”Efter Estonia badar jag inte i havet”

Per-Arne Persson hade åkt med Estonia många gånger. I dag är han övertygad om att hans bakgrund som lastbilschaufför räddade honom där ute på havet för 20 år sedan. – Jag har alltid varit en ensamvarg, säger han.

Kvällen den 27 september 1994 körde Per-Arne Persson på M/S Estonia sist av alla.

– Bildäck var tätt packat. Inga bilar var surrade, trots att det var så hård sjögång. När jag påpekade det sa de att jag skulle skita i det.

Per-Arne hade kört lastbil sedan slutet av 1970-talet. Året innan hade han varit nära dö i en annan färjeolycka. Han hade bokat plats på M/S Jan Heweliusz mellan Swinoujscie och Ystad. Men bilen gick, ovanligt nog, sönder i Venedig och han blev tio minuter försenad på resan upp till Polen och missade färjan. Den natten dog 55 personer.

– Där hade jag tur. När jag kom fram fick jag höra av en kollega vad som hade hänt. Det var tragiskt, jag kände flera som dog där.

Ombord på Estonia insåg han direkt att någon inte stod rätt till.

– Båten stod rakt upp emellanåt. Det slog hårt från bildäck och det skakade så fruktansvärt hårt.

I baren såg han kollegor som satt och drack öl.

– Jag har aldrig varit någon gruppmänniska, har alltid varit för mig själv och kunde ibland bli retad av de andra chaufförerna för det.

När den stora krängningen kom var han nere i sin hytt. Han satte på sig jeans och t-shirt och tog sig ut bland alla panikslagna människor.

– De ryckte och slet i mig men jag bara fortsatte framåt. Det var riktiga slagsmål överallt. Men jag hade fullt upp med mig själv och att överleva.

Färjan hade slagsida och han skadade höften i ett fall.

– Men hjärnan stängde ute all smärta.

Per-Arne tog sig ut på däck och fick tag i en flytväst, hade kollat tidigare var de fanns. Han var en av de sista som lämnade båten när han sköljdes ner av en våg.

I havet fick han tag i en tom flotte, och drev iväg från olyckplatsen.

– Jag ville vara själv i flotten, hade sett bråken på Estonia och visste att jag inte skulle överleva annars.

I sex timmar kämpade han mot det piskande vattnet och kylan.

– Jag värmde mig med en ficklampa. Kletade in mig i mina egna spyor för att hålla värmen. Många konstiga saker hände den där natten.

I sista stund plockade den finska kustbevakningen upp honom.

– Om de inte hittat mig då skulle jag inte klarat mig, så nedfrusen var jag.

Per-Arne är övertygad om att hans fysik och agerande räddade honom

– Jag hade varit med om många obehagliga saker som att bli rånad. Det gör en mentalt stark. Men i dag hade jag inte överlevt Estonia.

Han har inga skuldkänslor för att han inte hjälpte andra ombord.

– Inte det minsta, min egoism blev min räddning. Men om min familj varit med skulle jag aldrig lämnat dem, nu hade jag ingen nära relation med någon på båten.

Olyckan förändrade honom. Per-Arne är mer säkerhetsmedveten i dag. Och han har slutat köra långa sträckor och på färjorna.

När vi möts har han precis kört kalk till Norsborgs vattenverk utanför Stockholm.

– Efter Estonia insåg jag att jag prioriterat fel, jag började förstå vad det innebar att ha en familj. I dag är jag hemma på helgerna.

I byrålådan ligger fortfarande cigaretterna och hyttnyckeln som hade med sig på Estonia.

– Efter olyckan badar jag inte i havet, bilderna från natten flimrar upp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!