LO-ekpnom Håkan Hellstrand
Close
Håkan Hellstrand är LO-ekonom som specialiserat sig på framtidsprognoser.
Close

Ekonomisk tvärnit

6 frågor. Efter flera år på högvarv hade Sveriges ekonomi börjat svalna. Nu har den tvärbromsat ihop med övriga världsekonomin, som en följd av pandemin. Håkan Hellstrand är LO-ekonom.

1. Hur allvarligt är läget?

– Vi kan se att ekonomin har minskat som en konsekvens av pandemin. Det är inte så mycket man kan göra åt det annat än att få den att överleva. Jag tycker att regeringen har riggat det ganska bra så att löntagare inte förlorar för mycket inkomster, i och med permitteringarna. Men det finns omedelbara problem med att en del individer kommer att hamna dåligt till ekonomiskt. De kan få stora problem att betala sina räkningar. Jag kan tycka att man inte gått tillräckligt långt för dem.

 

2. Hur ser du på de stödpaket som kommit?

– Stödpaketen till företagen är lite bättre. Permittering och företagsakuten är träffsäkra satsningar. Men den generella sänkningen av arbetsgivaravgiften är mer eller mindre bortkastade pengar. Den kostar ungefär 30 miljarder kronor.

– Åtgärderna från staten kan leda till stora vinster. Frågan är om staten borde gå in som ägare i företag när den satsar kapital, så att man kan få del av vinsten längre fram. Det har man gjort vid tidigare kriser. Annars finns det en risk att vi går ur den här krisen med en förmögenhetsförflyttning. Staten räddar företag och står sedan kvar med skulder som löntagarna får betala med högre inkomstskatter.

 

3. Vad krävs för att få fart på ekonomin sen?

– Två saker behövs. Att det finns en efterfrågan och att företagen kan komma i gång och ta investeringsbeslut. Kanske krävs det någon typ av investeringsstöd.

– Det behövs också satsningar på privat konsumtion som annars tar stryk. Hushållen kan bli försiktiga med att göra större köp. Då är det viktigt att alla ser att arbetslösheten hålls nere, för att man ska våga använda sina pengar. Konsumtionen kan stimuleras med allt från höjt barnbidrag till sänkt moms.

 

4. Hur kommer arbetslösheten att utvecklas?

– Den kommer att sticka i väg rätt ordentligt under sommaren. Den närmaste tiden är det viktigt att se till att ekonomin är någorlunda dräglig för de arbetslösa. Vi kan se att arbetslöshetsförsäkringen varit alltför dålig. Det blir tydligt i ett sånt här läge, men regeringen var snabb att höja taket. Man ska ha i minnet att inte bara företag ska klara sig genom krisen. Utan de arbetslösa också.

 

5. Hur kan transportmarknaden förändras?

– Internationella organisationer försöker få länder att samarbeta och inte göra internationell handel svårare. Men en del av problemen som vi ser nu är föranledda av globaliseringen. Någonstans bör man nog dra några slutsatser när ekonomin kommer i gång igen.

– Industrin har förlitat sig på att komponenterna är i transport hela tiden. Lastbilar har nästan varit deras lager, just-in-time. Vi kan nog räkna med att fler försöker samla större delar av produktionen på nära håll. Då minskar transporterna.

 

6. Vad är ett värsta scenario om de ekonomiska stimulanserna inte biter?

– Det kan gå hur dåligt som helst. Men en realistisk risk är att vad som är normal arbetslöshet växlas upp och biter sig kvar. Som vid 1990-talskrisen. Inför den här krisen hade vi en arbetslöshet på 6–7 procent. Risken är att den stannar på 8–9 procent när det är över. Det är vad som händer om man inte för en tillräckligt bra politik.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

ArbetsLIV
Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?