En buss kommer lastad med fotbollsdrömmar

En buss fullastad med taggade fotbollsspelare och ledare. En bussförare som är totalt ointresserad av fotboll, men älskar livet på vägen. Häng med Sirius fotbollsakademi, och chauffören Anders Aronsson, från Uppsala till Ålborg och Nörhale elite cup.

– Okej killar då är alla här. Vi ska snart börja rulla ner mot Göteborg för att ta färjan över till Danmark. Vi kommer att stanna och äta på vägen så jag vill att ni äter så lite som möjligt i bussen. Nötter är absolut förbjudet, vi har allergiker med på resan.

Det är onsdag morgon. Klockan är åtta och Henrik Högberg går igenom lite regler som gäller på bussen. Han driver, tillsammans med sin syster och sina föräldrar, Högbergs buss i Uppsala. Dessutom är han lagledare för ett av de tre lagen ombord, pojkar 13, där hans son Oliver spelar. Henrik Högberg ska själv köra fram till Laxå, där det blir matpaus.

– Jag brukade vara ute och köra mycket själv förut. Men nu är jag mest inne och planerar trafiken, säger han.

Bakom Henrik Högberg, i bussens nedervåning, sitter ledarna. De är förväntansfulla inför turneringen. Sex matcher per lag mot kvalificerat utländskt motstånd väntar. En nyttig lärdom för hela laget. Att åka buss är det smidigaste alternativet, om du frågar ledarna.

– Den tar oss från dörr till dörr. Att åka tåg och behöva hålla ordning på packning och så blir för jobbigt för de yngsta, säger Fredrik Bernhardsson, chefstränare för den yngre gruppen.

På våningen ovanför sitter spelarna. Där är ljudnivån betydligt högre. ”Det är fest hos Abdullah” ekar ur stereons högtalare, och flera av spelarna sjunger med för full hals.

Uppdelningen är tydlig. I bussens främre del sitter 12- och 13-åringarna, medan 16-åringarna håller till längst bak och bestämmer över musiken. Några yngre har ändå vågat sig bakåt i bussen. En av dem är Rasmus Niklasson. Han tycker att det är roligt att åka buss med alla kompisar. Men han längtar ändå tills de är framme och får spela match.

– Det är därför vi är här. Vi skulle inte ha åkt på någon resa om det inte vore för fotbollen, säger han.

Efter Laxå tar Anders Aronsson över ratten. I går kväll packade han sin bil lätt och körde hemifrån Falun ner till Uppsala. Det blev en god natts sömn på hotell och nu är han redo att köra lagen hela vägen till Ålborg. Till vardags är hans passagerare folk från Falun, som ska ner till Stockholm och ta färjan till Finland. Han gillar kontakten med passagerarna i beställningstrafiken.

– Det blir en helt annan kontakt än när jag körde linjetrafik. Man får känna av lite hur sugna folk är på att prata med en, men oftast går det bra och man blir till slut ”vi” med gruppen.

Färjan mellan Göteborg och Fredrikshamn är stimmig. Det pågår flera turneringar i Danmark den här helgen, och båten är full med ungdomslag.

Efter lunchbuffén tar Anders Aronsson ett varv på båten. Lite välbehövlig avslappning uppe på däck sitter fint. 16-åringarna fick inte plats på båten, så de blev kvar i Göteborg för att vänta på nästa färja. Det betyder att Anders Aronsson, efter att han kört de yngre lagen till inkvarteringen utanför Ålborg, måste ta bussen tillbaka till Fredrikshamn och hämta de äldre.

– När jag lämnat dem ska jag in till hotellet i stan och hitta parkering. Jag är nog inte klar förrän klockan tolv eller ett i natt, säger han.

Morgonen efter, och det är dags för de första matcherna. För 12-åringarna är det extra speciellt eftersom det är den första de spelar på stor plan, elva mot elva.

Det börjar inte bra för Sirius. Första baklängesmålet kommer efter bara några minuter. Målen rullar in, och i halvtid står det hela 7–0 till motståndarna.

Besvikna spelare samlas i en ring för halvtidssnack. Fredrik Bernhardsson manar på.

– Nu måste vi visa lite hjärta och attityd i andra halvlek, även fast det är tungt. Det går inte att spela så korta passningar hela tiden, vi måste spela större, säger han.

Halvtidssnacket verkar fungera och i andra halvlek lyckas Sirius spela jämnt med danskarna. Resultatet stannar vid 7–0. En tuff start, men än har turneringen bara börjat och fem matcher till ska spelas.

Chauffören Anders Aronsson är inte alls fotbollsintresserad. När lagen spelar match kollar han vad som finns att se i Ålborg.

Han går ner till vattnet, äter lunch, promenerar lite, och på kvällen går han på restaurang och äter middag. Han tycker att det är ganska skönt att vandra runt för sig själv.

– Det är kul att man får se så många olika ställen i jobbet, säger han.

Nu är det torsdag, och turneringen pågår till lördagen. När det blir söndag kliver Anders Aronsson in i bussen, hämtar upp lagen och kör tillbaka till Uppsala. Där är det dags att städa ur bussen. Allt måste vara prima för nästa chaufför. Sedan slänger han in sin lätta packning i bilen. Och kör hem till Falun.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.