En juridiskt knepig situation
Knepigt fall. Juristerna kan inte påminna sig om några riktigt jämförbara tvister.
Experterna vill inte uttala sig om ett fall som de inte hanterar. Men med utgångspunkt från Leif Lindqvists uppsägning resonerar de om arbetsrätten i en trepartsrelation: anställd-arbetsgivare-arbetsgivarens kund.
Låt oss säga att en kund till din arbetsgivare ställer ett diskriminerande eller helt ovidkommande krav på dig – och din arbetsgivare säger upp dig. Du och facket kan ju bara förhandla med din arbetsgivare, inte med den som ställer kravet.
Intressant fråga, tycker chefen för fackens juristbyrå.
– Det är en juridiskt knepig situation som vore bra att få prövad, fortsätter Dan Holke på LO-TCO Rättsskydd.
Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt berättar att liknande situationer har dykt upp förr: En taxichaufför har stängts av från taxiväxeln och blivit uppsagd av taxiåkeriet som får sina körningar via växeln. En färdtjänstchaufför som inte var välkommen att köra åt kommunen fick inte jobba kvar på sitt åkeri.
– Det är för jävligt, det här strider mot grundläggande principer om rättssäkerhet. Vi driver sådana ärenden och tycker att det saknas saklig grund för uppsägning. Men arbetsgivarna har den motsatta uppfattningen. Ibland går vi på pumpen.
– Problemet kan dyka upp bland väktare och ordningsvakter också, fortsätter han. Men de flesta bevakningsföretag är stora och har andra kunder dit personen kan omplaceras och fortsätta att jobba.
Att Leif Lindqvist har ett handikapp gör att just hans fall kan hamna på diskrimineringsombudsmannens (DO) bord. Den myndigheten avgör i så fall om och hur diskrimineringsfrågan ska drivas i domstol.
Nanna Holst, jurist hos DO, konstaterar att diskrimineringslagen handlar om förhållandet mellan en arbetstagare och dennes arbetsgivare. Och att det är arbetsgivaren som ska ställas till svars om en anställd diskrimineras på grund av sitt handikapp, kön, etnisk tillhörighet, religion, sexuell läggning eller ålder.
– Men det står också i lagen att den som står till förfogande som inhyrd eller konsult inte får diskrimineras av inhyrningsföretaget, säger hon – utan att helt jämföra detta med att en anställd diskrimineras av sin arbetsgivares kund.