ORDFÖRANDEN HAR ORDET

En lans för väktare och vakter

Ordförandeord. Det har varit mycket diskussioner om bevakningspersonal den senaste tiden. Det är bra. Vi borde prata mer om den yrkesgruppen och deras förutsättningar att göra sitt jobb.

Anledningen till att frågan har hamnat i fokus är incidenten i tunnelbanan då en gravid kvinna avlägsnades från ett tåg. Den frågan utreds nu och det är bra.

Ur ett bredare perspektiv kan vi konstatera att bevakningspersonal i dag ställs inför en helt orimlig arbetssituation. Utöver sitt eget yrke också förväntas de också vara poliser, brandmän, sjuksköterskor, socialsekreterare, psykologer och föräldrar. Vi ser hur efterfrågan på bevakningspersonal ökar, och vi har också sagt att det är befogat att föra en diskussion kring hur de kan bidra ytterligare till tryggheten i samhället när polisens resurser inte räcker till. Men då MÅSTE också diskussionen om vilka förutsättningar de ges att göra sitt jobb gå hand i hand med detta.

En avgörande förutsättning är utbildningen. Vi ställer oss frågan om det är rimligt att en person förväntas hantera både hotfulla och mänskligt svåra situationer efter bara 80 timmars utbildning, vilket är vad som krävs för att bli ordningsvakt i dag.

En annan viktig förutsättning är hur många kollegor du har till hjälp. Där ser vi nu en tendens att man konkurrerar med arbetsmiljö genom att minska på personal. Där vill vi vara tydliga. En kamera kan aldrig ersätta en kollega, och ansvaret för väktares och ordningsvakters säkerhet vilar tungt både på deras arbetsgivare och på dem som köper tjänsterna. Till dem vill vi säga: Försök inte tjäna pengar på människors liv och hälsa, varken bevakningspersonalens eller allmänhetens. Det är helt enkelt riktigt dålig smak.

Jag hoppas nu att den här diskussionen kommer att leda till att våra medlemmar i bevakningsbranschen, och deras arbetskamrater, ges de förutsättningar de behöver för att göra ett bra jobb. Det förtjänar också samhället.

En annan diskussion som har varit uppe handlar om att yrkeschaufförer kör för fort. Jag vet inte var den statistiken kommer från, så den är svår att kommentera.

Min inställning är att självklart ska alla köra laglydigt. Allt annat innebär fara både för eget och andras liv, och vi har nog med dödsolyckor i trafiken som det är.

Det jag tycker är viktigt att komma ihåg är att det knappast är yrkeschaufförerna själva som driver upp tempot. Snarare är det de extrema kraven på billigare transporter. Det som för ett par år sedan fick ta fyra timmar att transportera ska nu köras på två. Helst ska godset aldrig vara stilla utan snarare vara framme innan det är beställt.

Här vilar ansvaret tungt på beställare och arbetsgivare.

Till sist vill jag uppmärksamma alla er som är bemanningsanställda på er rätt att få ut garantilön. Nyligen vann vi en tvist mot ett bemanningsföretag i Göteborg som struntat i att betala garantilön i hopp om att ingen skulle märka det. No such luck!

Transport tog striden och våra 23 medlemmar fick dela på närmare en miljon kronor. Det är kraften i vår organisation som bidrar till trygghet för våra medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.