Ledare. Inom Transport är det många arbetsplatser som är mansdominerande. En yrkeskår där det börjar synas en skillnad är lastbilschaufförer. Tya:s skolledarrapport som släpptes den 21 februari visar att det aldrig har varit så många tjejer som velat bli just lastbilschaufförer som nu. Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram.
Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram. Kul! Men det förpliktigar också. Hur tas dessa tjejer emot ute på arbetsplatserna? Den ”råa men hjärtligt jargongen” är väl egentligen mest rå om vi ska vara ärliga.
Ibland är det inte bara jargongen på arbetsplatsen som är rå. Det kan också vara tufft med hot och våld. Det vet Daniel Thulin. För 20 år sedan arbetade han som ordningsvakt och han höll då på att dö av skottet från en AK4. I dag utbildar han ordningsvakter. Daniels mission är att ingen ordningsvakt ska behöva uppleva det han gjorde. I Transportarbetaren nummer 2 berättar Daniel om sin upplevelse.
Det kan också vara tufft att vara förare. Olyckor sker ute på vägarna och alltför ofta med livshotande och ibland dödliga utgångar då personbilar krockar med tyngre fordon. Upplevelser som måste bearbetas och det tar olika lång tid för olika personer. Inom Svenska Transportarbetareförbundet kan man få hjälp via Kollegahjälpen.
Att vara med i facket har även andra fördelar. Till exempel olika medlemsförsäkringar. Men det är många som inte vet om vilka försäkringar de har och vilka ersättningar de kan ha rätt till. Ett tips är att kolla upp hur det ser ut för dig. Det finns kanske pengar att tjäna.
Om några veckor är det påsk och då är våren förhoppningsvis riktigt på väg. För den här vintern har gått hårt åt både på fordon och människor. Nog borde väl de svenska vägarna var i sådant skick att de inte knäcker ryggarna på yrkesförare? Nato tycker tydligen inte heller att vår infrastruktur håller måttet. Vägarna utgör arbetsmiljö får många av Transports medlemmar. Och en god arbetsmiljö borde alla få ha.