Efter terrorattacken: ”Förare ska inte utsättas för risker”
Terror ska stoppas. Automatiska bromsar, fysiska trafikhinder, elektroniskt inhägnade områden där hastigheten på ett fordon dras ner. En rad metoder för att hejda lastbilar som används i terrorsyfte diskuterades när infrastrukturminister Anna Johansson i dag hade bjudit in Transport och en rad andra organisationer, myndigheter och företag. Idéer om att föraren själv ska vara den ”nyckel” som krävs för att lastbilen ska kunna köras dömdes ut.
– Många aktörer sa bestämt ifrån om att enskilda förare inte ska utsättas för risker, säger Anna Johansson.
En av aktörerna som motsätter sig tekniska system när chauffören förvandlas till bilens ”nyckel” är Transport, som hade tre representanter med på infrastrukturministerns skärtorsdagsmöte. Joakim Guttman, central ombudsman på förbundet:
– Vår roll är inte att ta fram de tekniska lösningarna. Vi bidrar i stället med den mjuka sidan, med det som är viktigt för våra medlemmars arbetsmiljö. En chaufför får aldrig hamna mellan en gärningsman och sitt fordon.
Både Joakim Guttman och infrastrukturministern beskriver mötet som positivt och konstruktivt.
– Samsynen var stor. Det blev också tydligt i genomgången att vi inte ska drabbas av panik och hastigt vidta väldigt långtgående åtgärder utan att ha koll på oönskade och negativa effekter av dem, säger Anna Johansson.
Mindre än en vecka har gått sedan en lastbil användes för att medvetet meja ner människor på Drottninggatan mitt i Stockholm. Som ett svar på den terrorhandlingen kallade infrastrukturministern i dag till sig bland andra polisen, lastbilstillverkarna, storstadskommunerna, Trafikverket, branschorganisationerna och facket.
– Inte för att dådet är kopplat till transportbranschen, säger Anna Johansson. Hela samhället måste göra en annan riskvärdering än tidigare, men det har ett värde att träffas så här brett och prata om vilka åtgärder som kan genomföras.
Hon beskriver några av förslagen som diskuterades:
• Automatiska bromsar på lastbilarna, som slår till om det får för fort eller om det dyker upp ett hinder.
• ”Geofencing” som innebär att man spärrar av med elektronisk teknik och dämpar hastigheten inom vissa områden.
• Fysiska hinder i stadsmiljön. Även om de inte stoppar en lastbil sänks farten och människor blir varnade.
– Det är samtidigt viktigt att vi inte stänger av städer eller delar av städer, säger Anna Johansson.
Ytterligare ett möte är bokat till den 18 maj. Till dess ska inbjudna aktörer ha skrivit ner sina synpunkter och idéer som dyker upp efter dagens träff.
Vad kan Sverige lära av diskussionerna efter terrorattackerna med lastbil i Nice och Berlin?
– Jag har inte hunnit inhämta kunskap från de andra länderna, säger Anna Johansson. Och jag tror inte att det har hållits sådana här möten där olika aktörer har sökt lösningar tillsammans. Men vi delar information med en arbetsgrupp i EU.