El på väg

Allt fler batteridrivna elbilar rullar på vägarna. Fast inte i tung fjärrtrafik. För att klara resan Stockholm-Göteborg skulle det krävas ett batteripack på 40 ton! Lösningen kan i stället bli elvägar, med trådlastbilar. Att elektrifiera triangeln Stockholm-Malmö-Göteborg kostar omkring 15 miljarder kronor. – Billigt, säger anhängarna.

Eldrivna bussar och lastbilar är inget nytt. Många Stockholmare minns säkert trådbussarna och på 1950-talet hade KF en egen lastbilslinje som fick ström genom en kontaktledning i luften.

Efter alla larm om fossila bränslen och klimatpåverkan har eldrift blivit hett igen. Det är inte så märkligt. En modern dieselmotor har en verkningsgrad på högst 46 procent. Mycket av energin går bort som värme. En elmotor är dubbelt så effektiv som dieseln.

Med dagens elpris framstår eldrift som än listigare. Räknat per kilowattimme kostar elektricitet bara hälften mot dieselolja. Att köra lastbil på el innebär alltså att energikostnaden kan kapas med tre fjärdedelar.

När det gäller elvägar finns i dag två tänkbara lösningar för att föra över ström till lastbilar och bussar:

  • Konduktiv överföring. Ett ”kontaktdon” på bilen släpar mot en strömskena i luften, på marken eller vid sidan av vägen. Väljer man luftledning är det som de gamla trådbussarna, fast med en högteknologisk ”strömavtagare” som kopplas ifrån automatiskt vid omkörningar eller trafikhinder.
  • Induktiv el. Ledningen ligger dold i asfalten och energin överförs via elektromagnetiskt fält. Samma teknik som i spisar med induktionshäll.

Vilken teknik är mest gångbar för tung trafik? Svaret är att det beror på hur och var fordonet körs. Per Ranch är konsult och varm förespråkare för elvägar. Redan 2010 gjorde han en förstudie åt Trafikverket, på temat elvägar och tunga transporter. Han är övertygad om att det är en lösning som kommer att införas i Sverige.

Varför? Vad talar för elektrifierade motorvägar i stället för mer gods på järnväg, som ju redan i dag drivs med el?

– I dag har vi kapacitetsöverskott på bilvägarna och kapacitetsbrist på järnvägsspåren. Samtidigt ser vi att efterfrågan på godstransporter fortsätter att öka. Och den ökar helt klart snabbare än vi hinner bygga de nya järnvägsspår som skulle behövas.

– Det tar tio gånger så lång tid och är tio gånger så dyrt att bygga ny järnväg, jämfört med att elektrifiera en motorväg som redan finns. Dessutom blir energiåtgången och miljöpåverkan mycket större om man anlägger nya spår. Ingreppen i naturen är omfattande.

Enligt Per Ranch har det gjorts livscykelanalyser som visar att det tar decennier innan investeringar i spårbunden trafik betalar sig i form av minskad miljöbelastning.

Han har själv räknat på spårvagn kontra trådbuss i Stockholm. Studien visar att uppåt 20 år runnit i väg innan invånarna kan börja kvittera ut miljövinsten. För långväga järnvägslinjer, med glesare trafik, handlar det snarare om 100 år, hävdar Per Ranch.

Fast han får mothugg. Inte minst från Miljöpartiet som argumenterar intensivt för att mer gods måste styras över på järnväg. Varför har det inte redan skett?

Per Ranch säger:

– Varje omlastning är kostsam och tåget går dessutom för långsamt. Genomsnittsfarten är 48 kilometer i timmen. Jämför det med lastbil, där snitthastigheten ligger kring 78 kilometer.

– Nu pratar politikerna om snabbtåg också. Som kanske ska samsas på samma banor. Det skulle inte förbättra situationen.

Ett annat problem, menar Ranch, är att tåget levererar gods i för stora ”klumpar”. Det fungerar vid lågvärdigt gods som malm och skogsprodukter. Men i övrigt är det bara enstaka, väldigt stora företag som klarar att använda hela tågset. Som Ikea.

– Jag har diskuterat järnvägsfrågan med många aktörer på transportmarknaden. De säger samma sak: ”Det här med tåg är så jäkla politiskt känsligt…” Men ingen tror på någon större överflyttning av gods från landsväg till tåg. Jag är alldeles övertygad om att elvägar kommer. Frågan är bara hur lång tid det tar.

Elvägar blir en utmaning för många aktörer, betonar Per Ranch. Chaufförerna som kör bilarna behöver utbildning och kan höja sin yrkesstatus. Fordonstillverkarna får möjlighet att utveckla nya bilar och motorer – fast det är inte säkert att de blir vinnare i slutänden:

– Elhybriderna blir säkert dyrare i inköp, men elmotorer har högre livslängd och kräver mindre service. Tillverkarna kommer att sälja färre fordon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.