Close
Enigt i LO. Ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Tobias Baudin på presskonferens där förslaget i las-utredningen totalsågades.
Close
las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad.

Fler undantag i turordningsreglerna och ökade möjligheter för arbetsgivare att bli av med personer utan att det kostar. I dag blev regeringens omstridda las-utredning om arbetsrätten offentlig.

– Den sätter hela tryggheten på spel, särskilt i våra branscher där det finns så många små företag, säger Tommy Wreeth.

– Jag förutsätter att regeringen inte går vidare med förslaget.

Utredningen, ett resultat av januariöverenskommelsen, är tänkt att anpassa arbetsrätten till dagens arbetsmarknad. Tillsättandet var en av de tyngsta eftergifterna från Socialdemokraterna till Centern och Liberalerna under regeringsförhandlingarna 2018.

– Svenska Transportarbetareförbundet kan inte ta ansvar för en helt idiotisk punkt i januariavtalet. Och det som stod där om att balansen mellan parterna ska upprätthållas … det var inte vatten värt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

– De här förslagen är en krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen, en katastrof för svensk arbetsmarknad.

Tommy Wreeth är fortfarande för en jämbördig förhandling mellan parterna om reglerna i lagen om anställningsskydd.

– Men med den här utredningen har facken försetts med både ögonbindel och handbojor. Enligt mitt sätt att se det kan förhandlingarna ändå bli meningsfulla, om Svenskt Näringsliv inte använder sig av utredningen.

Motpart vill också förhandla

Också arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, mesta motpart till Transport, hoppas på en förhandlingslösning enligt den svenska modellen.

– Jag hoppas självklart att parterna kan lösa frågan. Det hedrar Transport att man stannat kvar i utredningen och inte klivit av, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.

– Jag har svårt att förstå de förbund som gjort det. Problemet är att de representerar majoriteten av LO-medlemmarna.

Marcus Dahlsten tycker inte att arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) har rätt när hon talar om kraftig slagsida till arbetsgivarens fördel:

– Med arbetsgivarögon sett innehåller utredningen både vettiga och mindre vettiga förslag, säger han.

– Utredningen verkar ha gjorts i enlighet med direktiven.

Också när det gäller de förändringar som föreslås angående turordningsreglerna, liksom ogiltigförklaring av uppsägning, är Marcus Dahlstens intryck att de följer direktiven. Och kravet på balans.

– Särskilt när det gäller begränsningen för när en ogiltigförklaring kan användas, för företag med högst 15 anställda, så innebär den förändringen att det blir mer förutsägbart för en liten arbetsgivare vad en tvist kan komma att kosta. Det är ju i enlighet med direktiven, säger Marcus Dahlsten.

– Men inget är klart förrän allt är klart.

Enigt LO sänker förslaget

En timme efter att las-utredningen presenterats kommenterade LO förslagen. Enigheten var stor bland de fem talarna. Förslaget hör hemma i papperskorgen.

– Enligt min mening kommer den här utredningens förslag aldrig att bli av, sa ordförande Karl-Petter Thorwaldsson vid en presskonferens i LO-borgen.

LO:s avgående ordförande uttryckte också att han var glad för uppbackning från arbetsmarknadsministern, som tidigare under eftermiddagen uttalat att utredningen inte uppfyller kravet på balans.

– Sammanfattningsvis är det ett skitförslag, sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson, som redogjorde för hur förslagen öppnar för godtycke.

Kritiken gäller bland annat ett urholkat skydd för den anställda vid uppsägning.  Men Torbjörn Johansson tog också upp att utredningsförslaget i sig kan ha minskat möjligheten till förhandlingslösningar mellan arbetsmarknadens parter, nu när arbetsgivarsidan fått gehör för sin hållning i förslaget. Det innebär bland annat att den som arbetar på ett företag med färre än 15 anställda i princip skulle bli rättslös när det gäller att pröva anställningsskyddet, enligt LO.

– Det handlar om runt 750 000 personer som skulle bli av med anställningsskyddet, så som vi känner det, sa Karl-Petter Thorwaldsson.

På presskonferensen medverkade också tre förbundsordföranden, Marie Nilsson från IF Metall, Malin Ackholt från Hotell- och restaurangfacket och Kommunals Tobias Baudin. De talade om hur förslaget skulle drabba medlemmarna.

– Tidigare har vi talat om att förslaget som 10–1 till arbetsgivaren, men det är mer som 11–0, sa Tobias Baudin.

Han är ordförande för ett av sex förbund som hoppat av förhandlingarna mellan parterna om förnyelse av arbetsrätten. Det i protest mot det som tidigare kommit fram från utredningen när det gäller anställningsskyddet.

– Möjligheterna att komma till förhandlingsbordet har ökat. Som jag sagt tidigare stänger vi inte dörren för förhandlingar. Vi följer utvecklingen, men som Torbjörn Johansson tog upp har möjligheterna samtidigt skadats av förslaget.

Karl-Petter Thorwaldsson framhöll avslutningsvis åter att det absolut bästa är om parterna gör om upp arbetsrätten. Och att det är en hållning som delas av den S-ledda regeringen.

– Vi kan ändå utgå från att förslaget som det lagts fram i dag inte kommer att genomföras, sa LO:s ordförande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ronny Svensson:
    4 juni, 2020

    Arbetsgivarna har redan makten!!! Stoppa visstidsanställningar!!

Lästips:

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Transportarbetarens logga

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.