Eldrift på väg het fråga i Almedalen
Åkeri. Elvägar behövs om Sverige ska ha en chans att klara de uppställda klimatmålen för transportsektorn. På den punkten var alla överens när den tunga trafiken debatterades i Almedalen.
– Vad som krävs nu är långsiktiga beslut. Det har varit fört mycket ryckighet i politiken. Våra kunder vågar inte investera i ny teknik, sa Scanias representant Erik Ljungberg.
Klimathotet och behovet av mer eldrivna fordon är en av de största frågorna som diskuteras på årets Almedalsvecka.
I en panel med både riksdagspolitiker och representanter för handel och industri var det få som trodde att Sverige kommer att nå klara målet på 70 procents minskning av koldioxidutsläppen från vägtrafiken till 2030.
För att ändå komma framåt behövs både biodrivmedel och elektrifiering, ansåg debattörerna.
När det gäller el-försörjningen planerar myndigheten, Svenska kraftnät, för en storskalig utbyggnad av kraftledningsnätet – stamnätet. De kommande tio åren ska 100 miljarder kronor satsas.
– Vi ska bygga dubbelt så mycket på tio år som vi gjort de senaste 30 åren. Vi är inte vana att bygga i den takten, sa Per Eckemark, Svenska kraftnät.
Kruxet, förklarade han, är att det normalt tar åtta, tio år han få en kraftledning på plats. Av det är ett par år ren byggtid, resten planprocessen med överklaganden och annat.
Klädkedjan H&M har inlett ett samarbete med flera stora aktörer i el- och fordonsbranschen, med målet att helt och hållet gå över till fossilfria transporter. H&M:s hållbarhetschef Lina Ödeen uppgav att klädföretaget i dag har svårt att hitta transportörer som lever upp till klimatkravet.
– Svaret vi får är att transportföretagen inte ser en tillräcklig långsiktighet, när de ska satsa på nya fordon.
Scania, som är en av HM:s samarbetspartners, anser att det främst är beskattningen som varit ryckig och som skapat osäkerhet.
Politikerna i panelen sitter alla i riksdagens trafikutskott. De försvarade sig.
Anna-Caren Sätherberg (S) sa:
– Ett problem är att det kommer olika önskemål från olika aktörer. Vi måste reda ut vilka transportslag som ska finnas var.
Moderaten Jessika Roswall fyllde i:
– Ryckigheten är nog alla politiska partiers fel. Visst, det är viktigt att hålla politiska överenskommelser. Men förutsättningar ändras under vägen och då måste vi våga fatta nya beslut.
Elektrifierade bilvägar är en lösning som allt fler bedömare ser som en nödvändighet i framtiden. Även om en del gods kan flyttas över på järnväg och sjöfart, så talar allt för att godstransporterna kommer att öka kraftigt på vägnätet.
Det som diskuteras är främst en satsning på el-väg inom en triangel Stockholm-Malmö-Göteborg-Oslo-Stockholm.
Varför är ni politiker och myndigheter så saktfärdiga när det gäller elvägar, undrade seminariets moderator.
Trafikverkets måldirektör Sven Hunhammar svarade:
– Vi är en nyckelspelare i detta. Elväg är inte den enda lösningen för att nå klimatmålet. Men en viktig. Tyvärr är tekniken är inte tillräckligt mogen än.
Hunhammar tror inte att Sverige når det uppställda klimatmålet till 2030. Möjligen till 2035.
När det gäller just elvägar var politikerna överens:
– Vi vill ha elvägar. Men det måste byggas i en hållbar takt, sa Anna-Caren Sätherberg (S).
– Elvägar blir en viktig pusselbit. Men vi vill inte satsa fel, sa Jessica Roswall (M).
Anders Åkesson (C), var också positiv:
– När vi som privatpersoner köper ny bil är det hjärtat som till stor del får styra valet. När åkeriförerag beställer nya fordon måste det göras med hjärnan. Hela hjärnan. Det är affärsmässigheten som avgör om företaget ska överleva. Därför behövs långsiktiga spelregler.
I panelen fanns ingen representant för åkeribranschen. Det störde Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson, som fanns bland åhörarna.
Efter seminariet sa han:
– Det hade förstås varit värdefullt med synpunkter från branschen. Någon som kunde ha påpekat att e-handeln växer kraftigt, där säljarna utlovar gratis frakt. Det finns inga gratis transporter. Att påstå det är ett hån mot våra medlemmar.