Elmsäter-Svärd flaggar för fri cabotagetrafik i Sverige

Sverige ställer sig positivt till en ”helt öppen inre marknad” för vägtransporter. Det sade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) i en riksdagsdebatt på fredagen.

Debatten handlade om de svenska cabotagereglerna, och den socialdemokratiske riksdagsmannen Anders Ygeman gick till hårt angrepp mot alliansregeringen. Bakgrunden är en så kallad interpellation (en specifik fråga från en enskild riksdagsledamot till en minister) från i december.

I interpellationen frågar Anders Ygeman infrastrukturministern, om hon ställer sig bakom kraven på tydligare cabotageregler och hårdare insatser för att minska den sociala dumpningen inom transportbranschen.

Vid debatten i riksdagen betonade Catharina Elmsäter-Svärd att hon stöder krav på att förbättra regelefterlevnaden, förenkla tillsynen och se över påföljderna vid överträdelser av cabotagereglerna.

– Men till skillnad från några andra medlemsländer är Sverige fortfarande positiv till en helt öppen inre marknad, även för vägtransporter, sade hon.

Infrastrukturministern hänvisade bland annat till att Danmark och Finland infört nationella bestämmelser som inskränker cabotagetrafiken – och att EU-kommissionen därför överväger så kallade överträdelseförfaranden mot länderna ifråga. Ett överträdelseförfarande kan ytterst leda till att ett land dras inför EU-domstolen, och åtalas för ”fördragsbrott”.

Anders Ygeman sade sig ”aldrig ha blivit så överraskad av ett interpellationssvar som detta”. Han tolkade svaret som att alliansregeringen vill ha en fullständigt avreglerad inrikestrafik.
– Regeringen ställer sig alltså bakom en helt öppen inre transportmarknad. Frågan om cabotage handlar om social dumpning och om att människor utnyttjas. Om regeringen i linje med EU-kommissionen vill öppna upp för fritt cabotage så öppnar det dörren på vid gavel för social dumpning och en utflaggning av svensk åkerinäring, sade han.

Catharina Elmsäter-Svärd svarade att man måste ”hålla isär vad som är vad”.

– Frågan om cabotage handlar inte om social dumpning. Cabotage är en förutsättning för att använda transporter så smart och effektivt som möjligt, sade hon.

Transports förbundsordförande Lars Lindgren menar att detta ”visar var alliansregeringen egentligen står.”

– Det är bra att vi får ett klarläggande. I många år har de framställt det som att de vill slå vakt om svensk åkerinäring, men nu i början av valåret visar de sin sanna vilja. De vill släppa allting fritt och ha en låglönesektor, inte bara i transportbranschen utan i många branscher, säger Lars Lindgren.

Han menar att politikerna i stället borde verka för ”konkurrens på lika villkor”.

– Vi är inte ett dugg oroliga för att svenska företag inte skulle stå sig i den konkurrensen. Vi har duktiga åkerier, vi har duktiga förare, vi kan transportbranschen. Men med den modell som infrastrukturministern vill ha – och som vi delvis redan har i Sverige i dag – så konkurrerar vi med låglöneländer på låglöneländernas villkor. Om alliansregeringen får sin vilja igenom, så kommer det att helt slå undan benen för den svenska åkerinäringen.

Transportarbetaren har i flera dagar sökt Catharina Elmsäter-Svärd, både på telefon och per mail. De frågor vi ville få besvarade lyder:

– Ställer sig regeringen bakom en helt öppen inrikestransportmarknad i Sverige?

– Hur vill infrastrukturministern i så fall arbeta för att det införs?

– Vilka fördelar ser hon med en helt öppen inrikestransportmarknad?

– Hur ser infrastrukturministern på de kritiska röster som menar att detta skulle innebära social dumpning och en ”utflaggning” av svensk åkerinäring?

Catharina Elmsäter-Svärd har inte svarat.

Hela interpellationsdebatten kan ses på www.riksdagen.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.