Elmia Lastbil har startat
Åkeri. Efter pandemiåren är det äntligen samling för branschen i Jönköping. I dag invigde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Elmia Lastbil. På eftermiddagen blir det debatt om hur mobilitetspaketets intentioner om goda villkor inom åkerinäringen ska förverkligas.
– Åkerinäringen är helt avgörande för att Sverige ska fungera. Här visar inte minst den svenska fordonsindustrin att det går att ställa om och svenska åkeriföretag att schysta arbetsvillkor är avgörande för att locka människor till branschen, sa Tomas Eneroth vid mässans öppnande.
Infrastrukturministern är sedan också en av deltagarna i onsdagseftermiddagens diskussion med rubriken ”EU:s mobilitetspaket på riktigt”. I panelen ingår även Jimmy Ovesson från Transports Ordning och reda i åkeribranschen, som just arbetar för de schysta villkor som EU:s regelpaket ska reglera – förhoppningsvis.
Transport har länge framhållit vikten av kontroll, inte minst av trafikpolis, av regelefterlevnaden om mobilitetspakets syften ska nås. I panelen ingår också representanter från Transportstyrelsen, polisen och åkerinäringen.
Transports Jimmy Ovesson kommer att lyfta fler aspekter, ur fackets synvinkel:
– Jag kommer att påpeka en del av våra utmaningar i mobilitetspaketet.
Insynen i IMI-registret, över utstationeringsdeklarationer, är en sådan utmaning för facket som Jimmy Ovesson vill peka på:
– Vi behöver få tidigare insyn för att vi ska kunna få de uppgifter som krävs för att kunna teckna ett utstationeringsavtal. Problemet i dag är att vi får informationen åtta veckor efter att utstationeringsdeklarationen har gått ut. Vilket innebär att då är det för sent.
Under 2022 införs flera bestämmelser i mobilitetspaket inom hela EU. Bestämmelserna ska ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan åkeriföretag och ökad trafiksäkerhet. Paketet innehåller regler om godstransporter, färdskrivare och kör- och vilotider.
Paneldiskussionen startar klockan 13 i dag.
Viktig samling
Senare på eftermiddagen i dag, onsdag, handlar det om de vägval som åkerinäringen står inför. Här kommer bland andra Teres Lindberg (S) och Thomas Morell (SD), som båda sitter i riksdagens trafikutskott, att debattera. I morgon är det dags för ett seminarium med rubriken ”Framtidens elektrifierade transportsystem – hur kommer vi dit?”
På plats på Elmia finns i år alla landets stora lastbilstillverkare: Mercedes, Scania och Volvo. Här visas Sverigelanseringar och det finns möjlighet till demokörning.
På fredag blir det även mer politisk debatt i ”Valfrågor direkt från branschen” där Socialdemokraternas Teres Lindberg och Sverigedemokraternas Thomas Morell åter ska få komma till tals, liksom Anders Åkesson (C) och Maria Stockhaus (M). Alla sitter i riksdagens trafikutskott.
Politikerna ska få svara på frågor från två åkare om utmaningar som hållbara drivmedel och kompetensförsörjning i en bransch som lider akut brist lastbilschaufförer. Utfrågare blir Ingrid Skoog Bengtsson från Skoogs Åkeri, och Morgan Stahlgård, Gert Stahlgårds Åkeri.
Elmia Lastbil i Jönköping pågår i år den 24–27 augusti. I sitt invigningstal på onsdagsförmiddagen betonade Tomas Eneroth hur svensk åkerinäring gynnas av fokus på schysta villkor och mässans betydelse för branschen.
– Elmia lastbil är ett mycket viktigt forum för samtal mellan branschen, mellan förare och politiker, sa infrastrukturministern.