Niska, forskningsledare på VTI.

Hon räknar med att denna rapport kommer att bli underlag för en ansökan om pengar till en större och egen studie av el-lastcyklarna.

– Lastcyklarna började kanske som ett ideologiskt ställningstagande. Men nu har även traditionella transportföretag fått upp ögonen för dem när det handla om den sist biten till kunden, säger Anna Niska.

Hon får medhåll av lastcykelföraren Kalle Hederos Eriksson, som jobbar på cykelåkeriet Pling i Göteborg sedan drygt tre år.

– Företaget har vuxit mycket de här åren, säger han. Nu är vi runt 15 personer som jobbar här.

I höstas berättade Transportarbetaren att hans arbetsgivare Pling hade tecknat kollektivavtal med Transport. Inte helt vanligt bland cykelbudsfirmor.

– Det gör stor skillnad. Våra löner har höjts till något man kan leva på. Och det gör att det blir mer långsiktigt på företaget, folk stannar längre, säger Kalle Hederos Eriksson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Cykelåkeriet Pling transport

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Karl Rydell

En dag i sadeln

Cykelbud. Lastbilar och jumbojet. Jätteföretaget DHL förknippas mest med tunga fordon. Men nu satsar de på Karl Rydell och hans cyklistkollegor.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.