Debatt

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

Drygt 40 procent av åkerierna uppskattar att de troligen kommer att anställa lastbilsförare i närtid. Totalt handlar det om 3 456 förare innan årsskiftet och 7 000 under närmaste året, enligt Tya:s kartläggning.

Störst anställningsbehov finns i Västerbotten och Norrbotten där 56 procent av företagen behöver anställa. För Skåne och Sydsverige så är det 46 procent av åkerierna som troligen kommer att behöva rekrytera, och vi har nästan 1 000 medlemmar i Syd, vilket innebär att nästan 500 åkerier behöver mer personal!

Det är en fantastisk möjlighet för den som funderat på att bli lastbilsförare: det finns jobb! Företagarnas barometer som presenterades i dagarna, visar att en betydande andel vill rekrytera men hittar inte rätt kompetens. Våra medlemmar har fått stänga vissa rutter i förtid innan sommaren på grund av akut personalbrist.

Enligt Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) finns det tre orsaker till bristen: Sverige är inne i en högkonjunktur när efterfrågan överlag är hög. Allt mer köps via internet och körs sedan ut till kunden och slutligen: Det utbildas inte tillräckligt med lastbilschaufförer.

Även Sveriges Åkeriföretags medlemmar har under lång tid rapporterat om en omfattande personalbrist som ofta är det främsta hindret för utökad verksamhet. Inför denna sommaren hade 57 procent av de transportsäljande företagen inte lyckats tillgodose personalbehovet. Största skälet till detta var bristande kompetens.

Enligt Tyas beräkningar skulle flera tusen till personer behöva utbildas varje år för att det ska gå runt.

För att vissa åkerier ska klara sin verksamhet så blir de istället numera tvungna att anlita bemanningsföretag vilket ökar den totala lönekostnaden då priset för den tillfälliga lösningen är högre.

Dels behövs stora utbildningsinsatser för att möta behoven. Transportutbildningen måste byggas ut på landets gymnasier och yrkeskompetensbevis-satsningar måste göras tillgängliga i hela landet. Åtgärderna behövs både akut och på lång sikt.

Genom rätt bemanning skapas konkurrens- och utvecklingsmöjligheter för svenska företag. Långsiktiga och lojala band mellan arbetsgivare och arbetstagare är bättre än dyra bemanningslösningar.

Åkerinäringen står för nästan 4 procent av Sveriges BNP och sysselsätter 225 000 personer om hela logistikkedjan räknas med. Uppemot 50 000 nya lastbilsförare kommer behövas under en tioårsperiod. Branschen är glödhet. Nu behövs bara rätt kompetens! Den regering som väljs om ett år måste se detta som en prioriterad fråga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rasmus:
    23 oktober, 2017

    Har själv haft planer att lämna yrket, men hittat ett bra jobb så stannar en stund till iallafall. Är tyvärr riktigt besviken på Facket. Om det är en sån brist på chaufförer, varför gjorde ni inte det mer intressant att bli chaufför då?

    Mins när nya avtalet kom ut och hur.... icke speciellt det var för oss, var mer för terminalerna och andra än Lastbils chaufförerna. Stort sätt samma % ökning i lön vi har haft, och företagen betalar YKB'n, yipie. Sen några veckor efter lägger ni ut ett inlägg om hur det är stor brist på chaufförer, och företag är på väg att gå på knäna pga det. Jamen varför gjorde ni inte det mer intressant för chaufförer då?! ni hade övertaget, men gjorde inget med det....

    Känner flera som skulle bli chaufförer om det inte vore för allt fusk och att varför bli chaufför om du kan bli tex Grävmaskinist? två yrken som jobbar tätt ihop men den ena tjänar en 5,000+ mer varje månad, utan att behöva jobba konstant och obekväma tider (oftast)

    Om det inte vore för försäkringarna så skulle jag nog ha lämnat facket för länge sen :(

  2. Örjan Torpe:
    12 september, 2017

    Vem skulle vilja bli lastbilschaufför? Läser man Transportarbetaren så är det mest bara elände, fuskande åkerier, folk får inte ut sina löner, kör du för fort och blir av med körkortet får du ingen A-kassa etc etc.
    Folk verkar dock inte saknas enligt artikeln utan kompetens. Det är nog bara att inse att de som gillar och köra lastbil-kör lastbil, de andra struntar i det.

Lästips:

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stort sug efter chaufförer trots lågkonjunktur

Åkeri. Arbetslösheten i Sverige stiger och är uppe på 9,4 procent. Men enligt Tyas mätningar är det många åkerier som vill anställa fler.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.