Close
Hur kan Sverige ta en ledande position i omställningen till fossilfria tunga transporter? Den frågan fick inget riktigt svar på seminariet i Almedalen.
Close
Almedalen

Eldrift på väg het fråga i Almedalen

Åkeri. Elvägar behövs om Sverige ska ha en chans att klara de uppställda klimatmålen för transportsektorn. På den punkten var alla överens när den tunga trafiken debatterades i Almedalen.

– Vad som krävs nu är långsiktiga beslut. Det har varit fört mycket ryckighet i politiken. Våra kunder vågar inte investera i ny teknik, sa Scanias representant Erik Ljungberg.

Klimathotet och behovet av mer eldrivna fordon är en av de största frågorna som diskuteras på årets Almedalsvecka.

I en panel med både riksdagspolitiker och representanter för handel och industri var det få som trodde att Sverige kommer att nå klara målet på 70 procents minskning av koldioxidutsläppen från vägtrafiken till 2030.

För att ändå komma framåt behövs både biodrivmedel och elektrifiering, ansåg debattörerna.

När det gäller el-försörjningen planerar myndigheten, Svenska kraftnät, för en storskalig utbyggnad av kraftledningsnätet – stamnätet. De kommande tio åren ska 100 miljarder kronor satsas.

– Vi ska bygga dubbelt så mycket på tio år som vi gjort de senaste 30 åren. Vi är inte vana att bygga i den takten, sa Per Eckemark, Svenska kraftnät.

Kruxet, förklarade han, är att det normalt tar åtta, tio år han få en kraftledning på plats. Av det är ett par år ren byggtid, resten planprocessen med överklaganden och annat.

Klädkedjan H&M har inlett ett samarbete med flera stora aktörer i el- och fordonsbranschen, med målet att helt och hållet gå över till fossilfria transporter. H&M:s hållbarhetschef Lina Ödeen uppgav att klädföretaget i dag har svårt att hitta transportörer som lever upp till klimatkravet.

– Svaret vi får är att transportföretagen inte ser en tillräcklig långsiktighet, när de ska satsa på nya fordon.

Scania, som är en av HM:s samarbetspartners, anser att det främst är beskattningen som varit ryckig och som skapat osäkerhet.

Politikerna i panelen sitter alla i riksdagens trafikutskott. De försvarade sig.

Anna-Caren Sätherberg (S) sa:

– Ett problem är att det kommer olika önskemål från olika aktörer. Vi måste reda ut vilka transportslag som ska finnas var.

Moderaten Jessika Roswall fyllde i:

– Ryckigheten är nog alla politiska partiers fel. Visst, det är viktigt att hålla politiska överenskommelser. Men förutsättningar ändras under vägen och då  måste vi våga fatta nya beslut.

Elektrifierade bilvägar är en lösning som allt fler bedömare ser som en nödvändighet i framtiden. Även om en del gods kan flyttas över på järnväg och sjöfart, så talar allt för att godstransporterna kommer att öka kraftigt på vägnätet.

Det som diskuteras är främst en satsning på el-väg inom en triangel Stockholm-Malmö-Göteborg-Oslo-Stockholm.

Varför är ni politiker och myndigheter så saktfärdiga när det gäller elvägar, undrade seminariets moderator.

Trafikverkets måldirektör Sven Hunhammar svarade:

– Vi är en nyckelspelare i detta. Elväg är inte den enda lösningen för att nå klimatmålet. Men en viktig. Tyvärr är tekniken är inte tillräckligt mogen än.

Hunhammar tror inte att Sverige når det uppställda klimatmålet till 2030. Möjligen till 2035.

När det gäller just elvägar var politikerna överens:

– Vi vill ha elvägar. Men det måste byggas i en hållbar takt, sa Anna-Caren Sätherberg (S).

– Elvägar blir en viktig pusselbit. Men vi vill inte satsa fel, sa Jessica Roswall (M).

Anders Åkesson (C), var också positiv:

– När vi som privatpersoner köper ny bil är det hjärtat som till stor del får styra valet. När åkeriförerag beställer nya fordon måste det göras med hjärnan. Hela hjärnan. Det är affärsmässigheten som avgör om företaget ska överleva. Därför behövs långsiktiga spelregler.

I panelen fanns ingen representant för åkeribranschen. Det störde Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson, som fanns bland åhörarna.

Efter seminariet sa han:

– Det hade förstås varit värdefullt med synpunkter från branschen. Någon som kunde ha påpekat att e-handeln växer kraftigt, där säljarna utlovar gratis frakt. Det finns inga gratis transporter. Att påstå det är ett hån mot våra medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Vinterdäcken är generellt okej på tunga fordon

Åkeri. Kraven på vinterdäck för tunga fordon över 3,5 ton behöver inte skärpas ytterligare. Dagens regelverk räcker gott och väl. Den slutsatsen drar forskningsinstitutet VTI och Transportstyrelsen i en utredning, gjord på uppdrag av regeringen.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Vilket samhälle vill du ha?

Ledare. Nu har Transports kongress nyligen avslutats och kongressombuden valt en ny förbundsledning. Det har diskuterats, kompromissats och beslutats om en massa olika motioner. Redaktionen var så klart på plats och du kan läsa mer om kongressen här på webben.

Här fylls drivmedel på. Utvändigt ser de helelektriska lastbilarna vid en snabb anblick ut som vanliga dieselbilar, men saknar vanligt tanklock och har i stället kontakter för laddning. Foto: Annika Hamrud

Miljardstöd till tung laddning

Elektrifiering. Utbyggnaden av ladd- och vätgasstationer för tunga godstransporter ska skyndas på. Energimyndigheten betalar i år ut 1,4 miljarder kronor i stöd med krav på att stationerna ska stå färdiga till nästa höst.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.