Elefanten i rummet

Krönika. Det finns olika typer av invandring, slavhandel till exempel. Och det finns stater i EU som exporterar korruption genom att låta sina myndigheter hjälpa till med falska handlingar som körkort och pass.

I Sverige anses det snudd på som diskriminerande om en polis nämner att en utländsk lastbil kört av vägen.

Men vid ett flertal sådana tillfällen har det konstaterats att den otursamme chauffören saknat giltigt körkort.

Rekordet, alla kategorier, då diskrimineringsrädda myndigheter smugit längs väggarna, var då en makedonsk förare friades i tingsrätten trots förfalskat pass och körkort.

Läser man domen så förstår man att något är alldeles galet. Han hade handlat i ”god tro”! Han ”trodde” alltså att det bara var att gå in på en bulgarisk polisstation och anmäla sig för att få bulgariskt medborgarskap. Sedan kom tydligen EU-körkortet på något förunderligt sätt nedsinglande från skyn efter att några euro betalats till en tjänsteman.

I domen står också att man beaktat att mannen, utan tillsägelse, lämnade över pass och id-handlingar (falska) till den svenska polisen när han blev stoppad.

Förklaringen till detta kan vara två: att han ändå visste att han skulle behöva lämna fram dokumenten. Eller att han trodde att förfalskningarna var så vattentäta att polisen inte skulle märka något. Men den här gången åkte han dit. Ända tills tingsrätten alltså friade honom.

Slutsats: Om jag träffar på en snubbe på Sergels torg som erbjuder ett intyg för 400 kronor där det står att jag aldrig mer behöver betala skatt, så bör jag genast köpa det! Jag handlar ju i ”god tro”.

Vi har regeringskris i Sverige på grund av invandringen. Det är kanske inte så konstigt. Tiotusentals nödlidande står och bankar på porten. Vart och ett av dessa öden är så hjärtknipande att mycket få av oss svenskar skulle kunna neka dem att komma in.

Samtidigt finns det tusentals personer i landet som med hjälp av korrupta stater fuskar med allt som finns att fuska med.

Vi har dessutom fri arbetskraftsinvandring. Det krävs bara ett arbetsgivarintyg från någon svensk korvkiosk för att folk från hela världen ska få komma hit helt lagligt. Något som ibland utnyttjas å det grövsta.

Vid nyvalet i vår tippar jag att SD kommer att gå än längre åt höger och att partier som Moderaterna och Centern hamnar ungefär där SD är nu.

I så fall kommer arbetsrätten att försvagas. Den slaveriliknande delen av arbetskraftsinvandringen ökar och vårt anställningsskydd försvinner. Allt medan flyktingarna får fortsätta flyta omkring på sina flottar.

Enda lösningen är att vänsterblocket vinner
valet. Då kan vi få en vettig invandring och behålla våra jobb. Annars kommer motsättningarna att bli än större och vi har att se fram mot en lång brun vinter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Sutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.