Elmsäter-Svärd flaggar för fri cabotagetrafik i Sverige
Sverige ställer sig positivt till en ”helt öppen inre marknad” för vägtransporter. Det sade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) i en riksdagsdebatt på fredagen.
Debatten handlade om de svenska cabotagereglerna, och den socialdemokratiske riksdagsmannen Anders Ygeman gick till hårt angrepp mot alliansregeringen. Bakgrunden är en så kallad interpellation (en specifik fråga från en enskild riksdagsledamot till en minister) från i december.
I interpellationen frågar Anders Ygeman infrastrukturministern, om hon ställer sig bakom kraven på tydligare cabotageregler och hårdare insatser för att minska den sociala dumpningen inom transportbranschen.
Vid debatten i riksdagen betonade Catharina Elmsäter-Svärd att hon stöder krav på att förbättra regelefterlevnaden, förenkla tillsynen och se över påföljderna vid överträdelser av cabotagereglerna.
– Men till skillnad från några andra medlemsländer är Sverige fortfarande positiv till en helt öppen inre marknad, även för vägtransporter, sade hon.
Infrastrukturministern hänvisade bland annat till att Danmark och Finland infört nationella bestämmelser som inskränker cabotagetrafiken – och att EU-kommissionen därför överväger så kallade överträdelseförfaranden mot länderna ifråga. Ett överträdelseförfarande kan ytterst leda till att ett land dras inför EU-domstolen, och åtalas för ”fördragsbrott”.
Anders Ygeman sade sig ”aldrig ha blivit så överraskad av ett interpellationssvar som detta”. Han tolkade svaret som att alliansregeringen vill ha en fullständigt avreglerad inrikestrafik.
– Regeringen ställer sig alltså bakom en helt öppen inre transportmarknad. Frågan om cabotage handlar om social dumpning och om att människor utnyttjas. Om regeringen i linje med EU-kommissionen vill öppna upp för fritt cabotage så öppnar det dörren på vid gavel för social dumpning och en utflaggning av svensk åkerinäring, sade han.
Catharina Elmsäter-Svärd svarade att man måste ”hålla isär vad som är vad”.
– Frågan om cabotage handlar inte om social dumpning. Cabotage är en förutsättning för att använda transporter så smart och effektivt som möjligt, sade hon.
Transports förbundsordförande Lars Lindgren menar att detta ”visar var alliansregeringen egentligen står.”
– Det är bra att vi får ett klarläggande. I många år har de framställt det som att de vill slå vakt om svensk åkerinäring, men nu i början av valåret visar de sin sanna vilja. De vill släppa allting fritt och ha en låglönesektor, inte bara i transportbranschen utan i många branscher, säger Lars Lindgren.
Han menar att politikerna i stället borde verka för ”konkurrens på lika villkor”.
– Vi är inte ett dugg oroliga för att svenska företag inte skulle stå sig i den konkurrensen. Vi har duktiga åkerier, vi har duktiga förare, vi kan transportbranschen. Men med den modell som infrastrukturministern vill ha – och som vi delvis redan har i Sverige i dag – så konkurrerar vi med låglöneländer på låglöneländernas villkor. Om alliansregeringen får sin vilja igenom, så kommer det att helt slå undan benen för den svenska åkerinäringen.
Transportarbetaren har i flera dagar sökt Catharina Elmsäter-Svärd, både på telefon och per mail. De frågor vi ville få besvarade lyder:
– Ställer sig regeringen bakom en helt öppen inrikestransportmarknad i Sverige?
– Hur vill infrastrukturministern i så fall arbeta för att det införs?
– Vilka fördelar ser hon med en helt öppen inrikestransportmarknad?
– Hur ser infrastrukturministern på de kritiska röster som menar att detta skulle innebära social dumpning och en ”utflaggning” av svensk åkerinäring?
Catharina Elmsäter-Svärd har inte svarat.
Hela interpellationsdebatten kan ses på www.riksdagen.se.