Emil blev blåst på jobbet

Polisanmälningarna mot arbetsgivaren i Växjö som anställde 130 lagerarbetare – och sen gick upp i rök – börjar strömma in. En av dem som anmält är Emil Söderstjärna. Han sa inte bara upp sig själv för ett bättre jobb, utan tog dessutom med sig tre kolleger till den nya arbetsplatsen. – Det är så sjukt, säger Emil Söderstjärna.

Det är ett mysterium. Ingen fattar någonting av vad som hänt och varför. Till lagret i Växjö rekryterades omkring 130 personer, men när de skulle börja jobba i måndags var arbetsgivaren borta. Personalchefen likaså. Och företaget existerade inte.

På gårdsplanen utanför lagret stod bland annat Emil Söderstjärna. Han hade varit på anställningsintervju hos den nu osynlige arbetsgivaren och fått ett gott intryck. Lönen var också ett par tusenlappar mer än han tjänade på sitt dåvarande jobb.

– Jag var på tre möten hos honom, säger Emil Söderstjärna. Första gången på intervju. Andra gången för att skriva kontrakt. Tredje gången på hans nyrenoverade kontor för att få information om skifttider och lämna uppgifter om vilken storlek jag behövde i arbetskläder. Precis som vid vilken nyanställning som helst.

Mannens sambo, tillika det påstådda företagets personalchef, gjorde ett ovanligt gott intryck, säger Emil.

– Hon verkade om möjligt ännu mer reko, säger han. Hon berättade hur hon höll på att förhandla fram bra friskvårdsavtal för oss. Hon gav intrycket av att vara en riktigt bra personalansvarig.

Emil Söderstjärna var lageransvarig på sin förra arbetsplats som ligger i Lammhult, och han lyckades övertala tre av sina bästa kolleger att följa med till den nya arbetsplatsen. Tillsammans stod de där i måndags och insåg att de blivit lurade.

– Det var en kille som sa att vi nog håller på att bli blåsta, men det är ju ingen som blåser 130 personer! Men när jag insåg att det var så kände jag mig mest tom. Jag har sagt upp mig från ett fast jobb och såg fram emot att slippa behöva pendla.

Även för facket verkade företaget seriöst och helt i sin ordning. Det var företaget som kontaktade Transport för att teckna kollektivavtal så fort som möjligt. Ordning och reda med andra ord.

– De sa att de ville ”göra rätt från början”, säger Transports ombudsman Andreas Kindesjö. Jag kollade organisationsnumret och såg att det stod ett annat namn. De förklarade det med att de just håller på att starta bolaget. Jag har varit med om sånt förr och det har inte varit något konstigt med det.

Så ingen anledning till misstanke?

– Nej. Det fanns en adress, det fanns folk på plats och de kunde svara på alla frågor. Företagets namn fanns på dörren och på parkeringsplatserna. Ur vår synpunkt var det inget konstigt.

Men eftersom företaget var nystartat ringde han ändå för säkerhets skull vd:n inför start för att kolla så att allt gick enligt plan.

– Jag pratade med honom i söndags och han bekräftade att allt var okej, vi skulle ses dagen efter, säger Andreas Kindesjö.

Mannen som utgivit sig för att vara företagets vd är 43 år. Han har fem mobilnummer men är inte tillgänglig på något av dessa. Han har betalningsanmärkningar hos Kronofogden och har uppgivit en månadsinkomst på 74 kronor. Inom loppet av två och ett halvt år har han också flyttat 14 gånger.

Hittills har omkring 50 av dem som blivit lurade lämnat in en polisanmälan. Ett tiotal av Transports medlemmar har hört av sig till Andreas Kindesjö.

– Den här personen har anställt folk på anställningsbevis utan att det här hans företag, säger han. Så folk har blivit lurade av honom som person. Jag råder dem att göra en polisanmälan. Flera har gjort det, andra kommer att göra det.

Emil Söderstjärna förstår ingenting:

– Första tanken är ju att han har någon ekonomisk vinning på det här, men vad? Är han sjuk? Eller har han själv blivit blåst?

Vad händer med dig och dina arbetskamrater nu?

– En av dem fick tillbaks sitt gamla jobb. En bor hemma och klarar sig. Den tredje står utan jobb. Själv har jag ett brett kontaktnät så jag utgår från att det löser sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.