corona

”En början men inte tillräckligt”

Flyg. Regeringens nya krispaket välkomnas av Transport. Korttidspermittering kan få stor betydelse för flyget. – Förslaget är ett första steg, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Pandemin har orsakat en global kris för flyget. Först och värst drabbat av coronavirusets effekter.

– Läget är väldigt allvarligt och påverkar självklart våra medlemmar mycket, säger Viktor Andersson, ordförande för Transports flygavdelning.

Dagen innan gick SAS ut med beskedet att flygbolaget permitterar 10 000 medarbetare, 90 procent av de anställda. En permittering innebär inte att den anställda förlorar jobbet, men det finns inget faktiskt arbete att utföra. Norwegian har tidigare permitterat 5 000 personer. Lågprisbolaget har drabbats av akut likviditetskris och riskerar konkurs.

På måndagen la regeringen fram förslag på nya åtgärder för att lindra krisen i coronavirusets spår.

– Det är positivt att regeringen, och riksdagen, kommer med det här paketet. För hela flygbranschen. Vi har inte varit med om något liknande. Man kan jämföra med vulkanutbrottet på Island för tio år sedan men jag tror att det här är värre, säger flygavdelningens Viktor Andersson.

Under förra veckan fick de hela tiden signaler på att det kommer att bli omfattande varsel. Till skillnad från i till exempel Norge och Danmark går det inte att genomföra permitteringar i Sverige som tidigare, på 1990-talet. Men i det förslag som regeringen presenterade i dag, måndag, införs en ny modell med korttidspermittering som omedelbart ska börja gälla.

– Nu är det upp till de centrala parterna att implementera förslaget, säger Viktor Andersson.

Förhandlingar i kväll

Förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen började också direkt, på måndagseftermiddagen. De pågår just nu.

– Förhoppningsvis hittar vi en lösning under kvällen, som vi sedan kan ta beslut om i morgon i förbundsstyrelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Transport vill hitta lösningar på hur ersättningen under korttidspermittering ska räknas ut. Det skiljer åtskilliga tusen kronor i månaden om den genomsnittliga inkomsten räknas utifrån tarifflön eller den faktiska inkomsten, med olika tillägg inräknade.

Transports förhandlare vill också ha svar på frågan om Transportföretagens krav på utbildning under en permitteringsperiod.

– Vi vill ha svar på när den ska förläggas, om den ska rymmas under en arbetstid, säger Tommy Wreeth, som förhandlar tillsammans med förbundssekreterare Lars Mikaelsson och avtalssekreteraren Peter Winstén.

Transports förbundsordförande hade helst sett ett återinförande av den gamla modellen med permittering. Då arbetsgivarna betalade in till särskilda permitteringsfonder, i dag helt tömda. De anställda var under permittering arbetsbefriade med full lön.

Dagens regeringsförslag innebär att arbetsgivarens lönekostnader minskar med hälften genom att staten står för en större kostnad. Den anställda får ut drygt 90 procent av lönen under korttidspermitteringen.

– Dagens förslag är en början, men det behövs mer. Och det är inte en lösning för ett bolag som SAS där behovet av arbetskraft kanske bara är tio procent, säger Tommy Wreeth.

Närmast totalstopp

Transports ordförande tycker också att regeringsförslaget i alltför hög grad är anpassat till industrin. För exempelvis en biltillverkare kan det gå att minska produktionen med hälften under en period.

– Men det fungerar inte så för flyg och taxi där underlaget i stort sett helt försvunnit, säger Tommy Wreeth.

Från och med i dag, måndag, har SAS pausat verksamheten i hög grad. Bolagets vd Richard Gustafsson säger till Svenska Dagbladet att resandet i princip har upphört.

Och det är inget unikt för flygbolag i Norden. Den internationella flygplatsorganisationen IAC räknar nu med att passagerartrafiken globalt kommer att vara minst tolv procentenheter lägre första kvartalet jämfört med prognosen.

I lördags gick UD ut och avrådde från alla icke-nödvändiga resor till utlandet. Två dagar tidigare hade USA:s president Donald Trump stoppat all trafik från Europa till USA.

– Det har eskalerat. Det finns inga flygplan att tanka, inga väskor att lasta, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Fabian:
    17 mars, 2020

    Företaget måste inse att detta är ett bra förslag utav dom flera de fått av regeringen..från att AG var beredd att betala 80% och vi skulle frivilligt gå med 20% minskning. Och nu är det svårt för dom att betala 42.5 % vilket gör i teorin 22.5 % ytterligare. Dom måste inse att de anställda kommer att blöda också i de privata familje liv där räkningar tillkommer. Det går inte att få en bit av kakan och behålla den. Vi medlemmar har ställt upp minst 2 ggr i kriser i form av lönedumpning medans de fick bonusar efteråt. Vi ska vara solidariska för det drabbar alla!de är deras tur att vända fler stenar i sitt eget med. Eller be dom ekonomisk stärka aktie ägare skjuta in investeringar. Samt börja tänka om att ha ett starkt kris paket för detta är inte sista och man kan inte vara lika överraskad varje gång något händer. Ps involvera klubbarna!kom ut samtala med oss

Lästips:

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.