Ekobrott en ”hjärtefråga”
Vinterdäck på lastbilar och ekobrotten inom yrkestrafiken stod på agendan under onsdagens förhandlingar. Flera krav på åtgärder från Transports sida, avvisades dock med hänvisning till att det finns gränser för förbundets inflytande.
Flera av onsdagens motioner rörde den ekonomiska brottsligheten inom yrkestrafiken. Redan vid 2000 års LO-kongress beslöts att skapa en organisation för upplysning, information och bekämpning av problemet – men sedan dess har inte mycket hänt. Trots att den förra Transportkongressen beslutade att ta tag i frågan.
Därför ville avdelning 12 Malmö att förbundsstyrelsen, i samarbete med andra LO-förbund, ska se till att organisationen för bekämpning av ekobrott äntligen kommer till stånd.
Föredragande Martin Viredius från förbundsstyrelsen menade att förslaget berör en ”riktig hjärtefråga”.
– Det finns egentligen bara en anledning till att vi inte kan bifalla motionen. Och det är orden ”se till”. Vi kan inte se till att intentionen i motionen uppfylls, men vi kan arbeta för och verka för. Intentionerna och inriktningen i det här arbetet förutsätter jag att vi är fullständigt överens om, sa han.
Malmöavdelningen tog även upp en sex år gammal utredning från riksdagens trafikutskott. Utredningen föreslog obligatorisk anslutning av taxibilar till beställningscentraler, och upprättande av tömningscentraler där taxametrarnas innehåll redovisas. Även denna utredning tycks ha fallit mellan stolarna i den politiska debatten.
Avdelningen föreslog att förbundet ska undersöka vad som stoppat upp processen, och trycka på regeringen för att äntligen få ett beslut i frågan.
Martin Viredius var tydlig med sin uppfattning om vad som stoppat upp processen.
– Det finns bara en anledning till att vi inte redan har tömningscentraler: Åsa Torstensson, som har varit den sämsta kommunikationsminister som Sverige någonsin har haft. Catharina Elmsäter Svärd är åtminstone möjlig att arbeta med, och det är på väg. Det ligger ett förslag i trafikutskottet, vi hoppas på att få en lösning ganska snart på det här, sa han.
Flera motioner föreslog att förbundet ska driva frågan om krav på vinterdäck för lastbilar och andra tunga fordon, kombinerat med obligatoriska däckkontroller vid inpassering till Sverige.
Förbundsstyrelsen ansåg frågan besvarad, i och med att Trafikverket och Transportstyrelsen redan föreslagit lag på vinterdäck eller likvärdig utrustning på tunga fordon. Enligt förslaget ska lagen träda i kraft under detta år.
Tommy Öhrvall från avdelning 26 Norrbotten hade dock inget förtroende för de båda myndigheternas arbete med frågan:
– Transportstyrelsens utredning går inte att hitta någonstans, jag sökte efter den på deras webbplats senast i dag. Det blir väl som vanligt med borgarna, att de dräller bort det som inte gynnar företagen, sa han.
Vad gäller däckkontrollerna vid gränsen, menade Martin Miljeteig från förbundskontoret att det vore orealistiskt att Transport skulle verka för en sådan åtgärd.
– Även om vi delar inställningen i sak, så vore det ganska svårt för oss att få en myndighet att införa obligatoriska däckkontroller. Vi råder inte över den frågan, sa han.
Efter votering ansågs motionerna besvarade av kongressen.