Efter AD-vinsten: Transport och Shorelink förhandlar
"Nytt avtal behövs" Närmare en miljon kostade det hamnbolaget Shorelink att skriva lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Nästa vecka startar förhandlingarna med Transport – för att komma fram till vad som ska gälla i fyra Norrlandshamnar efter domen i Arbetsdomstolen. – Ja, nu måste vi ha ett nytt lokalt kollektivavtal, konstaterar Susanne Jangdal, vd i Shorelink.
Arbetsdomstolen kom i slutet av januari fram till att hamnbolaget har brutit mot det centrala kollektivavtalet mellan sin egen arbetsgivarorganisation Sveriges Hamnar och Transport. Företaget har också brutit mot medbestämmandelagen.
Brotten är helt enkelt de lokala avtal som Shorelink har slutit med Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet. De handlar om arbetstider, schemaändringar, skiftgång, dygnsvila, ersättning för arbete utanför det centrala avtalets tider och inhyrning av personal. Bolaget är knutet till det centrala avtalet, konstaterar Arbetsdomstolen, och kan inte göra sådana överenskommelser med ett annat fackförbund..
– Det är bra att frågan är utredd, säger Susanne Jangdal som väljer att inte kommentera innehållet i domen.
I stället tittar hon fram mot nästa veckas inledande förhandling med Transports avdelning 1, som är en av två hamnavdelningar.
– Jag tror att det ska bli konstruktivt, säger hon. Vi vet vad vi har behov av för lokala tillägg till det centrala avtalet.
Per-Olof Norgren är ombudsman i avdelning och blir hennes motpart i förhandlingarna.
– Det där tar nog sin tid, säger han. Vi har fortfarande inte fått se avtalen som Shorelink har med Hamnarbetarförbundet.