En globetrotter med hjärtat på rätt ställe

Månadens medlem. När andra sjuåringar åkte på husvagnssemester drog Anders Börjessons familj till Brasilien, med hjälp av pappa flygplanslastarens gratisbiljetter. Sedan dess har resorna till jordens alla hörn bara fortsatt.

– Ett tag reste jag på varenda ledighet jag hade.
Nya Zeeland, Sydafrika, Tanzania, Mexico och Sydkorea. Avlägsna länder som många svenskar aldrig sätter sin fot i. Anders Börjesson, mekaniker i Göteborgs hamn, har varit i dem alla, i några till och med flera gånger om.

Att resa till exotiska platser har blivit ett sätt att leva.

– Den konstigaste resan jag gjort gick faktiskt till Norge!

Anders Börjesson kommer från en resglad familj. Pappa jobbade som lastare på SAS och fick därigenom tillgång till flygbiljetter. Med hjälp av dem såg familjen världen. Just resan till Norge företogs dock med båt.

– Vi åkte båt upp i Dalen i Norge tillsammans med en annan familj. Det här var innan Hurtigrutten hade börjat gå, vi såg inte en annan fritidsbåt på två veckor. Man fick gå och knacka på i något hus för att få nyckel till slussarna.

Efter barndomens utlandsresor med familjen fortsatte Anders att se världen på egen hand. Som vuxen har han nästan alltid rest själv.

– Man möts av en annan öppenhet då.

Anders är heller inte rädd för att sysselsätta sig på egen hand. Får han en stund över skriver han dagbok, en om det som verkligen händer på resan och en där han fabulerar fritt. Dessutom tror han att det är mer ensamt att resa på tu man hand än helt själv.

– Man är ett par när man reser iväg och ett par när man kommer hem. Visst pratar man med folk längs vägen, men det är mest de som jobbar i butiker och på restauranger.

Anders sätt att ta sig fram har också öppnat för nära kontakter med lokalbefolkningen. Under den senaste långresan cyklade han runt hela Nya Zeeland.

Han drar sig inte heller för att snöra på joggingskorna och springa delar av resan. En vana som bygger på att han reser med lätt bagage.

– Jag packar oftast i min 14 liter stora löparryggsäck. Har man kläder för en vecka klarar man sig, man kan ju tvätta. Och när man slitit sönder dem får man köpa nytt längs vägen.

Trots ultralätt packning väljer Anders ofta att ta med sig något från de platser han besöker. I en gammal drickaback hemma i Nödinge samsas stenar från kinesiska muren och Draculas slott med en pinne från trädet med världens tjockaste stam. De är de synliga bevisen på Anders alla resor. De mest påtagliga minnena går dock inte att ta på.

– Varje gång jag är på väg ut på en långresa, brukar jag tänka ”undrar hur jag är som person när jag kommer hem”. För man har alltid förändrats på något sätt.

Att resa ger perspektiv på livet i Sverige, på både gott och ont. Som sju-åttaåring i Brasilien såg han för första gången fattigdom på nära håll.

– Att åka in i kåkstäderna, det skavde. Och det var svårt när jag förstod att de killar vi sparkade fotboll med på stranden var samma barn som stal mat på vår restaurang, för att de var tvungna.

Insikter från resorna tar Anders med sig i vardagen. Som alla andra har han fått sin beskärda del av fikarumsskitsnack om utlänningar. Då försöker han säga ifrån.

– En gång sa jag ”Jag är den som har rest allra mest härinne och om det skulle finnas någon substans i de åsikterna skulle jag ha haft dem”. Det är enda gången jag har skrutit med mina resor.

Jobbet i hamnen ger honom möjlighet att resa, en gång i månaden är han ledig fem dagar i sträck. När han började i verkstaden för 15 år sedan reste bort nästan varenda ledighet. Nu har han sansat sig lite. Men en rejäl långresa brukar det bli per år.

Vart det bär av nästa gång vet han inte, men han har en drömresa kvar.

– Jag vill cykla längs hela Chile och sen ta en båt över till Sydpolen. Det är den enda kontinent jag inte har varit på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.