Eldriven dragbil på Börje Jönssons
Teknik. För några år sedan trodde ingen att det var möjligt. Men nu börjar de komma. Helt batteridrivna lastbilar som tar sig långt och orkar dra tungt.
Det är den första måndagen i juli när Transportarbetaren besöker Börje Jönssons åkeri för att provåka åkeriets eldrivna dragbil.
Vice vd Magnus Jonsson stoppar in nyckeln i Volvon och vrider om, precis som i en vanlig bil. Det första som hörs är luftkompressorerna.
Han backar ut ur garaget och bilen rullar tyst ut i industriområdet. Mest av allt hörs däcken nu. Magnus ger ett lite hårdare tryck på gasen och dragbilen, som inte har någon vagn påkopplad gungar till.
– Känner du det. Däcken släpper från asfalten innan antisladdsystemet sätter in.
Med ett normallastat släp ska bilen ta sig upp till 30 mil.
– Bara vi får tillgång till bra laddstationer så kan chauffören ta rast när lastbilen behöver laddas. Då kan vi köra en hel slinga på el, säger åkaren Ulf Jönsson.
Dragbilen väger faktiskt ungefär samma som en dieseldriven version. Och du ser inte heller någon skillnad dem emellan. Karossen, hytten, ja allt utom batteripacken vid vändskivan och den batteridrivna motorn är identiska med Volvos vanliga produktionsbilar.
När Transportarbetaren besökte åkeriet hade det nya släpet inte kommit ännu. För att bli ett ytterligare smartare fordon har släpvagnen inbyggda generatorer i hjulen. Det gör att livsmedlen som fraktas kan kylas ned av den överskottsenergi som skapas under transporten.
Prislappen är däremot betydligt dyrare. Bilen kostar en bra slant mer än en vanlig och batteripacken går loss för miljonbelopp.
– Jag tror att det ska gå att göra lönsamt, men då krävs det att det finns laddningsplatser och helst att vi får ett stöd från staten, säger Ulf Jönsson.
Ulf Jönsson vill gärna berätta att åkeriet införskaffat två bilar som går på biogas, på linje till Hamburg, även om det är betydligt svårare att fylla på med biogas där än hemma i Sverige. Dessutom har de kört med HVO-100 på övriga flottan sedan 2013.
Mer ellastbilar borde fungera, säger åkaren. Men det förutsätter framför allt att det finns tillgång till el och laddstationer.
– När Pågen måste ställa in en utbyggnad för att vi har för lite el måste något nytt till. Jag tycker att vi borde bygga ut kärnkraften, säger Ulf Jönsson.
Samma dag som Transportarbetaren besökte Börje Jönssons slumpade det sig att Volvo, Daimler och Scania presenterade en plan på att bygga ett gemensamt nät av laddstationer i Europa. DN skriver att de tre företagen planerar att satsa 500 miljoner euro för att installera och driva minst 1 700 olika laddningspunkter i ett samriskföretag.