Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!
Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.
Det nya avtalet skulle enligt ansvariga på regionen kosta skattebetalarna i Värmland 20 miljoner kronor mindre.
– Detta genom kraftigt sänkta löner och orimliga arbetstider. Men utan att berätta hur besparingarna ska kunna ske med bibehållen kvalitet, sociala villkor och inte minst löner som kollektivavtalet ger. Med den lön som var aktuell behöver man arbeta långt mer än heltidsmåttet enligt avtal på 174 timmar, säger Ronnie Persson, färdtjänstförare i Storfors.
– Jag blev riktigt förbannad, 123 kronor i timmen eller bli egen företagare och tvingas hyra bil för 15 000 kronor i månaden. Därav insändarna.
Han har i åratal arbetat för schysta villkor för dem som kör den samhällsbetalda trafiken, färdtjänst och skolskjutsar bland annat.
Ronnie vill tona ned sin egen roll i sammanhanget för att ett kollektivavtal till slut tecknats. I stället framhåller han att facket länge försökt komma till rätta med upphandlad trafik som vunnits av oseriösa aktörer, vilket lett till avbrutna kontrakt. Och att bolag som tidigare kört, men förlorat upphandlingar, fått ställa upp för att servicetrafiken skulle rulla.
Det var den 17 oktober i år som Region Värmland slöt ett nytt avtal för trafiken för en fyraårsperiod, med start den 1 maj nästa år. Avtalets stora vinnare var Örebrobaserade företaget Cab in Hand, ett bolag som inte tecknat kollektivavtal med sina förare. I stället har det tidigare handlat om att de som kör under företagets skylt ska göra det som egenåkare.
Det fick Ronnie Persson att skriva en skarpt kritisk debattartikel och senare replikera på svaret från regionens servicetrafikchef, Anders Wahlén. Inlägg som publicerades i Transportarbetaren, och även i Nya Wermlands-Tidningen (NWT).
Regionen hänvisade till lagen
Anders Wahlén, Regions Värmlands servicetrafikchef, skrev i sitt svar att det företag som tilldelats flest bilar i upphandlingen – beslutad av politikerna i en enig kollektivtrafiknämnd – tillämpar villkor enligt lön och villkor enligt lägsta nivåer enligt taxiföraravtalet mellan Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA). Men att det inte går att kräva kollektivavtal, med hänvisning till vad som är reglerat i lag.
Sedan kom vändningen. Snabbt. Regionen var i kontakt med det vinnande företaget, Cab in Hand, som i sin tur vände sig till Transports avdelning 6 i Värmland och ombudsman Örjan Jakobsson.
Först var det tal om hängavtal, men facket drev på för att taxiföretaget skulle gå med i arbetsgivarorganisationen Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA). Det handlar alltså om ett företag som annonserar efter 130 nya förare på Arbetsförmedlingens Platsbanken.
Först var det skeptiskt från företagssidan men efter några dagar togs beslutet att det för dem var fördelaktigt att vara med i BA. Vilket med automatik betyder att Transports kollektivavtal gäller.
Från och med den 1 november i år gäller ett centralt avtal vid företaget som i mitten av november dessutom bytte namn till Servicetrafiken Sverige AB.
Trafikstart är den 1 maj. Upphandlingen har haft konsekvensen att omkring 60 taxichaufförer vid mindre bolag är varslade om uppsägning.
Ronnie Persson är en av dem som varslats i Värmland. Han har sökt nytt arbete hos bolaget som kommer att köra trafiken nästa år.
– Det känns som att det har vänt, att det nu är mer positivt. Företaget bjöd in alla chaufförer och när jag pratat med mina arbetskamrater som var där känns det bättre, säger han.
– Jag trivs jättebra i yrket och har kört i snart 23 år.
Nytt trafikplaneringssystem nästa år
Men ett orosmoment är ändå att samma dag som Servicetrafiken i Sverige AB tar över trafiken i Värmland, den 1 maj 2025, så införs ett nytt trafikplaneringssystem i regionen.
De nya trafikplaneringssystemen har skapat stora problem, och mer stress, på flera håll i landet där de införts. Det gäller bland annat i Östergötland, Jönköpings och Gävleborgs län.
Raster som flyttas runt, luncher som måste ätas i bilen utanför sjukhus eller i skogen och absurda körtider är några problemen efter införandet.
Facket har agerat mot de arbetsmiljöproblem som blivit följden, vilket Transportarbetaren rapporterat om.
Flera regioner i landet håller på att se över trafikplaneringssystemen för anropsstyrd trafik, och är på gång att införa nya system i likhet med Region Värmland.