Malin Olsson jobbar som ensamarbetande taxitelefonist nattetid.
Close
Tre datorskärmar, telefon och tangentbord. Det är vad som krävs för att Malin Olsson ska kunna serva taxikunder på fyra orter nattetid. Och så energidryck och snus för att hålla sig vaken.
Close

En lugnande röst i natten

Stresstålighet, tålamod och lokalkännedom. Och kanske några koppar kaffe. Det är vad som krävs för att klara av jobbet som ensamarbetande taxitelefonist nattetid. I alla fall om man får tro Malin Olsson.

– Sverigetaxi i Sundsvall, Malin!

Längst bort i en korridor, i en kontorslokal i Sundsvall, sitter Malin Olsson med headset på huvudet, händerna på tangentbordet och tre datorskärmar och en stor telefon framför sig.

I resten av lokalen är det tomt och tyst.

Den här torsdagsnatten är det Malin själv som sköter växeln åt alla Sverigetaxis bilar i Sundsvall, Härnösand, Västerås och Enköping.

– Vart vill du åka? Via stora hotellet. I vilket namn ska jag boka? Då kommer det en bil om fem minuter.

Västerås och Enköping har på dagtid en egen växel, men så här på vardagsnätter, när inte lika många ringer, sköts verksamheten från Sundsvall. Inte helt lätt, när man som Malin aldrig har varit på plats i någon av städerna.

– Första gången jag tog ett samtal från Västerås var det en kund som sa ”jag står vid fontänen”. Då fick jag be honom gå till närmaste taxistolpe i stället.

I Sundsvall däremot vet hon var varenda gatstump ligger. Just lokalkännedom är en av de egenskaper som Malin tror är viktiga för att bli en bra taxitelefonist. Utöver det krävs att man har tålamod och är stresstålig.

Tålamodet sätts på prov flera gånger under natten. Många av dem som ringer är gamla. Då kan hon behöva upprepa det hon säger en, två och tre gånger. Samtidigt måste hon alltid hålla en lugn och trevlig ton.

– Om jag har en dålig dag ska det inte gå ut över kunden. Då får man vara sur mellan samtalen i stället.

Stresstålighet är ett absolut måste. Och stressen, tidspressen, är både det sämsta och bästa med jobbet, tycker Malin Olsson. Att känna att hon klarar av att hålla huvudet kallt trots att det blinkar av ingående samtal på flera linjer är en utmaning i sig. Att stressa hela tiden är dock inte bra i längden. Därför trivs Malin bra även med de lugna arbetspassen. Som på vardagsnätter, när hon ensam styr skutan Sverigetaxi Sundsvall.

– Jag tycker att det är lugnt och skönt, jag gör som jag vill, det är bara jag. Tempot är också lugnare. Det passar mig.

Ofta händer knappt något på flera timmar. När sista flyget har landat på Midlanda, nattåget har lämnat stationen och krogarna stängt för kvällen är det få som behöver en taxi innan morgonresenärerna vaknar. Då får man försöka få tiden att gå bäst man kan. Malin kollar mejlen och går igenom att morgondagens ”slingor” för samåkande kunder till tågstationen och flygplatsen ser bra ut. Men sen handlar det om tidsfördriv i väntan på nästa samtal.

– Jag brukar se på tv. Programmet som sammanfattar lokala nyheter från hela Sverige har nästan blivit heligt för mig de här kvällarna.

Helt ensamt är det heller inte.

– Chaufförerna brukar komma in och prata och ta en kaffe.

Samarbetet och umgänget med kollegorna är något som Malin värderar högt.

– Även fast vi telefonister inte har samma chef som chaufförerna är vi kollegor och har en samhörighet.

På skrivbordet ligger snusdosan bredvid burken med energidryck. För lite extra energi krävs det för att hålla sig vaken och alert under småtimmarna. Även kaffeautomaten får göra sitt.

– Det brukar bli fyra koppar per natt, säger Malin.

Att äta på nätterna brukar hon dock försöka undvika. Om det inte är helg.

– Då kan jag unna mig en hamburgare eller så.

Trots att hon bara är 24 år är Malin Olsson inne på sitt nionde år som taxitelefonist. Det var hennes mamma, också hon i branschen, som fixade det första jobbet, parallellt med gymnasiestudierna. Efter det har hon hunnit med en vända till Umeå, men sedan 2012 är hon tillbaka i Sundsvall. Under åren som telefonist har Malin sett hur tekniken har förändrat jobbet i grunden.

– Det har blivit mer lättjobbat. När jag var på Taxi kurir i Umeå för några år sedan jobbade vi med papper och penna och radio.

Nu går mycket av sig självt. De som bokar via webben eller Sverigetaxis app kommer direkt in i systemet och tilldelas en bil automatiskt. När kunder i stället ringer in skriver Malin, samtidigt som hon pratar, in informationen i datorn.

Då och då under natten ringer någon taxichaufför till växeln och frågar om det finns något mer jobb till dem. Men svaret blir oftast nej. Vid sådana tillfällen är Malin glad att hon sitter av de lugna timmarna med fast månadslön och inte, som taxichaufförerna, arbetar på provision.

– Även om jag inte har ett samtal får jag min lön. Det är förstås en oerhörd stress att vara ute flera timmar och inte få en körning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.