Mathias
Close
Mathias tycker att tv-serien har ökat omgivningens förståelse för hans jobb som ordningsvakt.
Close

En natt i tunnelbanan

Arbetsplats: Tunnelbanan. Mathias har blivit tv-kändis. I sju säsonger har Kanal 5 följt ordningsvakter i tunnelbanan. När serien sänds möter de mycket större förståelse för sitt ibland våldsamma jobb.

Mathias
”Jag bor i en liten by. När jag har varit med i ett avsnitt av Tunnelbanan och möter föräldrar i fotbollsklubben eller på dagis får jag kommentarer”, berättar Mathias och konstaterar att genomslaget för tv-serien är stort.  Foto: Calle von Scheele

Nokas vita bevakningsbil svänger ut från garaget i Liljeholmen för ännu ett kvälls- och nattpass på tio timmar. Efter några minuter parkerar den vid Gullmarsplans t-banestation med nosen riktad ut mot körbanan.

Nattens radarpar, Mathias och Ares, ska snabbt kunna kasta sig i bilen och köra i väg om larmet går. Denna fredag, dagen efter Kristi himmelsfärdsdag, jobbar de som mobilt bilburet team i södra Stockholm.

De kliver ur bilen och går in i stationsbyggnaden.

– Det är fredag och soligt. Eftersom det var helgdag i går blir det nog lite lugnare i kväll, men en del fylla möter vi förmodligen, säger Mathias, som är fullt utrustad med skyddsväst, batong och kommunikationsradio.

Till säkerheten hör också att de två inte vill ha sina efternamn publicerade i tidningen.

Mathias och Ares
Förra rundan åkte Mathias och kollegan Ares på hjärtstopp, flera bråk och de fick hjälpa ett barn som rymt. Humöret ändras ständigt och svårast kan vara att hålla sig lugn.  Foto: Calle von Scheele

I kväll genomför han ett vanligt arbetspass, utan något kamerateam från Kanal 5 i släptåg.

– Det har varit roligt att medverka, men jag känner mig övervakad på ett sätt som jag inte är van vid. Ändå har vi bevakningskameror överallt där vi jobbar. Det är så påtagligt med en stor tv-kamera i nacken och någon som ställer frågor om allt man gör.

Mathias och Ares går igenom biljetthallen och möter ett par kollegor just utanför spärrarna. De byter några ord om läget. Då kommer en stationsvärd fram och ber om hjälp. En trappa upp på bussterminalen sitter en äldre man och kallar busschaufförer för pedofiler. Mannen är arg.

De båda ordningsvakterna följer med till bänken där mannen sitter och väntar på bussen. Ares ber honom lämna platsen. Han sitter kvar med argumentet att han är lugn.

När Ares har uppmanat honom tre gånger att lämna området får mannen ett ultimatum. Antingen går han frivilligt eller med hjälp av ordningsvakterna. Han sitter kvar.

Mathias och Ares avlägsnar äldre man
Den äldre mannen är arg, skriker pedofil åt busschaufförer som stannar vid Gullmarsplan och vägrar lämna bussterminalen. Mathias och Ares avlägsnar honom från platsen.  Foto: Calle von Scheele

Mathias och Ares tar honom vant i var sin arm och reser honom upp. Mannen leds ut från området. Flera gånger hörs ordningsvakterna uppmana mannen att slappna av.

– Han stretade emot lite, men vi vill inte ta i för hårt när det är en äldre man, säger Mathias efteråt.

Just den här situationen kunde vara hämtad från tv-serien Tunnelbanan i Kanal 5. Under de sju säsongerna är förmodligen den vanligaste scenen avlägsningar.

Ofta är personen berusad eller drogpåverkad när ordningsvakterna ingriper. Ibland bara vinglig, men oftare aggressiv. I ett avsnitt plockar ordningsvakterna av den omhändertagne missbrukaren ett skjutvapen.

Mathias och Ares ingripande är däremot odramatiskt.

Är ni alltid två när ni leder ut en person?

– Ja, vi försöker alltid vara två, oavsett vad vi gör. Då kan vi använda mindre våld och kan hjälpa varandra på ett bra och säkert sätt, säger Mathias.

