Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg
Close
Ronnie Persson, färdtjänstförare och skyddsombud.
Close

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Det nya avtalet skulle enligt ansvariga på regionen kosta skattebetalarna i Värmland 20 miljoner kronor mindre.

– Detta genom kraftigt sänkta löner och orimliga arbetstider. Men utan att berätta hur besparingarna ska kunna ske med bibehållen kvalitet, sociala villkor och inte minst löner som kollektivavtalet ger. Med den lön som var aktuell behöver man arbeta långt mer än heltidsmåttet enligt avtal på 174 timmar, säger Ronnie Persson, färdtjänstförare i Storfors.

– Jag blev riktigt förbannad, 123 kronor i timmen eller bli egen företagare och tvingas hyra bil för 15 000 kronor i månaden. Därav insändarna.

Han har i åratal arbetat för schysta villkor för dem som kör den samhällsbetalda trafiken, färdtjänst och skolskjutsar bland annat.

Ronnie vill tona ned sin egen roll i sammanhanget för att ett kollektivavtal till slut tecknats. I stället framhåller han att facket länge försökt komma till rätta med upphandlad trafik som vunnits av oseriösa aktörer, vilket lett till avbrutna kontrakt. Och att bolag som tidigare kört, men förlorat upphandlingar, fått ställa upp för att servicetrafiken skulle rulla.

Det var den 17 oktober i år som Region Värmland slöt ett nytt avtal för trafiken för en fyraårsperiod, med start den 1 maj nästa år. Avtalets stora vinnare var Örebrobaserade företaget Cab in Hand, ett bolag som inte tecknat kollektivavtal med sina förare. I stället har det tidigare handlat om att de som kör under företagets skylt ska göra det som egenåkare.

Det fick Ronnie Persson att skriva en skarpt kritisk debattartikel och senare replikera på svaret från regionens servicetrafikchef, Anders Wahlén. Inlägg som publicerades i Transportarbetaren, och även i Nya Wermlands-Tidningen (NWT).

Regionen hänvisade till lagen

Anders Wahlén, Regions Värmlands servicetrafikchef, skrev i sitt svar att det företag som tilldelats flest bilar i upphandlingen – beslutad av politikerna i en enig kollektivtrafiknämnd – tillämpar villkor enligt lön och villkor enligt lägsta nivåer enligt taxiföraravtalet mellan Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA). Men att det inte går att kräva kollektivavtal, med hänvisning till vad som är reglerat i lag.

Sedan kom vändningen. Snabbt. Regionen var i kontakt med det vinnande företaget, Cab in Hand, som i sin tur vände sig till Transports avdelning 6 i Värmland och ombudsman Örjan Jakobsson.

Först var det tal om hängavtal, men facket drev på för att taxiföretaget skulle gå med i arbetsgivarorganisationen Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA). Det handlar alltså om ett företag som annonserar efter 130 nya förare på Arbetsförmedlingens Platsbanken.

Först var det skeptiskt från företagssidan men efter några dagar togs beslutet att det för dem var fördelaktigt att vara med i BA. Vilket med automatik betyder att Transports kollektivavtal gäller.

Från och med den 1 november i år gäller ett centralt avtal vid företaget som i mitten av november dessutom bytte namn till Servicetrafiken Sverige AB.

Trafikstart är den 1 maj. Upphandlingen har haft konsekvensen att omkring 60 taxichaufförer vid mindre bolag är varslade om uppsägning.

Ronnie Persson är en av dem som varslats i Värmland. Han har sökt nytt arbete hos bolaget som kommer att köra trafiken nästa år.

– Det känns som att det har vänt, att det nu är mer positivt. Företaget bjöd in alla chaufförer och när jag pratat med mina arbetskamrater som var där känns det bättre, säger han.

– Jag trivs jättebra i yrket och har kört i snart 23 år.

Nytt trafikplaneringssystem nästa år

Men ett orosmoment är ändå att samma dag som Servicetrafiken i Sverige AB tar över trafiken i Värmland, den 1 maj 2025, så införs ett nytt trafikplaneringssystem i regionen.

De nya trafikplaneringssystemen har skapat stora problem, och mer stress, på flera håll i landet där de införts. Det gäller bland annat i Östergötland, Jönköpings och Gävleborgs län.

Raster som flyttas runt, luncher som måste ätas i bilen utanför sjukhus eller i skogen och absurda körtider är några problemen efter införandet.
Facket har agerat mot de arbetsmiljöproblem som blivit följden, vilket Transportarbetaren rapporterat om.

Flera regioner i landet håller på att se över trafikplaneringssystemen för anropsstyrd trafik, och är på gång att införa nya system i likhet med Region Värmland.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kalle Andersson:
    17 mars, 2025

    Då får man hoppas att man kommer följa kollektivavtalet och att Transport kontrollerar att det efterlevs. Dvs att pensionsinsättningar görs. Dock är det ett bulvan företag

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gig-jobb På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.