Close
Arbetsmiljöverket säger nej till generella regler om TMA-fordon vid olyckor på utsatta vägar. Nu får myndigheten stöd i domstol. Transport ser ökad risk för allvarliga olyckor.
Close

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

– Domstolen och Arbetsmiljöverket är ute och cyklar. Riskbedömningar ska göras av arbetsgivaren. Hur ska det gå till här? Ska jag som vd åka ut på varje olycka och bestämma om det behövs en TMA-bil eller inte, säger Rickard Elvin, vd på Assistancekåren i Örebro.

På senare år har flera bärgare och anställda på däckjourfirmor dödats eller skadats svårt vid påkörningsolyckor. Riskerna har dessutom ökat i takt med högre hastigheter och bilförare som knappar på telefoner och gps:er bakom ratten.

För fem, sex år sedan slog Arbetsmiljöverket in på en radikal linje. I ett par regioner – där Stockholm, Örebro och Västerås ingår – infördes ett generellt krav på TMA-skydd vid uppdrag på särskilt utsatta vägar. Kravet riktades mot alla företag i de berörda branscherna.

Men i början av 2016 gjorde Arbetsmiljöverket en 180-graderssväng. Den högsta ledningen ingrep och körde över de lokala arbetsmiljöinspektörerna. I stället för ett generellt krav på TMA-bilar skulle arbetsgivarna göra riskbedömningar.

Helomvändningen gjorde att det blev olika regler i landet, eftersom verket inte drog tillbaka vitesbesluten som riktats mot hundratals företag i bland annat Stockholm.

Transport har hela tiden fortsatt driva frågan om säkerheten för vägarbetarna. I Örebro och Västerås begärde två regionala skyddsombud tidigt att Arbetsmiljöverket skulle gå ut med viteskrav mot sex namngivna företag. Med generellt krav på TMA-skydd på farliga vägar.

Verket sa nej och skyddsombuden förlorade sedan även rond två i Förvaltningsrätten i Karlstad.

Transport gick då vidare till Kammarrätten i Göteborg. Den 15 oktober föll domen. Det blev nytt bakslag för facket.

Rätten går på Arbetsmiljöverkets linje och anför att generella TMA-krav är orimligt och oproportionerligt. Lösningen ska vara riskbedömningar inför uppdragen ute på vägen.

Martin Miljeteig är ombudsman och arbetsmiljöansvarig på Transport. Han är mycket kritisk mot Arbetsmiljöverket:

– Det här skadar förtroendet för verket och generaldirektören. Risken att skadas vid servicearbeten på vägen är lika stor i hela landet. Men den myndighet som har det högsta ansvaret för arbetsmiljön hävdar att det inte ska finnas generella krav, lika för alla.

– Verkets agerande är obegripligt. Man håller ju med om att arbetet är farligt och att TMA minskar riskerna radikalt. Dessutom har branschen tidigare efterlyst en föreskrift som ställer samma krav på alla bärgningsföretag. Som gör att man inte kan konkurrera med dålig arbetsmiljö.

På samma sätt som vd:n på Örebrobärgarna undrar Martin Miljeteig hur riskbedömningen på vägarna är tänkt att gå till i praktiken:

– Inget bärningsuppdrag är den andra likt. Väder, väglag, tid på dygnet, bilens placering, omgivande trafik, skymd sikt. Allt det varierar.

– Riskbedömningar ska göras av arbetsgivaren. Men skyddsombud ska också ges möjlighet att medverka. Ska arbetsgivare och skyddsombud åka ut tillsammans på varenda olycka och bestämma om TMA-fordon ska tillkallas? Det kommer naturligtvis inte att ske. I verkligheten blir det den enskilde anställde bärgaren som får bära ansvaret.

Vd Rickard Elvin är inne på samma spår. Han ser risken att bärgningsarbetarna kommer att agera olika:

– En del vill vara ”duktiga” och så snabbt och billigt som möjligt få bort ett trafikhinder. Då tummar man på säkerheten. Andra vill göra rätt och se till att säkerheten är fullgod. De kommer att uppfattas som besvärliga, och orsaka extra kostnader för kunder och försäkringsbolag.

– Kom ihåg att en TMA-bil inte bara skyddar bärgarna, utan i lika hög grad bilisterna som kör in i skyddsfordonet.

I bärgningsbranschen är man inte överens om vilken linje som är bäst – förbud eller riskbedömningar. Mats Nilsson är vd för hela Assistancekåren i Sverige.

– Det generella viteskravet var som att skjuta mygg med bazooka. Ibland är det totalstopp på vägen, efter en olycka, och då behövs ingen TMA-bil. Det finns också många vägar som inte är riskklassade, men där trafiken är sådan att det ändå behövs TMA-skydd.

– Arbetsmiljöverkets agerande har inte blivit bra. Andra myndigheter behöver kliva in. Trafikverket borde ha en större roll i den här frågan.

En central fråga nu är hur Arbetsmiljöverket kommer att agera. Ska besluten om vitesförbud rivas upp, så att reglerna blir desamma i hela landet?

Transportarbetaren har sökt ansvariga på verket och bara fått följande mejlsvar:

”Vi har inte analyserat domen än så vi uttalar oss inte just nu. Vi kan inte i dag säga när vi är redo att uttala oss.”

Mattias af Malmborg är jurist på LO-TCO Rättsskydd. Han är inte förvånad över Kammarrättens dom.

– Det är sällan kammar- och förvaltningsdomstolarna går emot ett myndighetsbeslut. Det är mest om det skett något fel i handläggningen av ett ärende. Tyvärr får domen stor betydelse för säkerheten för många människor. Det finns inget annat effektiv skydd vid olycksplatser än TMA.

I Förvaltningsrätten i Karlstad var domstolen oenig. En ledamot ansåg att generella krav inte var orimligt.

Transport och LO-TCO Rättsskydd överväger nu om kammarrättens dom ska överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen. Där krävs så kallat prövningstillstånd, för att ärendet ska tas upp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Efter åtta dagar och två kurer med antibiotika mot njurbäckeninflammation och blodförgiftning är Tuija Paasila tillbaka på jobbet hon älskar, som bilbärgare. Foto: Justina Öster

”Man kan inte vara så pryd”

Hälsa. Tuija Paasila öppnar den bakre ”räddaren i nöden-luckan” på bärgningsbilen. Bakom den kan hon huka sig ner, om det kniper. – Man kan inte vara alltför pryd i den här branschen, säger hon.

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.