”En seger för oss inom bemanningsbranschen!”
– Jag blev skitglad. Det här är en toppenseger för oss inom bemanningsbranschen! Så kommenterar Transportklubbens ordförande Lars Karlsson på bemanningsföretaget Logent i Norrköping det nya bemanningsavtalet.
Alla jobbarkompisar var glada i går, berättar Lars Karlsson. Han berömmer Transports ombudsmän, och hela LO-kollektivet, som lyckades få igenom en timbaserad garantilön i det nytecknade kollektivavtalet.
– Det var bra att man satte bestämda summor för garantilönen också.
Lars Karlsson syftar på garantinivåerna 108 kronor i timmen för kvalificerade yrkesarbetare och 100 kronor per timme för övriga.
– För en gångs skull visade LO hela sin styrka! Garantilönen var en av de viktigaste punkterna, en lucka i avtalet som arbetsgivarna missbrukat i många år, menar han.
Alla vill jobba, inte förgäves sitta hemma och vänta på sms eller telefonsamtal, betonar Lars Karlsson.
– Men det är en trygghet att veta att man i alla fall kan få ut sin garantilön, ifall det inte finns jobb. Man måste ju kunna leva och försörja sig. Alla jobbar bättre när man vet att den möjligheten finns.
Det enda smolket i bägaren tycker Lars Karlsson är att det dröjer ända till den 1 maj nästa år innan bestämmelserna i det nya avtalet börjar tillämpas. Fram till dess fortsätter den gamla överenskommelsen att gälla.
– Nackdelen med Bemanningsavtalet är väl att det är 14 LO-förbund som ska komma överens. På någon punkt måste facket vika sig och jag antar att arbetsgivaren behöver tid på sig för att ändra sitt sätt att jobba.
När möjligheten att ”sätta folk på bänken”, i avvaktan på nya arbetstimmar, inte längre finns kan bemanningsföretagen blir lite försiktigare när det gäller anställningar, funderar Lars Karlsson.
– Man kanske inte vill ha för stor arbetsstyrka och kanske tvingas lägga ner mer resurser på att anställa personal. Jag vet inte riktigt hur det kommer att bli.
Avtalsförhandlare, som Transportarbetaren talat med, förklarar att ”tidsfristen” fram till 1 maj 2013 var det pris LO-förbunden betalade för att få igenom ändringen av garantilönen. Något som arbetsgivaren länge hårdnackat vägrade.
Det nya avtalet är ett bättre verktyg för att få fler att börja jobba fackligt, tror Lars Karlsson.
– Nu kan vi visa för dem som inte är med vad vi kan uppnå tillsammans. Folk förstår bättre varför man ska vara med i facket.
Han är lättad att avtalet nu är i hamn, så att klubben kan ägna sig åt att lösa andra avtalsrättsliga problem på uthyrningsföretagets arbetsplatser. En tvist kring schemaläggning har seglat upp, där arbetsgivare och fack inte är överens. Den la lite sordin på glädjen över det nya avtalet i går.