Effektiva godscyklar sparar på klimatet
Bud. Eldrivna lastcyklar sparar på både miljö och pengar. Forskning visar att vinsterna är stora när de tar över från budbilar i innerstäderna.
– Wow, tänkte jag när jag såg resultaten, säger Kalle Hederos Eriksson, lastcykelförare i Göteborg.
– Jag blev förvånad över att miljövinsten var så stor.
Hur stor? Enligt en kommande rapport från VTI är el-lastcykeln ungefär ”100 gånger mer miljövänlig än en vanlig skåpbil”. I innerstäderna kan en cykel för det mesta lastas med samma gods som skåpbilen. Den kan också ta sig fram i ungefär i samma hastighet.
VTI, som uttyds Statens väg- och transportforskningsinstitut, har samlat internationell forskning i sin rapport. Det handlar om kostnader och miljöpåverkan under ett pakets sista 1,5 kilometer fram till kunden. Enligt forskningen står den sträckan för 25 procent av hela transportens koldioxidutsläpp, när den görs på vanligt sätt. Cyklarna ersätter i de flesta fall en dieseldriven skåpbil.
– Den sista biten kostar oproportionerligt mycket, säger Anna Niska, forskningsledare på VTI.
Hon räknar med att denna rapport kommer att bli underlag för en ansökan om pengar till en större och egen studie av el-lastcyklarna.
– Lastcyklarna började kanske som ett ideologiskt ställningstagande. Men nu har även traditionella transportföretag fått upp ögonen för dem när det handla om den sist biten till kunden, säger Anna Niska.
Hon får medhåll av lastcykelföraren Kalle Hederos Eriksson, som jobbar på cykelåkeriet Pling i Göteborg sedan drygt tre år.
– Företaget har vuxit mycket de här åren, säger han. Nu är vi runt 15 personer som jobbar här.
I höstas berättade Transportarbetaren att hans arbetsgivare Pling hade tecknat kollektivavtal med Transport. Inte helt vanligt bland cykelbudsfirmor.
– Det gör stor skillnad. Våra löner har höjts till något man kan leva på. Och det gör att det blir mer långsiktigt på företaget, folk stannar längre, säger Kalle Hederos Eriksson.