I ett av de senare avsnitten i tv-serien är han med om en märklig händelse i Farsta centrum. En påverkad och aggressiv man har ramlat, skadat benet och blir hämtad av ambulans. Trots att sjukvårdspersonalen vänligt hjälper mannen börjar han bråka i ambulansen. Mathias får föra ut honom från båren och låta polis köra honom till en fyllecell i stället för sjukhus.

Vägen till tv-kändis började en ledig dag.

– Ja, då passade våra chefer på att säga till min kollega att de ville ha med oss i serien. Han ringde mig och sa ”nu får vi gå med på det här”.

Hur går det till när man spelar in avsnitt?

– Många tror att vi gör iscensatta saker, men så är det inte. Två personer från tv-teamet följer med oss med en kamera och filmar och skriver ner vad som händer.

Mathias, stillbild från tv-serien "Tunnelbanan"
När Mathias hjälper en sjuk och berusad kvinna i Skarpnäck blir insatsen just den händelse som TV 5 använder i pressbilder för att lansera avsnitt åtta av årets säsong av Tunnelbanan.  Foto: Kanal 5

Tv-serien har ökat förståelsen för ordningsvakternas arbete. Ofta uppmärksammar allmänheten dem enbart när de gör ett dramatiskt ingripande och behöver använda våld, kanske sätta handfängsel på en stökig person. I tv-serien får tittaren följa hela ingripandet, höra dialogen med den omhändertagne och se allt tålamod och även medkänsla som vakterna visar.

– Under tiden tv-serien sänds har folk fått mer förståelse och en bättre bild av vårt jobb. De ser att vi gör det vi ska, inte några saker för att djävlas med någon.

Kvällens andra larm gäller Bandhagens tunnelbanestation. En berusad man uppehåller sig på perrongen. Mathias och Ares går till bilen och kör i väg.

– Mannen har nog åkt vidare innan vi hinner fram, säger Mathias medan Ares styr bilen mot Bandhagen.

Den glider in på centrumgången och stannar utanför t-banans entré. De båda ordningsvakterna går en runda på perrongen. Mycket riktigt är mannen borta. På väg ut hälsar de på en äldre herre som sitter på en bänk vid rulltrappan.

– Är allt bra? frågar Mathias.

– Det är okej, svarar mannen.

Mathias blev väktare av en slump. Han jobbade extra på en bensinmack. Kollegans pojkvän lockade över honom till branschen. Först körde han blodtransporter. Sedan var han rondväktare, åkte runt till olika företag och kollade lås och inbrottslarm.

Efter två år i branschen gick Mathias utbildningen till ordningsvakt. En väktare har inte större befogenheter än en privatperson. En ordningsvakt har däremot begränsade polisiära befogenheter på det område där han verkar. I Mathias fall är området tunnelbanan och busshållplatser där han har uppdrag av Storstockholms lokaltrafik (SL).

Teamet vänder tillbaka till Gullmarsplan. De har en tid att passa. På förkvällen har de möte med polisen och går igenom vad de behöver ha särskild kontroll på under natten.

Hur trivs du med jobbet?

– Jag trivs väldigt bra. Förra vändan ingrep vi i allt från hjärtstopp till bortsprungna barn och stökiga personer. Det är ett varierande och roligt jobb.

Hur vanligt är det att folk lägger sig i?

– Det händer titt som tätt att folk tycker att vi gör dåliga bedömningar mot någon. Men de kanske inte har sett vad som hänt.

Är det svårt att inte bli provocerad?

– Det är väldigt vanligt att folk försöker provocera oss. Så länge det inte är rena hot kopplar man bort öronen helt. Men om de börjar hota får man till slut göra en anmälan.

Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.
En man som röker i tunnelbanan uppmanas lämna biljetthallen.  Foto: Calle von Scheele

Under en arbetsperiod på fyra till fem nätter händer nästan alltid något väldigt dramatiskt, som hjärtstilleståndet vid förra vändan. Ledigheten, som också är på fyra eller fem dagar, behövs för återhämtning.

– Den gör att man orkar med arbetet. Första dagen på ledigheten brukar jag ta det väldigt lugnt. Jag vill landa, vända dygnet och släppa jobbet.

