Efter lugnet kommer …
Inte en enda strejk på förbundsnivå. Ingen lockout. 2015 går till historien som det fredligaste året på svensk arbetsmarknad sedan Medlingsinstitutet bildades.
I två konflikter gick den statliga myndigheten in och medlade. Den ena handlade om deltidsbrandmännens villkor och den andra om kollektivavtalet för piloterna på SAS. I båda fallen avvärjdes konfliktåtgärderna.
Transport var inblandat i en konflikt som pågick under nästan hela förra året: Förbundet hade, liksom Hamnarbetarförbundet, utlyst en blockad till stöd för hamnarbetare i norska Transport, Blockaden gällde ett förbud mot hantering av gods till eller från Risavika-terminalen i Stavanger, men arbetsgivarna hävdar att den inte märktes i svenska hamnar.
Transport och flera andra svenska fack varslade dessutom i somras om blockad som stöd för de danska fack som krävde kollektivavtal åt Ryanairs piloter och kabinpersonal. Den danska konflikten upphörde dock innan varslen trädde i kraft.
Medlingsinstitutets regionala medlare noterade 30 konflikter under förra året. De beskriver typfallet som ”ett LO-förbund som kräver hängavtal med en oorganiserad arbetsgivare och varslar om stridsåtgärder när arbetsgivaren vägrar skriva”. I några lokala tvister, med andra fack än Transport inblandade, utbröt strejk och blockad.
Antal arbetsdagar som gick förlorade på grund av konflikter blev totalt 234. Men på förbundsnivå strejkades eller lockoutades det inte en enda dag under året.
– Det förklaras naturligtvis till stor del av det var få avtal som löpte ut år 2015, säger Medlingsinstitutets generaldirektör Carina Gunnarsson i ett pressmeddelande.
Medlingsinstitutet presenterade sin årsrapport i dag. Där framgår också att 40 kollektivavtal tecknades under förra året. I år kan det bli tuffare för medlarna: 476 avtal ut under 2016, och bland dem finns Transports alla 30 avtal.