corona

”En början men inte tillräckligt”

Flyg. Regeringens nya krispaket välkomnas av Transport. Korttidspermittering kan få stor betydelse för flyget. – Förslaget är ett första steg, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Pandemin har orsakat en global kris för flyget. Först och värst drabbat av coronavirusets effekter.

– Läget är väldigt allvarligt och påverkar självklart våra medlemmar mycket, säger Viktor Andersson, ordförande för Transports flygavdelning.

Dagen innan gick SAS ut med beskedet att flygbolaget permitterar 10 000 medarbetare, 90 procent av de anställda. En permittering innebär inte att den anställda förlorar jobbet, men det finns inget faktiskt arbete att utföra. Norwegian har tidigare permitterat 5 000 personer. Lågprisbolaget har drabbats av akut likviditetskris och riskerar konkurs.

På måndagen la regeringen fram förslag på nya åtgärder för att lindra krisen i coronavirusets spår.

– Det är positivt att regeringen, och riksdagen, kommer med det här paketet. För hela flygbranschen. Vi har inte varit med om något liknande. Man kan jämföra med vulkanutbrottet på Island för tio år sedan men jag tror att det här är värre, säger flygavdelningens Viktor Andersson.

Under förra veckan fick de hela tiden signaler på att det kommer att bli omfattande varsel. Till skillnad från i till exempel Norge och Danmark går det inte att genomföra permitteringar i Sverige som tidigare, på 1990-talet. Men i det förslag som regeringen presenterade i dag, måndag, införs en ny modell med korttidspermittering som omedelbart ska börja gälla.

– Nu är det upp till de centrala parterna att implementera förslaget, säger Viktor Andersson.

Förhandlingar i kväll

Förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen började också direkt, på måndagseftermiddagen. De pågår just nu.

– Förhoppningsvis hittar vi en lösning under kvällen, som vi sedan kan ta beslut om i morgon i förbundsstyrelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Transport vill hitta lösningar på hur ersättningen under korttidspermittering ska räknas ut. Det skiljer åtskilliga tusen kronor i månaden om den genomsnittliga inkomsten räknas utifrån tarifflön eller den faktiska inkomsten, med olika tillägg inräknade.

Transports förhandlare vill också ha svar på frågan om Transportföretagens krav på utbildning under en permitteringsperiod.

– Vi vill ha svar på när den ska förläggas, om den ska rymmas under en arbetstid, säger Tommy Wreeth, som förhandlar tillsammans med förbundssekreterare Lars Mikaelsson och avtalssekreteraren Peter Winstén.

Transports förbundsordförande hade helst sett ett återinförande av den gamla modellen med permittering. Då arbetsgivarna betalade in till särskilda permitteringsfonder, i dag helt tömda. De anställda var under permittering arbetsbefriade med full lön.

Dagens regeringsförslag innebär att arbetsgivarens lönekostnader minskar med hälften genom att staten står för en större kostnad. Den anställda får ut drygt 90 procent av lönen under korttidspermitteringen.

– Dagens förslag är en början, men det behövs mer. Och det är inte en lösning för ett bolag som SAS där behovet av arbetskraft kanske bara är tio procent, säger Tommy Wreeth.

Närmast totalstopp

Transports ordförande tycker också att regeringsförslaget i alltför hög grad är anpassat till industrin. För exempelvis en biltillverkare kan det gå att minska produktionen med hälften under en period.

– Men det fungerar inte så för flyg och taxi där underlaget i stort sett helt försvunnit, säger Tommy Wreeth.

Från och med i dag, måndag, har SAS pausat verksamheten i hög grad. Bolagets vd Richard Gustafsson säger till Svenska Dagbladet att resandet i princip har upphört.

Och det är inget unikt för flygbolag i Norden. Den internationella flygplatsorganisationen IAC räknar nu med att passagerartrafiken globalt kommer att vara minst tolv procentenheter lägre första kvartalet jämfört med prognosen.

I lördags gick UD ut och avrådde från alla icke-nödvändiga resor till utlandet. Två dagar tidigare hade USA:s president Donald Trump stoppat all trafik från Europa till USA.

– Det har eskalerat. Det finns inga flygplan att tanka, inga väskor att lasta, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Fabian:
    17 mars, 2020

    Företaget måste inse att detta är ett bra förslag utav dom flera de fått av regeringen..från att AG var beredd att betala 80% och vi skulle frivilligt gå med 20% minskning. Och nu är det svårt för dom att betala 42.5 % vilket gör i teorin 22.5 % ytterligare. Dom måste inse att de anställda kommer att blöda också i de privata familje liv där räkningar tillkommer. Det går inte att få en bit av kakan och behålla den. Vi medlemmar har ställt upp minst 2 ggr i kriser i form av lönedumpning medans de fick bonusar efteråt. Vi ska vara solidariska för det drabbar alla!de är deras tur att vända fler stenar i sitt eget med. Eller be dom ekonomisk stärka aktie ägare skjuta in investeringar. Samt börja tänka om att ha ett starkt kris paket för detta är inte sista och man kan inte vara lika överraskad varje gång något händer. Ps involvera klubbarna!kom ut samtala med oss

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Transportarbetarens logga

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.