En rond för säkerhets skull

Farligt på jobbet? Rapportera hellre en gång för mycket än en gång för lite. Den som är ute och jobbar har många gånger bättre koll på förändringar och risker än dem som sitter på kontoret, erkänner chefen själv.

I dag uppmärksammas arbetsmiljön i världen. Men säsongen för skyddsronder pågår året om. För väktare och ordningsvakter görs de i industrier, kontor, centrumanläggningar. Helt enkelt där de utför sitt jobb.

– Oftast stöter vi på sådant som kunden inte har tänkt på, säger Mirja Karlsson, driftschef på Securitas i Motala. Här är det till exempel becksvart när våra rondväktare kommer in, och då måste de vara förberedda på de här trappstegen.

Hon och Mattias Pettersson, väktare och skyddsombud på Securitas i Mjölby, har just klivit in i en stor, vitputsad industrilada mitt i Mjölby. Det är dags för skyddsrond i lokalerna där Lanab Design tillverkar kontorsmöbler: bord, skåp, hurtsar.

De resonerar kring risker och vad som behöver ändras i väktarnas instruktioner. Driftschefen pekar och skyddsombudet antecknar.

– Här har någon tejpat upp dörren som ska vara låst enligt vad kunden har meddelat oss, säger Mirja Karlsson. Det får vi kolla upp med Görgen (anläggningens chef, som tagit semester) sedan. Gör en notis!

I maskinverkstaden upptäcker de hinder i väktarnas ronderingsväg, en utsugsslang och en stålbalk i fotknölshöjd.

– Här måste vi uppdatera rondinstruktionen. De måste gå runt andra vägen för att inte snubbla, säger Mirja Karlsson.

– Och här är det mycket spån på golven … men så är det ju alltid i en träindustri. Skriv att väktarna ska tänka på att det kan bli halt.

Efter en halvtimme är verkstad, lager, fikarum och kontor genomgångna. Resultatet blir en fråga till kundföretaget och några ändringar i instruktionen till väktarna. Båda skriver under och ändringarna kommer att dyka upp i väktarnas handdator. Kunden får också en kopia, men inget krav på åtgärder den här gången.

– Jag försöker pränta in i väktarna att de är sina egna skyddsombud också, säger Mattias Pettersson. De måste rapportera in förändringar, risker och incidenter.

Mirja Karlsson håller med. Allt ska rapporteras, sedan avgör hon och de andra på kontoret om kunden ska få ett påpekande, om Arbetsmiljöverket ska kopplas in, om det behövs utbildning … Eller om ingen åtgärd behövs.

Carina Lövgren är regionalt skyddsombud och finns på Transports avdelning 4, dit Mjölby hör. Hon tvekar inte om vad som är den viktigaste arbetsmiljöfrågan just nu:

– Det är stressen! Generellt i alla våra branscher handlar det om slimmade organisationer och hetsigare tempo på jobbet.

Hon konstaterar att alla risker och incidenter inte självklart kommer hela vägen fram till den som ska åtgärda dem.

– En åkerichaufför som råkar ut för något när han lastar eller lossar ska rapportera till sin åkare, och åkaren ska kontakta sitt kundföretag. Men om åkaren är rädd om sina körningar … då får vi gå in och kanske samverka med kundföretagets skyddsombud.

Lagom till den internationella arbetsmiljödagen har Carina Lövgren en hälsning till världens skyddsombud:

– Var observant, ställ frågor och kämpa på! Vårt uppdrag är stort – det gäller att värna om alla våra arbetskamraters hälsa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.