”En överdriven farhåga”

För några veckor sedan kom domen i Arbetsdomstolen som ger kundföretag rätt att alkotesta besökande chaufförer. Transport är starkt kritiskt mot detta och konsekvenserna för landets yrkesförare. Men oron delas inte av arbetsgivarsidan och Transportgruppens vd Peter Jeppsson.

Transports ordförande, Lars Lindgren, skrev i samband med domen en debattartikel i Svenska Dagbladet. Han ställer sig frågan om det här är en utveckling mot hårdare kontroller, där transportköparna får rätt att, till exempel, begära utdrag ur belastningsregistret.

I dag, onsdag, har Peter Jeppsson, vd för Transportgruppen och Biltrafikens arbetsgivareförbund, BA, svarat Lars Lindgren i en replik i Svenska Dagbladet.

Peter Jeppson ser inga skäl att oroa sig för att det här skulle vara första steget mot ytterligare kontroller.

– Det är en väldigt överdriven farhåga, en långt utdragen hypotetisk slutsats som jag inte alls ser att det finns något fog för. Det här handlar om trafiksäkerheten och jag tror att vi är överens med Transport om att det är viktigt att de som framför tunga fordon inte är påverkade av alkohol och droger, säger Peter Jeppsson.

Men om det här är koncentrerat mot just alkohol, och inte kommer att leda till ytterligare säkerhetskontroller – vad är det som gör just alkohol så viktigt att testa?

– Man kan ju inte låta bli att göra alkotester för att det finns andra problem också. Det skulle bli en konstig slutsats tycker jag.

Peter Jeppsson menar att arbetsgivarna inte genomför alkotester för att trakassera förarna, utan för att förbättra säkerheten på vägarna.

I sin debattartikel påpekar han också att arbetsgivarna redan har rätt att utföra den här typen av tester.

För Transport är det dock en principiellt viktig fråga vem som utför kontrollen. Den svenska arbetsrätten bygger på att det finns ett partsförhållande mellan arbetsgivare och arbetstagare. Facket kan kalla arbetsgivaren till förhandling, men aldrig ett kundföretag.

Transports ledning menar därför att frågan, om alkotester som utförs av tredje man, är så avgörande att den måste lösas i de kommande omförhandlingarna av nya riksomfattande kollektivavtal.

I det omtvistade fallet är det inte arbetsgivaren som genomför testerna, utan arbetsgivarens kund, Ferruform. Gör det någon skillnad?

– Det ändrar inte vikten av att de som framför tunga fordon inte är alkohol- och drogpåverkade. Här är det kunden till DHL som har en rutin för att försäkra sig om det, säger Peter Jeppsson.

I det här enskilda fallet fanns redan alkolås i bilarna, räcker inte det?

– Det kan man ju tycka, men nu har det här företaget sina rutiner. Det är deras egna, oavsett vilka rutiner olika leverantörer har. Eftersom vissa åkerier kan ha alkolås, och andra inte, skulle det kunna bli komplicerat om man skulle göra skillnad.

Som Peter Jeppsson också påpekar i sitt svar är det inte fritt fram att göra alkotester. Enligt bestämmelserna ska det alltid göras en avvägning och testerna måste ske på ett tillförlitligt sätt som inte är kränkande.

Vem har rätt att avgöra vad som är kränkande?

– I sista hand är det ju Arbetsdomstolen. Här har de gjort en bedömning, både i vilken utsträckning det är kränkande, i vilken utsträckning testerna görs på ett tillförlitligt sätt och vilket som ska väga tyngst – intresset för den personliga integriteten eller att försäkra sig om att de som framför tunga fordon inte är påverkade. Man för ett ingående resonemang, där man väger omständigheterna mot varandra och kommer fram till vad som ska väga tyngst, säger Peter Jeppsson.

Han är förvånad över Transports reaktioner på domen och sakfrågan.

– Jag tycker det är förvånansvärt att Transport, förbundet för dem som arbetar i transportsektorn, ställer till så mycket rabalder i en sån här fråga. Jag tycker det är ganska självklart att man ska använda de medel som står till buds för att se till att de som framför tunga fordon i trafiken gör det på ett, för sig själv och för omgivningen, säkert sätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.