Forskare: Mindre batterier och billigare drift med el
Åkeri. Att köra långt med tunga lastbilar på el har länge ansetts olönsamt eftersom det krävs stora batterier. Men nu visar en forskningsrapport från Chalmers tekniska högskola, lite överraskande, att det kan vara billigare att tanka lastbilarna med el än diesel.
Utgångspunkten för studien var att undersöka lönsamheten för tunga lastbilar som går på el kontra diesel. Forskarna använde sig av en metod, där de med hjälp av körmönster kunde välja rätt storlek på bilbatteri. De hämtade inspiration från ett åkeri som i dag kör fasta rutter mellan Helsingborg och Stockholm. Det innebar att chaufförerna lastar och lossar på dagen och kör långväga transporter på natten.
– Vi har jämfört två batteristorlekar med två scenarion för priset på snabbladdning. Och den typen av tunga lastbilar ser ut att kunna elektrifieras på ett kostnadseffektivt sätt, säger Johannes Karlsson som är doktorand i reglerteknik vid Chalmers i en artikel på högskolans webb.
Han blev själv förvånad över resultatet.
– Jag trodde inte att det skulle bli så bra.
Resultaten utgår ifrån vissa antaganden. Som att priset på publik snabbladdning behöver vara lågt för att ett mindre batteri ska vara mest lönsamt. Men det bedöms som rimligt av forskarna. Ser man till det mindre batteriet så är fördelen att man kan köra tyngre last. Med det större slipper man däremot använda snabbladdning under vägen och kan ladda lastbilen billigare på företagets egna depåer, menar forskarna.
Kör man på rätt sätt är det möjligt att elektrifiera tunga lastbilar på långa sträckor, så att det blir billigt. Eller till och med billigare än att köra med diesel, hävdar Johannes Karlsson.
– Batteristorleken kan avgöras av om man kör lätt last som paket eller grönsaker, eller tung last som till exempel virke eller drycker.
Johannes Karlssons hoppas att studien ska leda till en snabbare övergång från diesel till el i lastbilstankarna.
Fotnot: Dieselpriset är i forskningsstudien satt så lågt som 1,20 euro per liter, exklusive moms. Men forskarna hävdar ändå att ellastbilar kan bli billigare i drift än dieseldrivna. I dag rullar uppskattningsvis 450 000 elbilar på svenska vägar.