Eldrivna postbilar i Växjö?
Framöver kan Posten komma att köra tunga, eldrivna trådlastbilar på en demonstrationssträcka längs väg 25 och väg 30 i Växjö kommun. Sträckan blir i så fall Europas första elväg.
Teknikbolagen Svenska Elvägar och Projektengagemang, tillsammans med Posten, vill testa tekniken bakom elektrisk drift av tunga lastbilar, så kallade trådlastbilar. Det kan då bli aktuellt att bygga en demonstrationssträcka i befintlig trafikmiljö i Växjö kommun.
– Vi har en teknisk lösning som bevisligen fungerar. I Posten har vi en kund som vill vara med och prova, och vi har en kommun som ställer sig positiv, säger Svenska Elvägars vd Anders Nordqvist.
Bakgrunden är att Energimyndigheten och Trafikverket till våren ska gå ut med en så kallad innovationsupphandling. Syftet är att driva på utvecklingen av nya miljölösningar i transportsektorn och inom andra områden.
Svenska Elvägar, Projektengagemang och Posten kommer då att lämna in ett förslag som går ut på att bygga en demonstrationssträcka för elektrifiering i Växjö. Det handlar om sträckan från trafikplats Öjaby och cirka en kilometer norrut utmed del av väg 30 vid Postens terminal vid flygplatsen, och cirka en kilometer västerut från trafikplatsen på väg 25/27 i båda körriktningarna på berörda sträckor.
På sträckan kommer man i så fall att placera kontaktledningar över körbanan som Postens lastbilar, utrustade med nyutvecklade aktiva strömavtagare, kan ansluta till.
Ursprungligen ville Svenska Elvägar testa sitt koncept på malmbilar mellan den nya gruvan i Pajala och Malmbanans anslutning i Svappavaara. Men den idén ligger nu på is eftersom gruvans ägare Northland Resources drabbats av ekonomiska trångmål.
Därför kommer man att föreslå den aktuella sträckan i Växjö i stället.
– Det finns ett par goda andrahandsval också, och om någon annan aktör i upphandlingen kommer in med ett bättre förslag är vi inte främmande för att testa det heller. Men den här vägsträckan är vårt bästa alternativ som det ser ut nu, säger Anders Nordqvist.
Växjös kommunalråd Per Schöldberg (C) bekräftar att kommunledningen stödjer satsningen.
– Vi ska informera om detta i kommunstyrelsens arbetsutskott nu i veckan. Men rent generellt är vi positiva till den här typen av spjutspetssatsningar, och vi har som mål att vara fossilbränslefri kommun till 2030, säger Per Schöldberg.
Enligt Svenska Elvägars rapporter är det, med befintlig teknologi, redan i dag möjligt att elektrifiera hela det svenska motorvägsnätet för tung trafik.