En lyckad kongress

Krönika. Transports kongress, den 33:e i ordningen, har nu genomförts i Örebro. Som kongressvald förbundsordförande vill jag än en gång tacka för det förtroende som visats mig. Samtidigt vill jag välkomna Markus Pettersson som förbundssekreterare och Tommy Wreeth som förbundskassör.

Transports kongress, den 33:e i ordningen, har nu genomförts i Örebro. Som kongressvald förbundsordförande vill jag än en gång tacka för det förtroende som visats mig. Samtidigt vill jag välkomna Markus Pettersson som förbundssekreterare och Tommy Wreeth som förbundskassör.

Dessutom vill jag hälsa alla nyvalda förbundsstyrelseledamöter välkomna till förbundsstyrelsearbetet samtidigt som jag gratulera alla de som av kongressen blivit valda till något förtroendeuppdrag. I mitt välkomsttal framförde jag förhoppningen om att kongressen skulle kunna hållas i en ljus och positiv anda. Så blev det också. Kongressen präglades av sammanhållning och enighet i förbundet.

Därmed inte sagt att det inte förkom några debatter, tvärtom, det var bra och konstruktiva meningsutbyten som resulterade i många bra beslut för förbundet. Jag gläder mig speciellt över att det var så många unga delegater som äntrade talarstolen. De gjorde alla mycket bra ifrån sig och det visar att förbundet har unga, modiga och engagerade medlemmar som är beredda att ta ansvar för framtiden. Det faktum att så många unga medlemmar engagerar sig har flera förklaringar. Dels har förbundet under de tre senaste åren arbetat målmedvetet med ungdomsfrågor. Bland annat har vi arrangerat ett ungdomsforum ute på Runö vart och ett av de åren. Det har definitivt visat sig att den investeringen betalar tillbaka.

En annan orsak till ungdomarnas framfart är att avdelningarna bejakar det och ställer ekonomiska medel till förfogande. Detta är en utveckling som är helt nödvändig och det är också ett bevis för den sammanhållning och enighet som råder. Att förbundet är internationellt till sin natur det vet vi alla, men ändå tycker jag att det bevisades på ett så naturligt sätt på kongressen.

Hälsningstal från både ITF och ETF är kutym på Transports kongresser. Men att ha gäster från Olof Palmes Internationella Center och från LO-TCO biståndsnämnd hör kanske till ovanligheterna. Förbundsstyrelsen hade dessutom beslutat, att i stället för de sedvanliga blommorna till gästtalarna överlämna ett gåvobrev. Där sätter förbundet in en slant till Olof Palmes Internationella Center i deras namn, till stöd för det solidaritetsarbete som centret driver runt om i världen.

Kongressen gjorde även tre starka uttalanden. Det första till stöd för Maritime Union of Australia i deras kamp mot automatiseringen av hamnen i Botany. Det andra uttalandet var till stöd för Hava-Is och deras kamp för de 300 arbetarna som avskedats av Turkish Airlines. Det sista av de tre uttalandena var ett fördömande av massakern på 34 sydafrikanska gruvarbetare.

Kongressen diskuterade självklart förbundets relationer till LO och till de politiska partierna. Det kan konstateras att samarbetsklimatet med LO har förbättrats avsevärt i och med valet av Karl-Petter Thorwaldsson. Likaså har Transports politiska arbete intensifierats och jag upplever att förbundet numera tas på fullt allvar i dessa sammanhang. Kort sagt kan jag konstatera att det har varit en bra och framgångsrik kongress.

Jag vill också nämna och berömma alla de människor som arbetat i det tysta. Stenografer, tekniker och, inte minst, förbundets egen personal: sekreterare, vaktmästeriet, vakterna, journalisterna, IT-folket, alla som varit föredragande. Ja kort sagt alla som på något sätt bidragit till att kongressen genomfördes i en ljus och positiv anda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.