Vice vd Magnus Jonsson visar upp den eldrivna lastbilen som ser ut som vilken ny Volvo som helst. Chassit är detsamma som på en ”vanlig”. Eftersom lastbilen är ett fältprov fick Transportarbetaren inte fotografera motorn.
Close
Vice vd Magnus Jonsson visar upp den eldrivna lastbilen som ser ut som vilken ny Volvo som helst. Chassit är detsamma som på en ”vanlig”. Eftersom lastbilen är ett fältprov fick Transportarbetaren inte fotografera motorn.
Close

Eldriven dragbil på Börje Jönssons

Teknik. För några år sedan trodde ingen att det var möjligt. Men nu börjar de komma. Helt batteri­drivna lastbilar som tar sig långt och orkar dra tungt.

Det är den första måndagen i juli när Transportarbetaren besöker Börje Jönssons åkeri för att provåka åkeriets eldrivna dragbil.

Vice vd Magnus Jonsson stoppar in nyckeln i Volvon och vrider om, precis som i en vanlig bil. Det första som hörs är luftkompressorerna.

Han backar ut ur garaget och bilen rullar tyst ut i industriområdet. Mest av allt hörs däcken nu. Magnus ger ett lite hårdare tryck på gasen och dragbilen, som inte har någon vagn påkopplad gungar till.

– Känner du det. Däcken släpper från asfalten innan antisladdsystemet sätter in.

Med ett normallastat släp ska bilen ta sig upp till 30 mil.

– Bara vi får tillgång till bra laddstationer så kan chauffören ta rast när lastbilen behöver laddas. Då kan vi köra en hel slinga på el, säger åkaren Ulf Jönsson.

Lastbilen har till skillnad från en vanlig dieseldriven lastbil inget tanklock. Däremot kontakter för att ladda batterierna med el. Foto: John Antonsson
Lastbilen har till skillnad från en vanlig dieseldriven lastbil inget tanklock. Däremot kontakter för att ladda batterierna med el. Foto: John Antonsson

Dragbilen väger faktiskt ungefär samma som en dieseldriven version. Och du ser inte heller någon skillnad dem emellan. Karossen, hytten, ja allt utom batteripacken vid vändskivan och den batteridrivna motorn är identiska med Volvos vanliga produktionsbilar.

När Transportarbetaren besökte åkeriet hade det nya släpet inte kommit ännu. För att bli ett ytterligare smartare fordon har släpvagnen inbyggda generatorer i hjulen. Det gör att livsmedlen som fraktas kan kylas ned av den överskottsenergi som skapas under transporten.

Prislappen är däremot betydligt dyrare. Bilen kostar en bra slant mer än en vanlig och batteripacken går loss för miljonbelopp.

– Jag tror att det ska gå att göra lönsamt, men då krävs det att det finns laddningsplatser och helst att vi får ett stöd från staten, säger Ulf Jönsson.

Ulf Jönsson vill gärna berätta att åkeriet införskaffat två bilar som går på biogas, på linje till Hamburg, även om det är betydligt svårare att fylla på med biogas där än hemma i Sverige. Dessutom har de kört med HVO-100 på övriga flottan sedan 2013.

Mer ellastbilar borde fungera, säger åkaren. Men det förutsätter framför allt att det finns tillgång till el och laddstationer.

– När Pågen måste ställa in en utbyggnad för att vi har för lite el måste något nytt till. Jag tycker att vi borde bygga ut kärnkraften, säger Ulf Jönsson.

Samma dag som Transportarbetaren besökte Börje Jönssons slumpade det sig att Volvo, Daimler och Scania presenterade en plan på att bygga ett gemensamt nät av laddstationer i Europa. DN skriver att de tre företagen planerar att satsa 500 miljoner euro för att installera och driva minst 1 700 olika laddningspunkter i ett samriskföretag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Jennie Agerblom på Elmia Lastbil 2024

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.