Elektroniska staket dröjer
Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.
Geofencing, vad är det?
Mycket enkelt uttryckt: Med hjälp av satellitsignaler ska lastbilar tvingas ner till gånghastighet på förutbestämda platser. Tekniken blev aktuell våren 2017 efter terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm. Samhället sökte metoder som kan förhindra kommande terrorister att använda lastbilar som sitt vapen.
Andra användningsområden för geofencing är stänga ute fordon som inte är behöriga, eller helt enkelt bara släppa in elbilar innanför det elektroniska staketet.
Trafikverket fick regeringens uppdrag att göra verklighet av idéerna. Myndigheten har tillsammans med Volvo, Scania och storstadskommunerna gjort en handlingsplan som presenterades i Göteborg i dag.
Visst kan geofencing vara ett sätt att skapa tryggare miljöer för oskyddade trafikanter, konstaterar de.
Men först krävs en fungerande digital infrastruktur. Alltså föreslås forskning och utveckling av de system som måste finnas både i luften (satelliter) och inne i fordonen.
Handlingsplanen efterlyser också nya lagar och regler som ger stöd för att införa elektroniska staket i städerna.
Fler pilotprojekt är också nödvändigt, enligt handlingsplanen. I dag används tekniken på två busslinjer i Göteborg. Bussarnas hastighet sänks automatiskt när de kommer innanför det osynliga stängslet.