Mathias är medveten om att hans fru får ta mycket av vardagsansvaret i familjen, lämna och hämta på förskolan, laga middag och natta barn.

– Min fru har inte varit på en enda after work med sitt jobb sedan jag började arbeta natt och helger. Det har alltid krockat med mitt arbete. Men när jag är hemma försöker jag göra desto mer.

Tillbaka från mötet med polisen måste teamet direkt säga till en man som röker i tunnelbanehallen. Han ska släcka cigarretten och gå ut om han vill röka. De tvingas att följa mannen upp till bussterminalerna. Han fimpar ovilligt, men tycker det är okej att röka utomhus.

Vid åttatiden kör de ut till Tyresö centrum. De ska bevaka bussterminalen under någon timme. Inget särskilt har hänt, men just den regelbundna närvaron av ordningsvakter är trygghetsskapande.

SL har sedan flera år en stor satsning på trygghet i kollektivtrafiken. De har en trygghetscentral dit resenärer kan ringa och larma om de ser något oroväckande.

Ares och Mathias
Ares och Mathias har kontrollerat ordningen på en nattbuss och allt är lugnt. Chauffören får klartecken att köra vidare.  Foto: Calle von Scheele

Från trygghetscentralen får ordningsvakterna sina uppdrag. När Mathias och Ares senare på kvällen befinner sig i Skarpnäck har solen gått ner. De får larm om en berusad person på bussen mot Tyresö. De ska plocka av honom om det behövs vid station Norra Sköndal.

När den berörda bussen anländer säger chauffören att allt är lugnt ombord. De båda ordningsvakterna går igenom den långa ledbussen, men ingen berusad man finns kvar.

Det är fortfarande en stillsam kväll när Transportarbetaren lämnar teamet vid elvatiden utanför Globens t-bana.

Tuff arbetsmiljö – men inget eget skyddsombud

Skyddsarbete. Tunnelbanan är en tuff arbetsmiljö och har blivit mycket tuffare sedan huvudskyddsombudet på Nokas, Daniel Lundblad, själv jobbade där. Han är nöjd med arbetsgivarens rutiner när ordningsvakterna skadas i ett ingripande och gör arbetsskadeanmälan.

Då gör arbetsgivaren även en anmälan till försäkringsbolaget Afa och Försäkringskassan. Allvarliga skador och tillbud rapporteras även till Arbetsmiljöverket.

Bolaget har rutiner för att ta hand om den drabbade och avtal med företagshälsovården om krishantering.

– Arbetsgivaren tar sitt fulla ansvar och följer upp väldigt bra. Vi ser också att drabbade ordningsvakter efter en tid kommer tillbaka till arbetet i tunnelbanan, säger han.

Antalet vapen i Stockholm har ökat och är fler än någonsin, enligt Polisen. De är ett reellt inslag i ordningsvakternas vardag.

Vad gör ni om någon drar upp ett skjutvapen?

– Med min erfarenhet skulle jag lyfta mina händer, backa och avbryta. Jag skulle ta mig och min kollega därifrån. Jag hoppas att alla mina kollegor, oavsett arbetsgivare, agerar på samma sätt.

Daniel Lundblad betonar att man inte ska spela hjälte. I sådana situationer är det polisen som sköter ingripandet.

– Oavsett om det är en kniv eller eldhandvapen ska man utgå från sin egen hälsa och vara väldigt försiktig. Man ska hålla avståndet och tänka på sin egen säkerhet. Vi skyddsombud och arbetsgivarna är överens på den punkten.

En brist i skyddsarbetet är att ordningsvakterna i Stockholms kollektivtrafik inte har något eget skyddsombud.

– Vi önskar att vi hade lokala skyddsombud som kunde vara närvarande under arbetspassen. Nu försöker vi på fackexpeditionen i stället vara tillgängliga och hjälpa arbetsgivaren med arbetsmiljöarbetet.

Perrongerna är det farligaste området i tunnelbanan, enligt Daniel Lundblads bedömning.

– Det är riskfyllt att frihetsberöva någon när tågen rullar in och mycket folk är i rörelse. Du kan hamna på spåret, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.