Close
Elmia Lastbil har öppnat och i år samlas branschen på plats på mässområdet i Jönköping.
Close

Elmia Lastbil har startat

Åkeri. Efter pandemiåren är det äntligen samling för branschen i Jönköping. I dag invigde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Elmia Lastbil. På eftermiddagen blir det debatt om hur mobilitetspaketets intentioner om goda villkor inom åkerinäringen ska förverkligas.

– Åkerinäringen är helt avgörande för att Sverige ska fungera. Här visar inte minst den svenska fordonsindustrin att det går att ställa om och svenska åkeriföretag att schysta arbetsvillkor är avgörande för att locka människor till branschen, sa Tomas Eneroth vid mässans öppnande.

Infrastrukturministern är sedan också en av deltagarna i onsdagseftermiddagens diskussion med rubriken ”EU:s mobilitetspaket på riktigt”. I panelen ingår även Jimmy Ovesson från Transports Ordning och reda i åkeribranschen, som just arbetar för de schysta villkor som EU:s regelpaket ska reglera – förhoppningsvis.

Transport har länge framhållit vikten av kontroll, inte minst av trafikpolis, av regelefterlevnaden om mobilitetspakets syften ska nås. I panelen ingår också representanter från Transportstyrelsen, polisen och åkerinäringen.

Transports Jimmy Ovesson kommer att lyfta fler aspekter, ur fackets synvinkel:

– Jag kommer att påpeka en del av våra utmaningar i mobilitetspaketet.

Insynen i IMI-registret, över utstationeringsdeklarationer, är en sådan utmaning för facket som Jimmy Ovesson vill peka på:

– Vi behöver få tidigare insyn för att vi ska kunna få de uppgifter som krävs för att kunna teckna ett utstationeringsavtal. Problemet i dag är att vi får informationen åtta veckor efter att utstationeringsdeklarationen har gått ut. Vilket innebär att då är det för sent.

Under 2022 införs flera bestämmelser i mobilitetspaket inom hela EU. Bestämmelserna ska ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan åkeriföretag och ökad trafiksäkerhet. Paketet innehåller regler om godstransporter, färdskrivare och kör- och vilotider.

Paneldiskussionen startar klockan 13 i dag.

Viktig samling

Senare på eftermiddagen i dag, onsdag, handlar det om de vägval som åkerinäringen står inför. Här kommer bland andra Teres Lindberg (S) och Thomas Morell (SD), som båda sitter i riksdagens trafikutskott, att debattera. I morgon är det dags för ett seminarium med rubriken ”Framtidens elektrifierade transportsystem – hur kommer vi dit?”

På plats på Elmia finns i år alla landets stora lastbilstillverkare: Mercedes, Scania och Volvo. Här visas Sverigelanseringar och det finns möjlighet till demokörning.

På fredag blir det även mer politisk debatt i ”Valfrågor direkt från branschen” där Socialdemokraternas Teres Lindberg och Sverigedemokraternas Thomas Morell åter ska få komma till tals, liksom Anders Åkesson (C) och Maria Stockhaus (M). Alla sitter i riksdagens trafikutskott.

Politikerna ska få svara på frågor från två åkare om utmaningar som hållbara drivmedel och kompetensförsörjning i en bransch som lider akut brist lastbilschaufförer. Utfrågare blir Ingrid Skoog Bengtsson från Skoogs Åkeri, och Morgan Stahlgård, Gert Stahlgårds Åkeri.

Elmia Lastbil i Jönköping pågår i år den 24–27 augusti. I sitt invigningstal på onsdagsförmiddagen betonade Tomas Eneroth hur svensk åkerinäring gynnas av fokus på schysta villkor och mässans betydelse för branschen.

– Elmia lastbil är ett mycket viktigt forum för samtal mellan branschen, mellan förare och politiker, sa infrastrukturministern.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.