En intensiv sommar väntar

Krönika. Transport hade stora framgångar på den nyss genomförda LO-kongressen. Alla i Transports delegation deltog aktivt i kongressens arbete. Vissa genom att delta i debatten, andra genom att bygga nätverk och knyta nya kontakter som på sikt kan bli mycket värdefulla. Som bekant hade det förekommit en del diskussioner rörande den nya ledningens sammansättning redan innan kongressen började.

Transport motsatte sig en utökning av antalet ledamöter i ledningen liksom en utökning av antalet ledamöter i styrelsen men förlorade i bägge omröstningarna. Sådan är demokratins regler. Inget att säga om det. Men, det är anmärkningsvärt att valberedningen lägger ett förslag som inte är i linje med gällande stadgar.

Nåväl, nu lägger vi det bakom oss och tittar framåt. Jag kan i vart fall konstatera att Transport inte är rädd för att föra fram sina åsikter och synpunkter med eftertryck och beslutsamhet. Bland annat lyckades förbundet få kongressen att godta avdelning 3:s motion om att LO verkar för att inhyrd personal inte får användas under perioder då det finns anställda som har rätt till återanställning. Dessutom har förbundet lyckats baxa frågan om kravet på ett socialt protokoll så långt som det varit möjligt och Stefan Löfven gjorde klart att sossarna aktivt kommer att driva frågan. Självklart kommer förbundet bevaka att så kommer att ske och vi kommer inte att lämna LO eller sossarna någon lugn och ro förrän vi har ett socialt protokoll som försäkrar att EU-domstolen inte kan överpröva svenska kollektivavtal.

Arbetet med förbundets egen kongress i Örebro i augusti är i full fart. Många intressanta motioner har inkommit och jag kan redan nu utlova många debatter vilka kommer resultera i förbundets framtida prioriteringar och arbete. Efter kongressen fortsätter arbetet med kollektivavtalsförhandlingarna. Förbundet förhandlade fram ett bra avtal inom KFS bara för några veckor sedan.

Vi kommer inleda förhandlingar inom hamn och stuveriavtalets område inom det snaraste. Därefter väntar alla flygavtalen och slutligen innan årsskiftet väntar arbetet med tidningsbudsavtalet.

Ytterligare en fråga som pockar på uppmärksamhet är vem som kommer bli ITF:s nästa generalsekreterare. Frågan kom att bli aktuell i och med att nuvarande generalsekreterare David Cockroft aviserade sin avgång. Förbundet har tillsammans med andra svenska medlemsförbund beslutat att nominera Stephen Cotton som i dag är ansvarig för FOC-kampanjen. Förbundet har arbetat nära med honom under flera år och har bara goda erfarenheter av det samarbetet.

Jag är säker på att med Stephen vid ITF-rodret kommer även samarbetet med ETF att stärkas, vilket jag välkomnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Dimitrios Nikopoulos, styrelseordförande, Taxi Stockholm

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö. Foto: John Antonsson

”Det är fel på den svenska penningpolitiken”

Ekonomi. Först inflationskris med stigande räntor som följd. Nu lågkonjunktur och ökande arbetslöshet. Sverige går igenom tuffa tider. LO:s nya chefsekonom Torbjörn Hållö vill se en stat som satsar på att få hjulen att snurra och en svensk Riksbank som blir mer självständig gentemot Europeiska centralbanken.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.