Ledare. Året som gick var händelserikt, särskilt om man ser till åkeribranschen. I mer än 15 år har Transport kritiserat och försökt bekämpa en utveckling där stora delar av näringen präglats av lönedumpning och destruktiv underbudskonkurrens.
Fenomenet är inte precis nytt. Bläcket hade knappt hunnit torka på det första kollektivavtalet för mer än 100 år sedan, innan facket surt konstaterade att chaufförerna – de egna medlemmarna – inte tog ut de löner som parterna enats om.
Mot den här bakgrunden känns 2012 ändå hoppfullt när man tittar i backspegeln. Det började med åtalet mot huvudmännen i Skaraslättens Transport, en koncern som i flera år pissat på allt vad kollektivavtal och fack heter. Enligt domstolen har bolagets huvudmän haft ungefär samma inställning till skatter och sociala avgifter också.
I samma veva var det dags för Frode Laursens vd att stå inför skranket på nytt, i hovrätten den här gången. Åtalet gällde omfattande olaglig cabotagetrafik. Åklagaren gick på pumpen igen, men frågan hamnade i vart fall i rampljuset och Ica har nu tagit fram en policy som åtminstone på papperet lovar bättring.
Parallellt har Skatteverket bedrivit klappjakt på åkerier som försökt smita undan skatt och arbetsgivaravgifter genom att betala ut chaufförslönerna via Danmark. Ett av företagen som föll tungt i härvan var SR Transport i Laholm.
Att Skatteverket på allvar fått upp ögonen för tillståndet i åkerinäringen visar tillslagen mot Andreassons åkeri och Per Strid i Skara.
Där riktas sökarljuset på gravt missbruk av egenföretagare. Människor som kommer från fattigare delar av EU tvingas registrera egna firmor och får jobba mot ersättningar som ligger långt under svenska lönenivåer. Skrupellösa svenska arbetsgivare kommer på det sättet undan de lagar och avtal som normalt reglerar anställningstrygghet, löner och försäkringsskydd.
Tillståndet i åkeribranschen har debatterats i riksdagen flera gånger. Nu återstår bara att få den borgerliga regeringen att ta av sig skygglapparna. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd har envist sagt nej till den holländska modell som ställer krav på reglerade anställningsförhållanden i åkerinäringen.
Elmsäter-Svärd påstår att EU ifrågasätter lagligheten i modellen. Det är inte sant. Det är holländarna själva som analyserat modellen och beslutet blev faktiskt att ha systemet kvar.
Låt oss hoppas att 2013 blir året då även landets styrande politiker inser att det ligger minst 1 000 chaufförsjobb i potten. Och hundratals miljoner kronor i förlorade skatte- och avgiftsintäkter till staten.