En lyckad kongress

Krönika. Transports kongress, den 33:e i ordningen, har nu genomförts i Örebro. Som kongressvald förbundsordförande vill jag än en gång tacka för det förtroende som visats mig. Samtidigt vill jag välkomna Markus Pettersson som förbundssekreterare och Tommy Wreeth som förbundskassör.

Transports kongress, den 33:e i ordningen, har nu genomförts i Örebro. Som kongressvald förbundsordförande vill jag än en gång tacka för det förtroende som visats mig. Samtidigt vill jag välkomna Markus Pettersson som förbundssekreterare och Tommy Wreeth som förbundskassör.

Dessutom vill jag hälsa alla nyvalda förbundsstyrelseledamöter välkomna till förbundsstyrelsearbetet samtidigt som jag gratulera alla de som av kongressen blivit valda till något förtroendeuppdrag. I mitt välkomsttal framförde jag förhoppningen om att kongressen skulle kunna hållas i en ljus och positiv anda. Så blev det också. Kongressen präglades av sammanhållning och enighet i förbundet.

Därmed inte sagt att det inte förkom några debatter, tvärtom, det var bra och konstruktiva meningsutbyten som resulterade i många bra beslut för förbundet. Jag gläder mig speciellt över att det var så många unga delegater som äntrade talarstolen. De gjorde alla mycket bra ifrån sig och det visar att förbundet har unga, modiga och engagerade medlemmar som är beredda att ta ansvar för framtiden. Det faktum att så många unga medlemmar engagerar sig har flera förklaringar. Dels har förbundet under de tre senaste åren arbetat målmedvetet med ungdomsfrågor. Bland annat har vi arrangerat ett ungdomsforum ute på Runö vart och ett av de åren. Det har definitivt visat sig att den investeringen betalar tillbaka.

En annan orsak till ungdomarnas framfart är att avdelningarna bejakar det och ställer ekonomiska medel till förfogande. Detta är en utveckling som är helt nödvändig och det är också ett bevis för den sammanhållning och enighet som råder. Att förbundet är internationellt till sin natur det vet vi alla, men ändå tycker jag att det bevisades på ett så naturligt sätt på kongressen.

Hälsningstal från både ITF och ETF är kutym på Transports kongresser. Men att ha gäster från Olof Palmes Internationella Center och från LO-TCO biståndsnämnd hör kanske till ovanligheterna. Förbundsstyrelsen hade dessutom beslutat, att i stället för de sedvanliga blommorna till gästtalarna överlämna ett gåvobrev. Där sätter förbundet in en slant till Olof Palmes Internationella Center i deras namn, till stöd för det solidaritetsarbete som centret driver runt om i världen.

Kongressen gjorde även tre starka uttalanden. Det första till stöd för Maritime Union of Australia i deras kamp mot automatiseringen av hamnen i Botany. Det andra uttalandet var till stöd för Hava-Is och deras kamp för de 300 arbetarna som avskedats av Turkish Airlines. Det sista av de tre uttalandena var ett fördömande av massakern på 34 sydafrikanska gruvarbetare.

Kongressen diskuterade självklart förbundets relationer till LO och till de politiska partierna. Det kan konstateras att samarbetsklimatet med LO har förbättrats avsevärt i och med valet av Karl-Petter Thorwaldsson. Likaså har Transports politiska arbete intensifierats och jag upplever att förbundet numera tas på fullt allvar i dessa sammanhang. Kort sagt kan jag konstatera att det har varit en bra och framgångsrik kongress.

Jag vill också nämna och berömma alla de människor som arbetat i det tysta. Stenografer, tekniker och, inte minst, förbundets egen personal: sekreterare, vaktmästeriet, vakterna, journalisterna, IT-folket, alla som varit föredragande. Ja kort sagt alla som på något sätt bidragit till att kongressen genomfördes i en ljus och positiv anda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.