Lars Strömstedt vid rött hus om vintern.
Close
"Jag tar medicin för att klara vardagen", säger Lars Strömstedt. "Men jag försöker också tänka på hur jag gör, vad som är viktigt och vad som spelar mindre roll.
Close

En dag blev Lars bara sittande

Allting snurrade. Lars Strömstedt kunde inte stänga av jobbet. En dag blev han bara sittande – och hustrun skickade honom till doktorn. Diagnos: utmattningsdepression. Det som också kallas utbränd eller att gå in i väggen.

Över tre år har gått, och han har så smått hittat tillbaka till jobbet som lastbilschaufför.

– Det allra första rehab-mötet var en fruktansvärd upplevelse. Jag var livrädd. Där satt en från arbetsförmedlingen, en från försäkringskassan, en från ett rehab-företag och så min chef. Och de skulle besluta om mitt liv.

Lars Strömstedt är chaufför på Schenker åkeri i Örnsköldsvik. Han är 56 år, har fyra döttrar och bor med sin Kristina på ett avstyckat hemman i Flärke, fyra mil från stan.

Den 26 november 2012 brakade det ihop. Då hade han heltidsjobb, började sex på morgonen och fick sista jobbsamtalet vid åtta på kvällen. Han var ordförande i Transports Örnsköldsvikssektion, ledamot i repskapet, ledamot i avdelningsstyrelsen, fackets bolagsstyrelserepresentant i Schenker åkeri och ledamot (S) i kommunens samhällsbyggnadsnämnd.

– Allting gick som i ett rus och jag hann inte känna av livet. Hade för bråttom för att fungera.

Lars Strömstedt tänker att det är de som vill vara duktiga som drabbas, som vill göra jobbet så bra det bara går. Som tar på sig fler och fler uppdrag, som aldrig säger nej.

Det blev omedelbar sjukskrivning. Samma dag avsade han sig sina uppdrag: fackliga och politiska. Så följde några månader, han satt i soffan eller låg i sängen. Blev folkskygg. Han tar ett djupare andetag, rösten tjocknar till:

– Jag skämdes, klarade inte av någonting. Jag tyckte att jag inte dög till något alls.

Och mitt i den känslan kom det där första rehab-mötet:

– Där satt jag som har klarat mig själv sedan jag var 16. Jag kände mig maktlös, helt utlämnad.

Det tog flera möten innan han insåg att de – faktiskt – ville hans bästa. Försäkringskassan och arbetsförmedlingen krånglade aldrig.

– Och företagets personalchef har varit med mig från första början.

Lars Strömstedt berättar lite tvekande om första rehab-praktiken. Han skulle plantera penséer i kommunens blomsterträdgård …

– Det gick bra, de första tio eller kanske tjugo plantorna. Sen kände jag att jag måste göra det snabbare, bättre i rakare rader än de andra. Jag började effektivisera mig själv – och det slutade med att jag stod där och bara storgrät.

Den 1 mars 2014 hade 15 månader gått och han trodde sig vara ganska frisk. Lars Strömstedt var tillbaka i lastbilshytten, på heltid.

– Men det höll inte. Jag kände igen signalerna, huvudet var inte med och jag körde fel, glömde fraktsedlar …

Efter en sjukperiod till blev det halvtidsjobb. Från i somras arbetar han 75 procent och är sjukskriven för resten.

– Jag tar medicin för att klara vardagen. Men jag försöker också tänka jag på hur jag gör, på vad som är viktigt och vad som spelar mindre roll.

Vad är viktigt då?

Lars Strömstedt drar upp tröjärmen och visar sin tatuering: Rasmus, Jesper, Mika, Lilly, Lisa, William, Adrian.

– Och jag har märkt att det absolut viktigaste du kan ge barnbarnen är – tid. Det spelar egentligen ingen roll vad ni gör, bara ni får tiden tillsammans.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.